Matin blogi

Kosminen pääsiäinen

Share |

Sunnuntai 28.4.2013 klo 10:17 - Matti Kuusela


Lauantaina Sinikan kanssa ensimmäistä kertaa katsomassa koskimelontakilpailua Vantaan myllykoskella. Hurjaa touhua. Aika erikoista oli katsoa hyvältä paikalta aivan kosken rannalta, miten kuohuissa ja pyörteissä monet kilpailijat pyyhälsivät puolentoista metrin päässä ohi reunan kiveystä raapien ja pää veden alla. Ei ole minun lajini.

Mutta upeaa oli nähdä miten nopeimmat ratsastivat pyörteiden yli kuin vanhan ajan ritarit turnajaisissa. Slovenialainen voittaja ja nopeimman ajan tehnyt, muistaakseni venäläinen, vetivät radan mahtavasti.

Kukin sai laskea kolme kertaa, mutta kilpailun loppua kohden yhä useampia laskijoita alkoi rannan kahvipaikka houkuttaa enemmän kuin kasvojen kastelu runsasvetisessä koskessa.

Sitä en aivan saanut selvillä, miten on mahdollista selvitä kivisestä koskesta pää veden alla - nimittäin kolhimatta sitä kaikkiin pohjakiviin - mutta kai siihen joku selitys on olemassa, koska kaikki todella selvisivät hengissä ja loukkaantumatta. Aika moni joutui kuitenkin irtaantumaan koskikanootistaan ja jättäytymään uimasilla

Pääsiäisen tähdet

Ne jotka ovat jo lukeneet sunnuntain Astrosofisen kalenterin, tietävät että tänään aurinko on maan suhteen samassa kohden eläinrataa kuin historiallisen pitkäperjain aikana vuonna 33. Vuodenkierto ja tähtien keskinäiset asemat siis liukuvat hieman eri tahtiin vuosisatojen ja vuosituhansien saatossa, ja ajan kannalta katsottuna se on juuri se kosminen tekijä, joka mahdollistaa kehityksen.

Sitä on mukava mietiskellä. Jos aika ja tila olisivat aina täsmälleen samassa suhteessa keskenään, ne nauliutuisivat toisiinsa huomattavasti nykyistä lujemmin ja vapaalle hengelle olisi paljon vähemmän tilaa tulla mukaan.

Suunnilleen sama asia pätee myös kristillisten juhlien sijoittelussa. Vanhat esikristilliset juhlat sijaitsivat pääsääntöisesti vuodenkierron saisausten ja tasausten mukaan, mutta kristillinen joulu ja pääsiäinen ovat niistä hieman irti. Joulu on muutaman päivän talvipäivän seisauksen jälkeen, samoin pääsiäinen hieman monimutkaisemman määrityskaavan mukaan kevätpäivän tasauksen jälkeen. Se merkitsee, että nämä kristilliset juhlat tulevat mukaan uuteen alkuun, eivät varsinaiseen käännekohtaan.

Enkä minä tällä sano mitään nyt monille elpyneitä auringon ja kuun vaiheiden mukaisia yhteisrummutuksia vastaan: nehän omasta puolestaan auttavat myös noiden avainkohtien energioiden uudistumista ja vapautumista tilallisuuteen jumittumisesta.

Hauskaa on, että tämän kosmisen aseman mukainen pääsiäinen tuo tavallaan toisen pääsiäisjuhlan ensi tiistaina ja keskiviikkona. Tiedän että joillekin tämä pääsiäinen on muodostunut kokemuksellisesti hyvin tärkeäksi.

Kosmisesti, eli aurinko - maa - eläinrata -kokonaisuuden mukaan tämä sunnuntai muistaa siis Kristuksen ristiinnaulitsemisen päivän. Kun katson ulos, niin jotenkin näyttää vähän samalta kuin yleensä pitkänäperjantaina, ja voihin niin ollakin.

Yhteys maahan

Mutta tärkeintä tässä lienee se, että todellakin, vasta kuollessaan ihmiskehossa Kristuksesta tuli varsinaisesti maan asukas. Jordanin kasteesta eteenpäin aina Golgatalle saakka Kristus oli vielä suurten henkisten aurinkovoimien täyttämä, jotka vähitellen vapautuivat niin, että Kristuksesta tuli yhä enemmän ihminen.

Siksi pitkäperjantai on suuri ihmisyyden päivä. Se on myös syvemmän ihmisyyden päivä, sillä juuri kuoltuaan Kristus matkasi vällittömästi maan syvyyteen, tuonelaan, kuten sanotaan, valaisi ja puhdisti näin matkan Äidin luo, maaäidin luokse. Siitä alkoi se naisellisten voimien uusi elpyminen, joka nyt meidän aikanamme on lähtenyt toiseen vaiheeseen.

Yhdessä Kristuksen henkisen toisen tulemisen kanssa tapahtuu myös Sofian toinen tuleminen - kuten tätä kosmista ikinaisellista ja alkunaiseuden voimaa nimitetään kreikan kielen mukaisesti.

Avainsanat: kosminen, pääsiäinen, Kristus, Sofia, pitkäperjantai,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini