Matin blogi

Karman parantamisesta

Share |

Torstai 5.12.2013 klo 0:08 - Matti Kuusela


Ystäväni Markku Maula on suomentanut Estelle Isaacsonilta kirjoituksen Karman parantamisesta. Se ilmestyi Starlight -nettilehdessä Advent 2012. Estelle on yksi kaikkein ilahduttavimpia uusi henkisiä kirjoittajia. Hän on jo monelle tuttu toistaiseksi suomentamattomasta Maria Magdaleena -kirjasarjastaan "Maria Magdaleenan silmin", jossa tulee olemaan kolme osaa. Niistä kaksi on jo ilmestynyt.

Karma-kirjoituksessaan Estelle puhuu siitä, miten meidän enkelimme kantaa meidän jokaisen karmallista haavaa tai karmallista kuormaa. Mutta me voimme keskustella sisäisesti hänen kanssaan sen vapauttamisesta, sillä kun tuo karman haava on parantunut eikä enkelin tarvitse enää kantaa sitä meidän puolestamme, hän vapautuu korkeampiin tehtäviin.

Karman kuormat ovat kuitenkin niin suuria, ettei meistä monellakaan ole mahdollisuuksia ottaa niitä kaikkia kannettavaksemme yhdessä inkarnaatiossa. Ja onhan asialla Rudolf Steinerin mukaan myös toinen puoli: tulevaisuuden karma. Se on karman opetusta, joka ei ole peräisin menneisyydestä vaan tulevaisuudesta. Se on voimien kasvattamista jotain tulevaisuuden elämää varten, mahdollisesti elämää, jossa meillä on mahdollisuus ottaa samanaikaisesti käyttöömme runsaasti niitä kykyjä, joita olemme jo eri aikoina kehittäneet.

Kristus ja karma

Estelle mainitsee siitä, miten Kristus on nykyaikana karman herra. Se merkitsee käytännössä, että karma on kaikkein viisainta, rakastavinta ja mielekkäintä opastusta, jota ihminen suinkin voi saada kehitystään varten. Siksi ei ole mielekästä toivoa karmasta vapautumista. Sen sijaan voimme kyllä keskustella enkelin kanssa siitä, miten nämä oppitunnit on kaikkein onnekkainta hoitaa.

Tässä tulemme kohtaan, jonka ymmärtäminen on vaativaa, tai jota itse en vielä ole oikein koskaan käsittänyt: Kristus otti kantaakseen meidän kaikkien karman.

Yksi portti tähän ihmiskunnan karman kantamiseen on se, että ihmiskunta - tai jotkut ihmiset ihmiskunnan edustajina - tuomitsivat hänet kuolemaan. Siksi hän nyt voi ottaa kantaakseen meidän vikamme ja ohjauksemme.

Mutta on mentävä vielä syvemmälle. Kristus jumalallisen luovan Sanan välittäjänä on kosmisesti jo ollut ihmiskunnan ja maan ohjaajana alusta saakka, aina siitä alfasta, joka merkitsee maan ja aurinkokuntamme ensimmäistä inkarnaatiota. Siksi hän on meistä myös vastuussa. Tähän vastuuseen liittyy se erityisen dramaattinen seikka, että meille luotiin samalla vapaus, jonka toteuttamisessa olivat mukana nämä Kristuksen rinnalla Golgatalle riippuneet ryövärit, henkisesti Lusifer ja Ahriman. Juuri tämä vapauden luominen ihmiskunnalle tekee kaiken niin monimutkaiseksi. Yksi sen seurauksia on, että Kristuksen oli Kristus Jeesuksena tultava alas maan päälle henkilökohtaisesti, ottamaan vastuulleen ja kantaakseen jokaisen yksilöllisen ihmisen karmaa, sillä teko ei olisi (kosmisesti) täydelllinen, jos ainoakin ihminen jäisi siitä syrjään.

Usein puhutaan Kristuksen uhrista, mutta se ei ole enää oikein hyvä ilmaisu. Kristuksen teko maan ja ihmiskunnan ja luonnollisesti oman luomuksensa ohjaamiseksi ei ollut mitään antautumista sokeiden maailmanvoimien valtaan, vaan se oli tietoinen teko maailmankaikkeuden kehityksen puolesta. Siksi voidaankin sanoa, että uhri on oikeassa merkityksessään pyhä teko, pyhä ja tietoinen teko kehityksen puolesta.

Siksi uhri ei ole niinkään luopumista jostain, vaan päinvastoin kaiken tarpeellisen tiedostamisen keskittämistä siihen, mikä on tehtävä, siihen mikä tarpeellista. Se ei tarkoita, että tuo kaikki olisi helppoa, mutta oikea uhri ei näin ole sellaista, mitä meidän olisi katsottava sivusta syyllistyneinä, vaan todellinen uhri, todellinen pyhä teko on sellainen jota me voimme katsoa sydän täynnä arvostusta, rakkautta ja kiitollisuutta, tuntien itsemme vapaiksi, ei sidotuiksi.

Kristus voi olla todellinen karman herra juuri sen takia, että hän Golgatan teollaan ei sitonut meitä, vaan hän teki oman tekonsa tietoisesti, siten jättäen meidät vapaiksi. Ja kun hän jättää meidät vapaaksi - kulkemaan oman karmamme tietä tai seuraamaan häntä - silloin hän on myös vapaa olemaan todellinen karman herra. 

Enkelit ja karma

Myös ajatuksia enkelien suhteesta karmaan on hyvä
tuulettaa. Jos meidän uskontomme suuntautuuenkeli_-_gaddi.jpg henkiseen maailmaan, niin enkeleiden henkinen innostus ja uskonto suuntautuu kohti ihmiskuntaa, sillä ihmiskunta on juuri suuren kosminen uudistumisen avainkohdassa. 

Estelle kirjoittaa:

"Enkelit, ylös kohoavine parvineen avautumassa jumaluudelle, ovat olemassa palvellakseen sinua ja rakastaakseen sinua. He eivät tuomitse sinua. Kaukana siitä, he tahtovat kantaa karmaasi, kunnes voit kantaa sitä itse. He ovat pyhässä kunnioituksessa sinua kohtaan, sillä sinä teitä päätöksen ja uhrina tulla Maahan."

Ja sitten Estelle jatkaa niistä kivuista, joita me tunnemme:

"Sinun sielusi haluaa puhdistaa itsensä. Sielusi ja enkelisi työskentelevät yhdessä tuodakseen sinulle täsmälleen ne kokemukset, jotka tarvitset, jotta voit herätä. Jos antaudut syyllisyyden, vihan, pelon tai ahdistuksen valtaan, niin luovutat vain enemmän valtaa alemmalle luonnollesi - sillä pimeät olennot, jotka viettelevät alempaa luontoasi, ruokkivat itseään sellaisilla kielteisillä tunteilla ja ajatuksille.

Parantaaksesi karmasi sinun täytyy kohdata nämä haasteelliset tunteet. Sinun tulee luoda läsnäolosi niihin täysin ja olla halukas katsomaan niitä olosuhteita, johin olet langennut, ja myöntää: Minä loin tämän.

Rakkaudella
Matti

Avainsanat: karma, parantuminen, Kristus, enkelit


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini