Matin blogi

Keväistä kävelyä

Share |

Torstai 27.3.2014 klo 15:36 - Matti Kuusela


Terveisiä keväiseltä kävelyltä!

Pari viikkoa sitten huomasin kävelleeni kahtena päivänä peräkkäin yli 10 000 askelta ja siitä innostuin koettamaan kävellä tuo kymppitonni ainakin muutamana päivänä viikossa. Ensimmäisellä viikolla neljä, toisella kolme kertaa ja tänään olen tällä viikolla kulkemassa vakaasti jo kohti toista kertaa. Nyt juuri 9077 askelta.

Askelia on helppo mitata nykyisillä mittareilla. Sain nyt käyttämäni mittarin syntymäpäivälahjaksi ja hyvin on toiminut. Pidän sitä klipsilla kiinni housuntaskussa eikä mitään muuta tarvitse tehdä kuin tarkistaa lukema aina halutessaan. Laite toimii automaattisesti ja säilyttää tiedot seitsemän päivää, joten kirjaamisessakaan ole mitään kiirettä, jos haluaa laittaa lukemat ylös. Merkki on Omron Walking style III ja sitä voin hyvällä mielellä suositella.

Kävely ja terveys

Joskus vuosia sitten minusta tuntui huvittavalta kun joku puhui kävelystä kuntoiluna. Mitä kuntoilua sen nyt on, minä ajattelin, sehän on vain kävelyä. Nyt erilaisten terveysoperaatioiden jälkeen olen tullut kokonaan toisiin ajatuksiin.

Pari kolme vuotta sitten luin amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan yli kuusikymppisille sopiva päivittäinen kävelymäärä on 8 km, ei juuri vähempää mutta ei paljon enempääkään. Ilmeisesti yli noiden kilometrien jatkuva ylittäminen voi aiheuttaa ylirasitusta säännölllisesti kävellessä.

Kahdeksan kilometriä on suunnilleen 11 000 askelta, joten se tuntuu hyvältä määrältä. Askelmittarin näytöllä on myös pieni mies, joka heiluttaa iloisesti käsiään kun kymmenentuhatta tulee täyteen, joten siinä on vielä yksi hyvä kannustin.

Aivot ja kävely

Kävely tekee erinomaisen hyvää aivoille. Kaikki hoitajat varmaan tietävätkin, että energeettisesti (ja muillakin tavoin) jalkaterät ja aivot ovat läheisessä yhteydessä keskenään. Jalkaterän liikkeet heijastuvat suoraan aivojen energioissa. 

Vielä tehokkaampaa on, kun kävellessä antaa alitajunnan ymmärtää, että sallii aivojen elävöityä. Monilla meistä aivot ovat virittyneet sillä tavoin vanhahtavasti, että ne pysäyttävät kehossa alhaalta ylöspäin nousevia elämänvoiman virtauksia. Luo mielikuva että annat aivojesi nyt päästää energiat virtaamaan vapaasti isojen aivojen ja päänkuoren läpi - ja voit vielä sisäisesti kertoa alitajunnallesi saman asian.

Jos nyt mieleesi nousee kysymys, miten se tehdään, niin se tehdään juuri noin: mutta kevyesti, yrittämättä, vain ilmoitusluontoisesti, mitenkään pakottamatta. Sisäisillä tasoilla viestit menevät perille parhaiten kun ne lähettää matkaan mahdollisimman pienellä voimalla.

Metsäpolku

Paras kävelyalusta on kokemukseni mukaan vanha kunnon metsäpolku. Kun jalka joutuu etsimään uuden asennon jokaisella askeleella, niin se tekee niille tosi hyvää ja samalla aivot saavat erinomaista hierontaa. Se parantaa myös henkisten asioiden ymmärrystä. Tietenkin parhaiten silloin, kun tekee myös jotain ajatustraaniä, lukee hyvää henkistä kirjallisuutta tai tekee Autuutta aivoille -korttien suosituksia.

Metsäpolut ovat niin upeita perinneaarteita, että kun sellaisen löytää, ei ole ollenkaan tyhmä ajatus ajaa autolla kävelylenkille kymmenen kilometrin päähän, jos auto vain on käytettävissä. Mutta polut ovat niin arvokkaita, että muutama kymmenen tai muutama sata metriä tasaisemman kävelyn lomassa tekee erinomaisen hyvää sekin.

Säännöllinen kävely

Ja vielä yksi pointti kävelyn puolesta. Ystäväni Marie suositteli minulle pari vuotta sitten keltaista kirjaa nimeltä Nuorempi ensi vuonna. En jaksanut lukea sitä kokonaan, mutta kertoo, että kehon toiminnan kannalta on valtaisa ero käveleekö satunnaisesti vai säännöllisesti. Säännöllinen liikkuminen virittää ihmisen kirjan mukaan aktiivitilaan, jossa keho kehittyy ja polttaa myös ylimääräisiä rasvoja pois. 

Epäsäännöllisesti liikuttaessa kehon primitiivimuisti luulee, että ollaan luolassa talven energiasäästötilassa. Siinä keho yrittää säästää kaiken rasvan pitkiä vähäravintoisia talvikuukausia varten ja varoo myös tuhlaamasta energiaa mihinkään esimerkiksi turhaan lihasten kasvattamiseen.

Mutta silloin kun liikutaan joka päivä, keho ymmärtää että on kesä ja ravinnon keruun, kasvun ja kehityksen aika. Kaikki systeemit rullaavat ja koko olemus nuorentuu.

Tämän mukaan viikossa saisi olla vain yksi harjoitukseton päivä. Tuo on aivan järkeenkäypää, vaikka itse en ole noin tiuhaa harjoittelua (vielä) kokeillut. Se on kuitenkin tullut aivan selväksi, että kolmen päivän perättäinen kymmenentuhannen askeleen kävely nostaa energiatasoa ja aloitteellisuutta ja sisäinen elämä saa kehosta paremman vasteen.

Autuutta aivoille -kortit saat nettikaupasta täältä.

Avainsanat: kävely, kunto, 10 000 askelta, harjoitus, aivot, aivojen kunto, Nuorempi ensi vuonna, Autuutta aivoille


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini