Matin blogi

Kristuksen kanssa - Vuorisaarna

Share |

Perjantai 5.6.2015 klo 12:28 - Matti Kuusela


Meidän kevätkauden suuri tehtävämme, Vuorisaarna, avautui tosi upeasti. Nyt ensimmäistä kertaa todella oivaltaa, miten käsittämättömän tarkkaa kirjoitusta Raamatun monet osat ja etenkin Uusi testamentti on.

Vuorisaarnan autuaaksijulistusten yhdeksän lausetta käyvät läpi ihmiskunnan koko kehitystä, vaihe vaiheelta. Kirjoitus on niin tarkkaa, että sitä voi seurata yhä uusilta näkökulmilta ja aina se toimii ja antaa yhä syventävää tietoa.

Luonnollisesti ensin on tehtävä se työ, että vapautuu kaikista niistä yksinkertaistuksista, joita uskonnolliset tai tieteelliset käsitykset ovat Uuteen testamenttiin liittäneet. Se on ihmeen haastava tehtävä: vasta nyt koen itsekin päässeeni tilanteeseen, että voin katsella Uuden testamentin tekstejä aivan vapaasti.

Maa ja aurinkokunta

Mennään jälleen aivan Vuorisaarnan alkuun. Jeesus on tullut kiusaustensa jälkeen Galileaan, tuohon aurinkoiseen maahan, jota Genetsaretin järvi tuo oman siunauksensa. Tämä on maisema, jossa voi alkaa julistaa taivasten valtakunnan läheisyyttä.

Mitä taivasten valtakunta sitten on? Ensisijassa se tarkoittaa meidän aurinkomme ja aurinkokuntamme henkisyyttä, sitä henkistä rakennetta ja niitä henkisiä olentoja, jotka ovat olleet mukana luomassa omaa aurinkokuntaamme.

Kun me puhumme ihmiskunnan ja maan henkisestä kehityksestä, niin itse asiassa koko ajan on kysymys myös auringosta ja koko aurinkokunnasta. Toki me voimme tarkastella maata auringosta ja planeetoista erillään, mutta heti kun tahdomme nähdä asiat vähän syvemmin ja laajemmin, niin kaikki planeetat ovat mukana.

Auringon ja jokaisen planeetan kehitysvoimat kietoutuvat yhteen myös maan kehityksessä, samoin ihmisen kehityksessä. Ihminen muotoutuu ja elää koko aurinkokunnan voimista.

Kristus ja maa

Tiedämme, että ennen maan päälle tuloaan Kristuksen asuinpaikka oli aurinko, auringon henkinen olemus. Maan päälle tullessaan hän laskeutuu huomattavasti karkeampien energioiden piirii. On vain ajateltava, miten valtavana hänen on täytynyt kokea henkisen tehtävänsä merkitys tullessaan kohottamaan maan energiat uudelle tasolle.

Sen voi nähdä myös niin, että auringon luojavoimat näkivät, miten maa ja sen ihmiskunta on nyt tosin luotu, mutta yhä laajenevan vanhan luomisen vääjäämättmyys vie niitä yhä etäämmälle kohti aineellisuutta ja erillisyyttä, kohti tuhoa.

Siksi jonkun oli lähdettävä maahan tuomaan sille uusi henkinen suunta.

Tämän tehtävän Kristus otti itselleen. Ja nyt hän on ihmisasussa Kapernaumissa, Genetsaretin järven rannalla.

Kun hän julistaa, että taivasten valtakunta on tullut lähelle, niin hän itse asiassa kertoo itsestään. Taivasten valtakunta on lähellä, koska hän itse on täällä. Jeesuksen kaikissa puheissa on erityistä se, että hän ei vain kerro jostain, vaan kaikessa mitä hän kertoo, hän itse on mukana. Hän on itse mukana ja tekijänä kaikissa opetuksissaan.

Suuret kansanjoukot alkoivat seurata Jeesusta hänen kulkiessaan Galileassa, parantaessaan ja opettaessaan ilosanomaa. Aivan, Matteus puhuu ilosanomasta ja se on myös sanan evankeliumi alkuperäinen merkitys: ilosanoma.

Ilo tarkoittaa tässä siis sitä, että taivasten valtakunta eli luovat henkiset voimat ovat Kristuksen myötä tulleet maanpiiriin ja ihmisten käyttöön. Opetuksissaan hän kertoo siitä ja parantaessaan hän näyttää miten nämä voimat toimivat.

Uudet voimat

Mutta sitten eräänä päivänä sanotaan että hän "näkee" kansanjoukot. Tietysti hän nähnyt nämä ihmiset joka päivä, joten tässä tuolla näkemisellä on erityinen henkinen merkitys. Hän näkee henkisesti, miten eksynyttä ihmiskunta on, ja miten henkinen opetus on kohotettava aivan uudelle tasolle.

Hän nousee saman tien vuorelle. Vuori tarkoittaa korkeaa henkistä tilaa, mutta kuten Jeesuksen toiminnassa usein, sisäinen tila ja ulkoinen tila yhtyvät. Mahdollisesti hän siis nousee myös fyysiselle vuorelle kohotessaan sisäisesti henkiseen todellisuuteen.

Mielenkiintoisesti sanotaan, että hän istuutui - ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. Muistammehan, että Vuorisaarnan kuvauksessa ei ole mitään keskusteluja. Opetuslapset eivät ihmettele mitään, he eivät kysele mitään, eikä mitään mainita myöskään kansanjoukoista opetuksen aikana.

Ilmeistä onkin, että opetuslapset tulivat tähän Jeesuksen ensimmäiseen korkeaan opetukseen mukaan sisäisillä tasoilla. Jeesus istuutui ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. Vain sisäisillä tasoilla henkisessä maailmassa oli mahdollista, että opetuslapset kykenivät ottamaan tämän vastaan tämän äärimmäisen korkean opetuksen, joka käsittelee koko ihmiskunnan tulevaitta, aivan viimeiseen vaiheeseen saakka.

Kristuksen aurinkovoima

Kristus aurinko-olentona on liittynyt maalliseen kehoon. Kristus on vielä aivan kolmivuotisen toimintansa alussa. Se merkitsee, että henkisten aurinkovoimien valtavuus on vielä hänen ympärillään mahtavana aurinkoaurana. Hänen ei tarvitse käyttää voimaa, ei julistaa kovalla äänellä, vaan hän istuu, opetuslapset ympärillään. Ja hän näyttää opetuslapsille tässä henkisessä tilassa, mikä on se uusi opetus, joka hänen kauttaan on tullut maailmaan.

Mehän muistamme, miten monen monta kertaa Uusi testamentti myöhemmin huomauttaa, ett opetuslapset eivät ymmärtäneet. Silloin he olivat maallisen tietoisuuden tilassa. Nyt he olivat mukana henkisessä kokemuksessa, henkisessä maailmassa, ja siellä he ymmärsivät.

Luultavasti tämän opetuksen sisältö alkaa palata heidän normaalitajuntaansa vasta sen helluntain pyhän hengen kokemuksen jälkeen, jolloin tulee heidän oma vuoronsa ryhtyä toimintaan.

Puhuessaan ihmisen autuuslauseissa ihmisen kehityksen yhdeksästä vaiheesta Kristus kuvaa siis omaa toimintaansa, mutta samalla hän kertoo, miten ihmisten on tehtävä voidakseen olla osallisia tässä kehityksessä.

Vapaaehtoisuus ja oivallus

Tähän ihmisen ja Kristuksen väliseen yhteisyyteen sisältyy suuri ja merkittävä asia. Varsinainen ilosanoma tarkoittaa sitä, että kun ilmoitus Kristuksen läsnäolosta oli annettu, henkiset maailmat odottivat että ihmiset ryhtyvät vapaaehtoisesti kulkemaan heille Vuorisaarnassa ensin henkisesti näytettyä kehitystietä - kohti taivasten valtakuntia.

Se oli opetus, joka kertoo, millä tavoin ihmiskunnan piiriin laskeutuneen Kristuksen ja ihmisten yhteistoiminta tapahtuu.

Mutta ihmiset ryhtyivätkin suurelta osin kiistelemään siitä, tapahtuuko pelastuminen ihmisen voimin vai Kristuksen voimin. Ja kuitenkin ratkaisu on niin selkeä, yksinkertainen ja kaunis. Kristus näyttää, miten ihmisen on kehityksessään käytettävä parhaita voimiaan voidakseen tulla autetuksi. Se on se kehitystie, jota henkiset maailmat ihmisiltä odottavat. Se on se ilosanoma, jossa kehitys tapahtuu vapaaehtoisuuden, oman oivalluksen, vapauden, rakkauden ja luovuuden kautta.

Tosin on sitten toinen tie, joka on se, että kun Kristus on täällä nyt kanssamme, hän kyllä tavalla tai toisella huolehtii siitä, että kaikki jotenkuten selviävät eteenpäin kehitysvaiheesta toiseen. Mutta jokainen ihminen, joka kulkee kehitystietään vapaaehtoisesti ja kuuntelee omaa oivallustaan, on mitä tärkein. Se on meidän suuri mahdollisuutemme tuottaa iloa henkisille maailmoille.

rosenkrantz_kristus.jpg

Avainsanat: Vuorisaarna, Kristus, Valentin Tomberg


Kommentit

5.6.2015 20:31  Erik Samulin

"Luonnollisesti ensin on tehtävä se työ, että vapautuu kaikista niistä yksinkertaistuksista, joita uskonnolliset tai tieteelliset käsitykset ovat Uuteen testamenttiin liittäneet. Se on ihmeen haastava tehtävä: vasta nyt koen itsekin päässeeni tilanteeseen, että voin katsella Uuden testamentin tekstejä aivan vapaasti."

Näin kirjoitit ja siitä on kysymys.

Steinerin Viides evankeliumi s. 76: Jeesuksen puhetta: "Profeettojen opetusta on aikoinaan ymmärretty. Heprealaiskansa on aikoinaan ymmärtänyt Jumalan puhetta. Nyt yksikään sen jäsenistä ei enää ymmärrä sitä. Saarna kaikuisi kuuroille korville. Nyt eivät enää ole paikallaan sellaiset sanat. Ei ole enää korvia, jotka niitä ymmärtäisivät! Kaikki, mitä voitaisiin puhua vanhalla tavalla, jäisi arvottomaksi ja hyödyttömäksi."

Näin siis sanoi Steinerin mukaan Jeesus Nasaretilainen. Minusta tämä puhe on niin ihmeellistä koska Jeesus ei syytä ihmisiä kuuroiksi tai sokeiksi vaan toteaa, että Jumalan puhetta ei hänen aikanaan enää tuoda esiin niin, että ihmisillä olisi mahdollisuus ottaa se vastaan, kuulla ja ymmärtää ja vapautua, rakentaa kalliolle eikä hiekalle.

Sekin on haasteellista löytää se kallio traditionaalisen uskonnollisen kielenkäytön takaa......
.
Kiitos tekstistä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini