Matin blogi

Koulukiusaaminen on lopetettava

Share |

Keskiviikko 13.6.2012 klo 0:04 - Matti Kuusela


Siitä on jo kauan kun viimeksi kirjoitin koulukiusaamisesta. Silloin näytti siltä, että ongelma on jollain tavalla hallinnassa KivaKoulu -projektin ansiosta, johon useat koulut olivat sitoutuneet.

Tänään lehdissä näkyi juttua,
että myös säädöstasolla
ollaanritarinkannus_240.jpg antamassa opettajille
lisää valtuuksia. Esimerkiksi luokassa riehuvaa lasta on voitava hillitä ja tarvittaessa laukkuja tarkastaa. Hankaluuksiseta ilmoitetaan sekä koulun terveydenhoitoon että kunnalliselle puolelle, olikohan se lastensuojeluvirastoon.

Hyvä. Kunnon keinojen löytäminen on silti hankalaa. Jos joku lintsaa koulusta tai häiritsee opetusta, niin hän saattaa olla vain tyytyväinen kolmen päivän väliaikaisesta erottamisrangaistuksesta, joka kuuluu kaavailuun.

Myös mietitään jälki-istunnon korvaamista työllä, kuten tuolien järjestämisellä tai pihan haravoinnilla. En tiedä, jotenkin hankalalta tuokin tuntuu, ja etenkin se että lapsille viestitetään työnteon tai yhteisissä asioissa auttamisen olevan rangaistus. Mutta miksei, luulen että oikean sävyn löytyminen riippuu opettajista, jotka tuon rangaistuksen panevat toimeen.

Iltapäivälehdessä yksi oppilas ehdottaa, että jälki-istonnon voisi käyttää rästissä olevien kotitehtävien tekemiseen. Se on varmasti järkevä ajatus. Nämä rangaistukset ovat kuitenkin hankalia, ja kun itselläkään ei ole enää mitään kontaktia koulumaailmaan, niin vaikea sanoa, mikä siellä voisi käytännössä auttaa, paitsi tahto muuttaa tilannetta ja vahva välittäminen.

 

Koulurauha

Sikäli kuin olen ymmärtänyt opettajakoulutukseen ei sisälly kiusaamistilanteiden ja tunneilla häiritsemin ongelmanratkaisua, vaikka nykytilanteessa juuri niitä pitäisi opettaa. Tietenkin teoriassa, mutta ennen kaikkea käytännön harjoituksina.

Minkä tahansa kiusaamis- tai häiritsemistilanteiden hallitseminen on varmasti opettajille todella vaativaa, eikä siinä voi auttaa muu kuin se, että opettajakoulutuksessa opetellaan tilanteiden hallitsemista ja ratkaisemista aivan käytännössä.

Sitten on yksi suuri asia, jota ilmeisestikään ei ole ymmärretty. Lapset käyvät kasvussaan läpi ihmiskunnan aikaisempia kehitysvaiheita. Sekä näkyy selvästi esimerkiksi poikien kiinnostuksessa aseleikkeihin ja kamppailuihin. Nyt olennaista on se, että toisilla on vahva sisäinen tarve näihin menneiden aikojen käytösmalleihin, ja toisilla taas vallitsee enemmän eettinen minä, joka ohjaa käytöstä hyvän ja oikean käsitteiden mukaan.

Koulussa opettajan pitää pystyä näkemään nämä kaksi linjaa. Ja hänen on ymmärrettävä, että kumpikin linja voi toteutua sekä hyvänä että pahana, ja kaksi tai jopa neljä eri yhdistelmää näistä voi esiintyä samassakin oppilaassa.

Hyvyyden puolustaja voi olla sankari, joka puolustaa heikkoja, mutta toisaalta hänestä voi tulla myös kiusattu, koska hän ei ymmärrä puolustaa itseään.

Kiusaaminen on hyvin vanha luonnonmukainen reaktio. Luonnossa tavallaan kiusaamista on se, että hyönteisten tehtävänä luonnon kiertokulussa on ahmaista elinkelvottomat kasvit suihinsa, samoin petoeläinten tehtävä savannilla on käyttää ravinnokseen heikkoja eläimiä. Mutta ihmisen on opittava ymmärtämään, että jokaisella ihmisellä on henkinen itseisarvo hänen fyysisestä tai psyykkisestä puolustautumiskyvystään riippumatta.

 

Itsepuolustuskurssit

Jos joku on heikko puolustautumaan, on tietenkin häntä itseään autettava vahvistumaan ja puolustautumaan. Tietenkin on puututtava myös kiusaajiin, mutta opettamalla uhriksi joutuneita puolustamaan itseään ja oikeuksiaan sekä fyysisesti, psyykkisesti, että henkisesti, puhumalla ja toimimalla saadaan valtavasti autettua ihmisiä sekä kouluemässä että myöhemmässä elämässä, sekä opiskelussa, työssä että perhe-elämässä.

Olin aikoinaan suunnattoman järkyttynyt, kun kuulin että koulussa kiusattua oppilasta oli opettajien taholta neuvottu olemaan puolustautumatta. Se on aivan todellisuuden vastainen asenne. Oman arvon ja oman voiman tunteminen, ja aikuisten lupa kasvaa omassa voimassaan sekä kyky puolustaa itseään on todellakin jokaisen ihmisen perusoikeuksia. Kuka haluaisi kiusata ihmistä, joka on varma itsestään, oikeuksistaan ja omasta puolustautumiskyvystään!

Tietenkin laajan itsepuolustuksen opettaminen on vaativaa, sillä ihminen joka mistä tahansa syystä on heikosti läsnä omassa voimassaan, on hyvin haavoittuvainen myös opetuksen suhteen. Kuitenkin olen varma siitä, että ainakin kahdelle kolmasosalle laajakaistaisen itsepuolustuksen oppiminen auttaa lähes välittömästi. Yksi kolmannes voi sitten tarvita syvällisempää tukea oivaltaakseen, että hänellä on myös omat arvonsa aivan omassa itsessään, ja sitä saa puolustaa.

 

Henkinen kasvu

Välttämätön tekijä on myös jokaisen kasvattajan oma henkinen kasvu. Opettaja, joka kehittää itseään henkisesti, välittää pelkällä läsnä olemisellaan luokassa suunnattoman arvokasta henkisen kasvun energiaa kaikkiin oppilaisiin.

Rakkaudella
Matti

 

Avainsanat: koulukiusaaminen, itsepuolustus, opettajat, henkinen kasvu


Kommentit

13.6.2012 9:18  Nina

Sitten on vielä villinä rehottava työpaikkakiusaaminen...olisi kiva lukea kirjoituksesi myös siitä. Miten siihen voisi puuttua tai miten siltä voisi välttyä?

13.6.2012 9:55  Matti

Hei Nina, hyvä pointti. Koulukiusaamisesta kirjoittaessani minulla oli ajatus, että varhain aloitettu laaja-alainen itsepuolustus- tai oman arvon opetus ehkäisee myöhemmällä iällä myös työpaikkakiusaamista.

Pitää kuitenkin tuumia myös tätä ongelmaa enemmän.

14.6.2012 12:55  Nina

Itsepuolustusopetus kuullostaa hyvältä, mutta peräänkuuluttaisin myös tapakasvatuksen ja hyvien käytöstapojen opettamisen merkitystä jo pienestä pitäen. Tosin monilta aikuisiltakin nämä opit ovat hukassa, paha siinä sitten kasvattaa seuraavaa sukupolvea huomioonottavammaksi.

Helppoja lääkkeitä ongelmaan ei taida olla olemassa.

14.6.2012 13:19  Matti

Tosiaankin, nykyaikaiseen tapakasvatukseen pitäisi sisällyttää käyttösmalleja myös hankaliin tai suorastaan kriisitilanteisiin.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini