Matin blogi

Helatorstai

Share |

Torstai 29.5.2014 klo 16:23 - Matti Kuusela


Helatorstailla ja helluntailla on sama skandinaavinen alku, joka puhuu pyhyydestä, eheydestä ja parantamisesta. Mutta mitä helatorstai tarkoittaa? Se sijaitsee kalenterissa tasan neljäkymmentä päivää pääsiäisestä, ja helluntaihin on siitä matkaa vielä kymmenen päivää. Helluntai on siis viisikymmentä päivää päivää pääsiäisestä, mistä tulee myös sen englanninkielinen nimi pentecost.

Toinen suomessa käytetty nimitys on Kristuksen taivaaseenastumisen päivä. Onneksi suomenkielessä nämä kaksi sanaa, ylösnousemus ja taivaaseenastuminen ovat selvästi erilaisia. Ovathan ne sitä myös englanniksi, resurrection siis ylösnousemus ja ascension taivaaseenastuminen. Jostain syystä ne ovat suomennoksista useimmiten pahasti sekaisin ja niinpä ascension on new age -teksteissä todella usein käännetty ylösnousemukseksi, mikä on todella pahasti väärin.

Tiellä kohti taivaaseenastumista

Kristuksen ylösnousemuksesta taivaaseenastumiseen kesti siis neljäkymmentä päivää, minkä aikana hän oli usein yhteydessä oppilaisiinsa ja opetti heitä. Sinä aikana hän esiintyi puhdistuneessa ja muuntuneessa fyysisessä kehossaan, jota nimitetään myös ylösnousemusruumiiksi.

Tuo keho oli fyysinen, mutta se ei ollut enää fyysisen aineen täyttämä kuten tavalliset ruumiimme, ja siksi se ei myöskään ollut kaikkien havaittavissa. Ylösnousseen Kristuksen näkemiseksi oli jo oltava jossain määrin selvänäköinen, kuten Kristuksen seuraajat ja oppilaat olivat.

Normaalisti ihmisen kuollessa hänen minuutensa yhdessä eetteriruumiin ja astraaliruumiin kanssa irtoaa fyysisestä ruumiista. Silloin fyysisestä ruumiista vapautunut eetteriruumis laajentuu sisäiseen tilaan ihmisen siihenastisten elämäntapahtumien panoraamaksi.

Jeesuksen elämän kohdalla ei tapahtunutkaan samalla tavalla, koska hänen fyysinen kehonsa ei hävinnut minnekään. Tämän uuden ja korkeammin värähtelevän ylösnousemuskehon yhteydessä Kristuksen oli kuitenkin mahdollista vapauttaa vanha Jeesuksen eetterikeho muistoineen ja antaa se opetuslasten yhteiseen käyttöön. Opetuslapsethan olivat jo aikaisemminkin olleet olemuksellista hyvin lähellä Jeesusta.

Tästä eetterikehosta hänen seuraajansa saivat tukea ja lohdustusta ja erityisesti neljä hänen seuraajistaan sai siihen voimakkaan yhteyden: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes. Se mitä he myöhemmin kirjoittivat evankeliumeinaan, sen he saivat tästä Jeesuksen Kristuksen eetterikehosta.

Myöhemmin esimerkiksi se, mitä kirkkoisä Augustinus tai Rudolf Steiner saattoivat kirjoittaa Jeesuksen elämän tapahtumista, oli peräisin tästä maan piiriin vaikuttamaan jääneestä Jeesus Kristuksen eetterikehosta, jota voi nimittää myös Ikuiseksi evankeliumiksi, koska se on pystyvästi täällä meidän kanssamme.

Helatorstai

Viimeisinä päivinä ennen helatorstaita Kristus oli lähes taukoamatta opetuslastensa kanssa useimmiten siinä pyhässä salissä, jossa myös viimeinen vanha ja ensimmäinen uusi ehtoollinen olivat tapahtuneet. Hän ruokaili heidän kanssaan, rukoili heidän kanssaan ja opetti heitä.

Helatorstaita edeltävänä päivänä Jeesus ja opetuslapset sekä pyhät naiset olivat kokoontuneina Lasaruksen kotiin Betaniassa. Sieltä he palasivat Jerusalemiin ja pian auringonlaskun jälkeen he saapuivat taloon, jossa heille oli valmistettu illallinen. Mutta sen jälkeen tapahtui vielä toinen rakkauden ateria, jossa Jeesus siunasi leivän ja viinin ja opetti jälleen.

Sen jälkeen hän meni yhdentoinsta apostolin ja Marian kanssa ehtoollissaliin, jossa heidän sanotaan viettäneen pyhää sakramenttia samoin kuin aikaisemmin kiirastorstaina. Toiset opetuslapset ja naiset viipyivät sen aikana rakennuksen muissa osissa rukoillen ja laulaen läpi yön.

Seuraavana aamuna Jeesus nimesi Marian - siis Neitsyt Marian - juhlallisesti apostolien ja seuraajiensa edustajaksi ja keskushenkilöksi.

Helatorstain aamunkoitteesta he lähtivät pyhästä salista. He kävivät useissa kaupungin paikoissa Jeesuksen opettaessa jatkuvasti. Auringon noustessa korkeammalle he kiipesivät Oljymäelle, puolenpäivän tienoilla aina sen huipulle saakka. Heidän kulkiessaan Jeesus säteili yhä enemmän ja enemmän valoa. Sen voima kasvoi ja kasvoi ja tuli lopulta kirkkaammaksi kuin aurinko taivaalla. Ja siellä, opetuslastensa ja paikalle kokoontuneen väkijoukon edessä Jeesus katosi tähän valon kirkkauteen. Ja enkelit ilmestyivät valon säteistä.

Mutta jos sanomme, että Jeesus astui taivaaseen, niin se ei ole koko totuus, sillä tuona hetkenä hän siirtyi maan eetteriseen maailmaan, pysyvästi. Hän itse asiassa tuli lähemmäksi meitä kaikkia. Paljon on tapahtunut hänen olemuksessaan yhteydessä maan, auringon ja kuun voimiin tuosta ajasta lähtien, mutta nyt jo lähes sadan vuoden ajan hän on ollut etenkin henkisesti läsnä. Viimeisen kahdentuhannen vuoden aikana voimme sanoa hänen läsnäolonsa olleen enemmän olemuksellista, voimakasta ja vaikuttavaa kyllä, mutta nyt hänen henkinen läsnäolonsa merkitsee sitä, että meidän on opittava tuntemaan hänet vapaassa henkisyydessämme, ei enää pelkkänä uskona, opetuksena tai voimana.

Rakkaudella

Matti

Avainsanat: helatorstai, neitsyt Maria, ikuinen evankeliumi; Kristus


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini