Matin blogi

Henkiset yhteisöt

Share |

Keskiviikko 25.9.2013 klo 2:10 - Matti Kuusela


Yleensä enkelit toimivat yksityisten ihmisten kanssa ja ryhmien kanssa toimivat korkeammat enkelit, arkkienkelit. Enkelien yhteys meihin tapahtuu paljolti ajatusten välityksellä, ajatusten, jotka ovat tuntemisen ... pehmentämiä. Vai onko parempi sanoa: jotka tunteet tekevät joustaviksi, mukautuviksi, taiteellisiksi, kuunteleviksi. 

Kun ajattelun aluetta ihmisessä on varsinaisesti pää, elävät tunteet sydämissä tai sydämen ja keuhkojen yhteisessä virtauksessa ja sykkeessä. Silloin kun ryhmä ihmisiä kykenee näin avautumaan, voi arkkienkeli tulla mukaan ja antaa korkeampaa tietoa ja ymmärrystä. Se on tietoa ja ymmärrystä, jossa taiteellinen joustavuus ja toinen toistensa kuuleminen on mukana. Kun jokin ryhmä tai yhteisö vanhenee, se on aina vaarassa jäykistyä, jolloin tuoreiden ja avointen tunteiden sijaan esiin alkavatkin nousta tunteiden ja ajatusten varjot. Silloin ei uutta henkistä sisältöä pääse virtaamaan ryhmään enkelimaailmasta, vaan kaikki tulee yhä enemmän ennaltatiedetyksi ja ennalta-arvattavaksi. Siksi jatkuva uudistuminen on niin tärkeää. Ja uudistuminen merkitsee myös yhteisön tai ryhmän jäseniltä jatkuvaa avautumista ja itsensä alttiiksi panoa. Se on myös sitä pehmeyttä, joka on todellista voimaa, sisäistä voimaa.

Lainaan tässä lyhentänen joitakin otteita Rudolf Steinerin veljeskuntia ja olemassaolon kamppailua käsitelleestä esitelmästä vuodelta 1905 Berliinissä. 

Yhdistys merkitsee mahdollisuutta, että korkeampi olento voi ilmaista itseään yhteen liittyneiden jäsenten kautta. Se on kaiken elämän yleinen periaate. Viisi ihmistä, jotka toimivat sopusointuisesti yhdessä, niin ajattelussa kuin tunteissakin, ovat enemmän kuin viisi. Uusi, korkeampi olemus on heidän keskuudessaan, ja niin tapahtuu jo kahden ja kolmenkin kesken.

"Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä minä olen heidän kanssaan." Jotain aivan uutta syntyy yhteisön kautta, sellaista mikä ei ole vain osanottajien summa. Mutta se syntyy vain, kun yksi elää toisissa, kun yksilö ei ammenna voimaansa ainoastaan itsestään, vaan myös muista. Mutta niin voi tapahtua ainoastaan silloin, kun hän elää muissa epäitsekkäästi.

Näin ovat ihmisyhteisöt salaperäisiä paikkoja, joihin korkeammat henkiset olennot laskeutuvat vaikuttaakseen yksityisten ihmisten kautta, niin kuin ihmissielu vaikuttaa kehon kokonaisuuden ja jäsenten kautta.

Meidän materialistisena aikanamme ei aina ole helppo ymmärtää, että se ei ole vain symbolista vaan todellista, mitä korkeimmassa mitassa. Siten hengentutkija puhuu täysin todellisista henkisistä olennoista puhuessaan kansanhengestä tai kansansielusta, perheenhengestä tai minkä tahansa yhteisön hengestä. 'Tavallisin aistein näitä henkiä ei voi nähdä, mutta ne ovat olemassa näissä yhteisöissä vaikuttavien ihmisten veljellisen rakkauden ansiosta.

Yhteisöissä yhdessä vaikuttavat ihmiset ovat kuin taikureita siinä mielessä, että he kutsuvat piiriinsä korkeampia olentoja. Ei tarvita mitään erityisiä henkisiä merkkejä, kun veljellisessä rakkaudessa vaikutetaan yhteisössä. Korkeammat olennot tulevat niissä todellisiksi. Liittyessämme yhteisöön (jossa yhteinen rakkaus ja toinen toistensa hyväksyminen vallitsee) me vahvistumme, ja tuo vahvistuminen ulottuu aina meidän fyysiseen elimistöömme saakka.

Kun me toimimme tai puhumme tällaisen yhteisön jäseninä, ei meissä puhu ja toimi yksittäinen sielu, vaan yhteisön henki. Siihen sisältyy tulevaisuuden ihmiskunnan henkinen edistys, toimia yhteisöjen pohjalta.

Tulevaisuuden tehtävänä on perustaa jälleen veljeskuntia, ja nimenomaan henkiseltä pohjalta, sielun korkeimpien ihanteiden pohjalta.

Nykykielellä on veljeskunnat luonnollisesti ymmärrettävä yhteisöksi, joissa vaikuttavat sekä miehet että naiset, miehiset ja naiselliset voimat. Vielä henkisemmin meidän on oivallettava, että juuri kosmisnaisellinen henkisyys on sitä, mitä yhteisöt tarvitsevat puhtaassa ja epäitsekkäässä muodossa, jotta korkeampi minä, Kristus-minä voi astua mukaan yhteisöön. Tuon naisellisuuden voiman toinen nimi on Sofia, maailmanviisaus. Ja yksityisissä ihmisissä Sofia ilmenee sielullisesti Mariana, tai oikeastaan kolmena Mariana, sillä ihmissielussa on useampia ulottuvuuksia, jotka jokainen tarvitsevat oman Mariansa, aivan niin kuin Golgatan ristin äärellä oli kolme Mariaa: Magdaleena, Kleopaan vaimo (josta lähiaikoina lisää) sekä Jeesuksen äiti.

Materialistis-miehisesti me ajattelemme helposti, että kovuus on vahvaa ja voimakasta, mutta nyt kun me olemme siirtymässä miehisen kulttuuriin painotuksesta uuteen naiselliseen kulttuuriin, meille tulee yhä enemmän ymmärrettäväksi, miten naisellinen elämänvoimien virtaavuus ja pehmeys on kovuutta voimakkaampaa.

Yhteisössä sen oivaltaminen on aivan keskeistä: ei taistelua vaan myönteisyyttä. Myönteinen ja kehittyvä minuus oppii yhä enemmän perustumaan elämään ja selkeytyviin tunnevoimiin. Ja silloin henkiset enkeliystävämme voivat tulla yhteisöissä tai ryhmissä mukaamme niin, että ryhmästä tulee enemmän kuin osanottajien summa.

Avainsanat: henkiset yhteisöt, henkinen, yhteisöllisyys, ihanteet, Rudolf, Steiner


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini