Matin blogi

Helatorstai

Share |

Torstai 17.5.2012 klo 14:06 - Matti Kuusela


Pyhä torstai eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivä ei merkitse niinkään kaukaiseen taivaaseen menoa, kuin Kristuksen asettumista maan elämänvoimien piiriin. Kristuksen asettuminen maan piiriin noudattaa hyvin erilaista ajallitsta rytmiä kuin maan ihmisten elämä.

Se mitä tapahtui Jordanin kasteessa ei ollut niinkään syntymä maan piiriin, niin kuin ihmisellä on syntymä, vaan siinä Jumala selvästi lausuu, että olen siittänyt poikani. Aika Jordanilta ristille on jumalalliselle tai kosmiselle Kristukselle vastaava vaihe kuin odotusaika äidin kohdussa.

Tuon runsaan kolmen vuoden aikana Kristuksen kosminen olemus vähitellen asettuu yhä syvemmin ihmiskehoon, niin että voidaan sanoa hänen olleen kehossaan sekä ihminen että jumala. Siitä Jeesus puhuu myös Kaanaan häissä sanoessaan että minun aikani - eli täysi läsnäolo fyysisessä maailmassa - ei ole vielä tullut. Golgatan ristillä hän viimeisiksi sanoikseen lausuu, että se on täytetty. Silloin hän on kokonaan ihminen, ja silloin hän varsinaisesti syntyy maan päälle kuolemansa kautta, ylösnousemuskehossaan, joka on muuntunut ja uudistunut fyysinen ruumis.

Ylösnousemuskeho eroaa normaalista fyysisestä kehosta siinä, että se ei ole aineen täyttämä. Se on normaaleille fyysisille silmille näkymätön eli henkinen. Kristus voi sen kuitenkn helposti tehdä näkyväksi ollessaan tuon 40 päivän päivän ajan maan fyysisten voimien piirissä pääsiäisestä helluntaihin. Tuo aika on Kristuksen varsinaisen maallisen elämän aika. Ja se päättyy helatorstaihin eli taivaaseen astumiseen.

Tässä taivas kuitenkin tarkoittaa lähinnä niitä "pilviä", joiden piiristä hän nyt meidän aikanamme on jälleen toisessa tulemisessaan astumassa keskuuteemme, meitä lähemmäksi. Pilvet ovat eetterimaailma tai elämänmaailma aivan fyysisen maan piirissä. Ja ylösnousemuskeho on tosin fyysinen keho, mutta eetterimaailman tasolla, ja sinne Kristuks siis kohoaa.

Tuo 2000 vuotta ensimmäisestä helatorstaista ei kuitenkaan ole mitään luppoaikaa, vaan valtavan moninaisten kehitystapahtumien aikaa, jossa nyt maan piiriin tullut Kristus järjestää uudelleen kaikki kosmisen olemuksensa tasot auringon ja maan välillä. Siinä toinen tulemnen merkitsee sitä, että Kristus on palannut kokonaan takaisin luoksemme järjestettyään 2000 vuoden aikana olemuksensa kokonaan maan yhteyteen tai ympärille niin, että uusi luomisen aika voi nyt alkaa maan ja ihmiskunnan piiristä, koko kosmoksen uudistamiseksi - ja matkalla takaisin Isän luo, kuten se myös on ilmaistu.

 

Isä ja Äiti

Jotta matka takaisin Isän luo on mahdollinen, on kuitenkin luotava uusi suhde myös Äitiin, maailmankaikkeuden naiselliseen prinsiippiin. Kulkiessaan kuoltuaan Tuonelaan Kristus kävi myös maan syvyyksien Äidin luona ja loi näin uuden kosmisen suhteen syntiinlankeemuksessa toisistaan erilleen joutuneiden isän ja äidin välille.

Se oli kuitenkin vain kosmisen suhteen uudistuminen. Nyt Kristuksen toisen tulemisen myötä meidän ihmisten tehtävänä on yhdessä Kristuksen kanssa luoda Äitiin uusi suhde, jokaisella henkilökohtaisesti.

Tämä kosminen naisellisuus ei kuitenkaan ole vain äiti, vaan kolminaisuus: Äiti, Tytär ja Pyhä Sielu. Sitä on sydähdyttävällä tavalla selostettu suomentamassani kirjassa Pyhä Sofia-kolminaisuus.

Avainsanat: helatorstai, Kristus, taivaaseen astuminen, Isä, Äiti, Golgata


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini