Matin blogi

Nykyajan pappeus

Share |

Keskiviikko 2.3.2011 klo 12:16 - Matti Kuusela


Yksi toistaiseksi syvään hiljaisuuteen jääneistä Rudolf Steinerin teemoja on pappeus. Hän piti aikanaan sen ajan reformoiduille - ei siis katolisille - papeille esitelmiä uskonnollisen elämän uudistamisesta. Olen lueskellut niistä viimeistä esitelmäsarjaa, joka on myös aivan viimeisiä sarjoja, joita hän kykeni pitämään ennen sairastumistaan.

Olen mietiskellyt tätä pappeusteemaa itse kauan siltä kannalta, että meiltä nykyajan luterilaisilta miehiltä on papin tai henkisen johtajuuden elementti onnistuttu jotenkin ihmeellisesti poistamaan kokonaan.

Kun lukee vaikka hindulaiselta suunnalta tulevia avioliitto-oppaita, niissä korostetaan voimakkaasti miehen vastuuta perheen tai avioparin henkisestä elämästä. Miehen täytyy olla aina henkisesti aloitteellinen.

Tietenkään tuota ei voi soveltaa sillä tavalla, ettei nainen nykyaikana ole yhtä hyvin pappi kuin mieskin.

Olen siis tuumaillut miehenä olemista siihen suuntaan, että tuo pappina oleminen ei voi kuulua vain papeiksi vihityille, vaan ainakin aivan pieneltä osalta se kuuluu myös jokaisen miehen olemukseen. Kyllä, puhun nyt tällä kertaa miesten kannalta.

En tiedä, miten muut mahtavat tämän kokea, mutta itsestäni tuntui silloin kun oli perhe ja lapsia, että papit jollakin tavalla veivät pois sitä voimaa, joka olisi kuulunut perheenisällä, tai siis miehelle. On tietenkin mahdollista, että se oli vain henkilökohtainen kokemus.

Itse kuitenkin koen, että yleinen pappeus on jotain, mihin jokainen ihminen yltää ainakin hieman minuutensa henkisyyden kautta.

Ja todellinen pappi nykyisessä mielessä on ihminen, joka tukee ja kunnioittaa jokaisen ihmisen omaa henkisyyttä ja minää.

 

Moderni pappeus

Steiner lausuu näin:

Me olemme ihmisinä minä-olentoja, sanan modernissa mielessä me tulemme papeiksi, kun Johanneksen ilmestys ei jää meille vain evankeliumeihin, kun Johanneksen ilmestys ei myöskään jää pelkästään sydämiimme jonakin valmiiksi kirjoitettuna, vaan kun Minä tulee tietoiseksi siitä, että hän elämänsä jokaisena silmänräpäyksenä itsessään synnyttää ja tuo esiin Ilmestyksen vaikutuksen.

Tuo on upeasti kirjoitettu. No, Johanneksen ilmestys on vaikea kirja, ja koska se on niin vaikea, sitä on kautta aikojen yleensä ymmärretty aivan väärin, yksittäisten ennustuskohtien etsimiseen. Siitähän ei ole lainkaan kysymys, vaan siitä, että sen enkelikuvien kautta muodostuu kehitysvoima.

Steiner päättää toisen esitelmänsä tässä sarjassa sanoihin:

Sitä on Johanneksen ilmestyksen ymmärtäminen. Mutta se merkitsee myös, että me ymmärrämme sanan syvemmässä merkityksessä sanat: Kristus on vihkinyt meidät papeiksi. - Te olette tunteneet mitä merkitsee, kun Johannes sanoo, että Kristus itse on voidellut teidät papeiksi. Papiksi voiteleminen seuraa, kun on itsessään kokenut, miten Johanneksen ilmestyksen sisältö on syntynyt. Kun on tuntenut, miten nämä nykyajan ihmiset, jotka tahtovat tulla papeiksi, tulevat papeiksi sen kautta, että kun he synnyttävät itsessään Johanneksen Ilmestykseen sisältyvän minuuden elämyksen, tulee heidän minuutensa apokalyptiseksi (elää Ilmestyksen henkisessä joka hetki uusiutuvassa voimassa); silloin tulee minä papilliseksi.

Tässä tulee niin voimakkaasti esiin se, että pappeus ei siis ole vain esimerkiksi uskoa, joka on sielullinen ominaisuus, vaan jatkuvasti uusiutuvassa hengen voimassa elämistä. Enkä nyt tosiaankaan puhu siitä uskonnollisesta romanttisesta hengestä, vaan kyvystä olla henkisesti läsnä ja valveilla.

Seuraavassa esitelmässä Steiner esittää pappina olemisen toiselta kannalta:

...ihminen voi tulla todella papiksi, kun hän omaksuu itselleen mielikuvia, jotka ovat yliaistisen maailman aitoja henkisiä kuvia.

Se on selkeää. Elää sitä, mitä henkisesti kokee aidosti ja puhtaasti.

...antaessani Ilmestyksen vaikuttaa itseeni liittyy se jokaisessa kuvassa, jokaisessa imagianaatiossa omaan minääni. - Ja silloin tulee hetki, jossa Ilmestys ei tule ainoastaan omaksi kokemuksekseni vaan jolloin se voi tulla ihmisminuuden omaksi ilmennykseksi.

On tuossa pureskelemista. Steiner puhuu sitten toisissa kohdin siitä, miten Johanneksen ilmestys on erityinen pappiskirja. Johanneksen evankeliumi sisältää voiman, joka kohottaa ihmistä ja joka on suurinpiirtein sitä, mitä nykyisin puhutaan "ylösnousemusvoimana", vaikka se oikeastaan tarkoittaa henkisen kohoamisen voimaa, ascension.

Johanneksen ilmestyksen kautta virtaa ihmiseen Steinerin mukaan se voima, joka tekee mahdolliseksi elää esimerkillisellä tavlla se henkisyys, joka Johanneksen evankeliumin kautta avautuu ja alkaa vaikuttaa ihmisessä.

Nämä ovat suuria asioita, mutta tärkeitä tietää, sillä koen että juuri tällä pappeuden kohdalla meidän henkisessä ilmapiirissämme on vallitsee suuri ... niin, mikä se onkaan ... ehkä avoin kysymys.

Koen että silloin pappeus toimii oikealla tavalla, kun se loistaa jokaiselle ihmiselle hänen omaa minuuttaan tukevaa valoa ja läsnäolevan rakkauden uudistavaa voimaa.

Rakkaudella
Matti

Ja kuten aina, Enkelimaaviestit ovat vapaasti käytettävissä jokaista ihmistä varten.

Avainsanat: pappeus, nykyajan pappeus, Rudolf Steiner, Johanneksen ilmestys, Johanneksen evankeliumi


Kommentit

4.3.2011 10:47  Jukka Lahti

Hienoa Matti, miehenä voin omasta lähtökohdastani käsin täytin yhtyä tuohon edellä kitrjoittamaasi, on ihanaa olla mies kun tätä laatua alkaa syvemmin ymmärtää täysin tasa-arvoisena mutta erilaisena naisen rinnalla.

8.3.2011 0:07  Matti

Joko on tullut uuden henkisen miehisyyden aika!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini