Matin blogi

Buddha ja rakkauden joulusanoma

Tiistai 26.12.2017 klo 20:52 - Matti Kuusela

Kukapa ei muistaisi jouluevankeliumin kauniita säkeitä, joissa enkelit laulavat kedon paimenille: 

Kunnia jumalalle korkeuksissa
ja maassa rauha ihmisten kesken,
joita kohtaan hänellä on hyvä tahto.

Enkelikuoro.jpg

Kun näitä sanoja katsoo tarkemmin, huomaa että niiden suomennokset ovat vaihdelleet voimakkaasti eri aikoina. Uudemmassa suomennnoksessa rauhaa luvataan, ei hyvä tahdon mukaisesti, vaan ihmisille joita Jumala rakastaa. Mutta se herättää väistämättä kysymyksen, onko rauha vain niitä ihmisiä varten, joita Jumala erityisesti rakastaa. Katsokaamme asiaa hieman syvemmin.

Enkelten sanoma

Jouluevankeliumi on osa Luukkaan evankeliumia, sen toisen luvun ensimmäiset kaksikymmentä säettä, jotka on alunperin kirjoitettu kreikaksi. 

Kun katsoo näitä lauseita alkkukielellä, huomaa, että siellä on kaksi ydinsanaa. Toinen on doxa ja toinen eudokias. Doxa on se, joka on useimmiten suomennetty kunniaksi, mutta usein se käännetään myös sanalla gloria. Se tarkoittaa jonkinlaista henkistä loisttaa tai auraa, mutta minun korvissani se kuulostaa myös ihmeen samalta kuin henkinen tieto. Ainakin minulle siitä tulee mieleen myös dogmi tai dogma.

Kreikankielisessä tekstissä sanotaan, että tämä doxa on taivaassa jumalalla, ja maan päällä taas on rauha ihmisissä, joilla on tuo toinen ominaisuus, eudokias.

Eudokias on myös kiinnostava sana. Käyttämäni interlineaarinen englanninkielinen Uusi testamentti antaa sille perusmerkityksen "hyvä ajattelu" tai "hyvin ajatteleva", englanniksi well thinking.

Tämä antaa säkeelle aivan uuden merkityksen. Rauha maan päällä ei koidu vain jumaltekona ihmisille, vaan nyt rauhasta ovatkin vastuussa ihmiset itse. Rauha syntyy ihmisessä, joka ajattelee hyvin, tai oikealla tavalla. Eudokia-sanan eu merkitsee kaunista tai sopuisaa, sopusointuista.

Tässä muodossa dokia kuulostaa omissa korvissani ihmeen samalta kuin jumalten piirissä vallitseva doksa tai doxa. Rauha syntyy ihmisessä, kun hän luo sisimmässään ajatuksia, jotka seuraavat kauniisti jumaltietoisuutta.

Prepositio sanan ihmiset edessä on kreikkalaisessa tekstissä selkeästi een, ihmisissä, ihmisten sisällä.

Kun enkelit laulavat Jeesus-lapsen syntymästä, sen voi nyt ymmärtää niin, että maailmaan on syntynyt lapsi, jonka tehtävä liittyy jumalajatuksen heräämiseen ihmisajattelussa:

Jumalalla taivaassa on doksa, ja maan päällä rauha ihmisissä, joilla on sisimmässään eu-dokias.

Näin ymmärrettynä enkelten julistus alkaa saada korkeampaa ja loogista merkitystä. Todellinen rauha syntyy siitä, että ihmiskunta Jeesuksen avulla hiljaa, vuosituhansien aikana, kehittää itsessään ajattelua, joka on sopusoinnussa taivaallisen jumalajattelun ja ihmiskunnan suuren kehitystarkoituksen kanssa.

Buddhan odotus

Mutta enkelten taivaalliseen lauluun liittyy myös muuta. Baselissa 1909 pitämässään Luukkaan evankeliumia käsittelevässä esitelmäsarjassaan Steiner kertoo, miten se valo, jossa enkelit ilmestyvät, on itse asiassa Buddhan astraaliruumis, tai sanskriitiksi nirmanakaaja.

Tässä tulemme suureen salaisuuteen, jonka on jo aika tulla laajempaan tietoisuuteen. Ennen vanhaan joulukuusessa käytettiin usein koristeena nauhaa, jossa eri maiden liput kiertävät kuusen ympäri. Se kuvaa sitä, miten kansansielut, arkkienkelit, vapautuvat jouluaikana tavallisista tehtävistään ja kiertävät kuin piirinä maan ympäri.

Mutta sama liittyy myös uskontoihin, tai oikeastaan niihin henkisiin voimiin, joiden kuvastusta maan päällä uskonnot ovat. Henkisellä tasolla Kristus, Buddha tai Krishna ovat yhteistyössä. He toimivat kaikki yhdessä ihmiskunnan hyväksi, ja paljon läheisemmin kuin osaisi kuvitellakaan.

Steiner kuvaa Luukkaan evankeliumi -esitelmissään, miten Buddha oli ensimmäinen, joka kykeni ilmaisemaan ajatuksin ihmisen aseman maailmassa, erityisesti omassa sisimmässään. Buddha oli myös se, joka toi opin rakkaudesta ja myötätunnosta. Kristus on se, joka ei varsinaisesti tuonut uutta oppia, vaan hän toi rakkauden ja myötätunnon elävän voiman henkisiltä alueilta maan päälle.

Jotta kosmisen rakkaus oli mahdollista tuoda elävänä voimana maan päälle, sen oli liityttävä siihen ajatukseen, siihen oppiin, jonka Buddha ensimmäisenä oli muotoillut maan päällä viisisataa vuotta aikaisemmin.

Siksi Buddhan oli liityttävä astraaliruumiillaan siihen ihmiskehoon, jonka tuleva tehtävä oli ottaa vastaan Kristuksen rakkauden elävä voima.

Ajattelun merkitys

Kalevala kuvaa hyvin sitä, miten vaativaa jumalkipinän vastaanottaminen ihmiskunnan piiriin oli. Se kertoo, miten tuo jumaltuli aluksi riehui hallitsemattomana maailmassa ja aiheutti suurta tuhoa. Vasta pitkien ponnistelujen jälkeen suomalaisten kansanrunojen kuvaamat sielunvoimat, Väinämöinen, Ilmarinen ja Lemminkäinen, kykenivät saamaan tämän kosmisen tulen hallintaan.

Palestiinassa samaan piti kyetä yhden ihmisen. Siksi Jeesus-lapseen tarvittiin sielunperustana mukaan Buddhan ylevä ja vahva ajatusvoima.

Gautama Buddha oli jo ennen buddhaksi tuloaan suorittanut suuria kehitystehtäviä ihmiskunnan hyväksi. Rakkauden ajatuksen muotoaminen oli hänen viimeinen suuri työnsä, jonka jälkeen hänen ei enää tarvinnut inkarnoitua fyysiseen ruumiiseen, vaan hän saattoi jatkaa työtään henkisellä tasolla, astraaliruumis alimpana kehollisena tasonaan.

Siksi hän saattoi tulla mukaan Nasaretin Jeesus-lapsen olemukseen. Paimenet todistivat hänen laskeutumistaan lapsen olemukseen.

Voimme nyt sanoa, että enkelten joulusanoma on Buddhan viesti ihmiskunnalle. Se kertoo siitä, miten tulee aika, jolloin ihmiskunnan on opittava muodostamaan ajattelunsa sillä tavoin kauniiksi, eu, että se kykenee ottamaan vastaan Kristuksen rakkauden voiman.

2 kommenttia . Avainsanat: Hyvä tahto, ajattelu, jumala, Jeesus, Kristus, Buddha, enkelikuorot, joulusanoma, eudokias, doksa, Steiner, Luukkaan evankeliumi

Vuorisaarnan ytimessä

Torstai 3.9.2015 klo 19:50 - Matti Kuusela

Eilisillan Henkisessä workshopissa pääsimme ensimmäistä kertaa Vuorisaarnan loppuun saakka. Oli mukava tunne kun yli puolen vuoden työskentelyn jälkeen Uuden testamentin niin tärkeän alkuopetuksen todellisuus alkoi tulla kokonaisuudeksi.

Vuorisaarnan ymmärtämiseksi on aivan olennaista huomata, että silloin kun tuo opetus annettiin, ei ollut vielä olemassa kristinuskoa: Vuorisaarna annettiin koko ihmiskuntaa varten. Siksi Vuorisaarnan ymmärtämiseksi on pystyttävä vapautumaan perinteestä, vapautumaan teologiasta. On vain kohdattava se mitä sanotaan.

Ja se, mitä Vuorisaarnassa kerrotaan, on jyrisevää. Se on ihmiskunnan historiassa aivan valtava tapahtuma. Voi tietysti huomata, että esimerkiksi Buddha oli jo puhunut hyvin pitkälle samoista asioista, mutta nyt tulee esiin jotain, mitä on ensin vaikea muistaa, koska se ei ole meidän tavanomaisen ajattelumme mukaista.

ilta_200.jpg

Buddhasta Kristukseen

Buddha tiesi mistä hän opetti, mutta Kristus puhui niin, että itse ihmiskunnan alkuvoima vaikutti hänen kanssaan. Kristus on nyt hän, joka ei ainoastaan opeta, vaan tekee ja toteuttaa sen mistä puhuu.

Matteus kertoo, miten Jeesus nousee vuorelle uusien opetuslastensa kanssa ja istuutuu. Missään ei kerrota, että muuta kansaa olisi ollut mukana. Ja kun kukee Jeesuksen opetusta, käy täysin selväksi, että opetus oli niin suurta, niin uutta ja niin järisyttävää, ettei kansalla olisi ollut mitään mahdollisuuksia olla mukana.

Opetuslapsillakaan ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia ymmärtää itse asiassa sanaakaan Jeesuksen puheesta, ellei se olisi tapahtunut vuorella, mikä on tässä henkinen termi joka tarkoittaa että ollaan henkisessä maailmassa. Opetuslapset ovat kohotettuina henkiseen tajuntaan, jossa he kyllä ymmärtävät.

Opetuksen henkisyyttä kuvaa sekin, että ei ole mitään väittelyä, ei mitään kysymyksiä, joita aina tuli esiin silloin, kun opetuslapset olivat omassa maallisessa tietoisuudessaan.

Palattuaan takaisin omaan itseensä opetuslapset myös tietoisessa itsessään unohtivat sen mitä olivat kuulleet, sillä myöhemmistä keskusteluista käy niin selvästi esiin, miten vähän he tajusivat Kristuksen tehtävästä.

Mutta syvällä sisimmässään he tiesivät. Ja siinä mielessä voi Vuorisaarnan nähdä myöhemmän helluntai-tapahtuman valmisteluna. Vuorisaarna oli opetusta, jonka voima ulottui opetuslasten aivan fyysiseen olemukseen saakka. Kristus istutti heidän koko olemukseensa ihmiskunnan koko kehitysohjelman aikojen loppuun saakka. Se tarkoittaa, että ei ainoastaan maan tämän inkarnaation loppuun, vaan maan kaikkien inkarnaatioiden loppuun saakka.

Eläinrata ja opetuslapset

Helluntain tapahtumassa nämä kaksitoista olivat ne, jotka ensimmäisinä kykenivät ottamaan vastaan Marian ankkuroimana Pyhäksi hengeksi kutsumamme voiman, joka antoi heille kyvyn ymmärtää ja opettaa henkisiä asioita henkilökohtaisella tavalla.

Opetuslapsia oli kaksitoista, kuten myös opetuslapsia oli. Kun henkisessä kirjallisuudessa puhutaan kahdestatoista, se on aina sama kaksitoista: kaksitoista opetuslasta kantaa itsessään samaa kosmisten voimien järjestelmää kuin kaksitoista Eläinradan merkkiä.

Siksi helluntaina oli tapahduttava se valtava muutos, joka irrotti opetuslapset Kristuksen ykseydestä niin, että jokainen saattoi kantaa omaa henkilökohtaista tietoisuuttaan, olla erilainen kuin muut - ja silti yksi kokonaisuudesta.

kristuksen_kasvot_steiner_veistos.jpg

Se jolla on valta

Heti Vuorisaarnan jälkeen Matteus kuvaa hyvin tarkoin sen voiman, jolla Jeesus saarnassaan puhui. Oikeastaanhan se ei ollut saarna, vaan se oli ihmiskunnan suurta alkupuhetta, joka oli täynnä luomisvoimaa, täynnä samaa voimaa, jolla ihmiskunta ja maa oli luotu.

Uuden testamentin suomennos käyttää lausetta "Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin kirjanoppinut." Kreikkalainen alkuteksti ilmaisee asian käyttämällä sanaa eksousian. Se on sama sana kuin elohim eli Vallat, joista yksi on Jahve. Matteus siis antaa ymmärtää, että Kristuksen kautta virtasi tässä ainutlaatuisessa tapahtumassa maan luojajumaluuden voima kahteentoista opetuslapseen.

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Vuorisaarna, Kristus, opetuslapset, Jahve, Buddha, eläinrata

Henkinen kehitys ja eetterikehon elävyys

Perjantai 9.5.2014 klo 17:19 - Matti Kuusela

Uusimmassa Starlight-nettilehdessä vanha ystävämme Robert Powell avaa jälleen eteenpäin viime vuosituhansien ja etenkin viime vuosisadan henkisiä kehityslinjoja. Sitä vain ihmettelee, miten ihmiskunta jatkuvasti valitsee itselleen niin vaikea tien. Miksi me emme kulje eteenpäin sitä tietä, joka meille henkiseltä puolelta on valmisteltu?

Ja toisaalta me tiedämme, että vastoinkäymiset vahvistavat meitä ja että henkinen johdatus on ainakin tähän saakka kyennyt kääntämään hyväksi meidän ongelmamme. Ja sitten toisaalta: olemmehan me menneet eteenpäin. Valtavasti. Ja mitä tapahtuukin, meidän tehtävämme henksen tien kulkijoina on kantaa eteenpäin ihanteellisuuden valoa.

Yritämme jälleen saada Robertin vaimonsa Laqcuannan kanssa Suomeen ensi syyskuussa. Silloin aiheena tulee olemaan ainakin Maitreya, tuleva Buddha ja Hyväntuoja, josta alkuvuodesta oli enemmän puhetta. Varmaan Robert puhuu myös alussa mainitun kirjoituksen, The Transition, sisällöistä. Siinä hän yhdessä minulle vähemmän tunnetun Keith Harrisin kanssa jatkaa eteenpäin siitä, mihin hänen suomentamani kirja Pyhä Sofia -kolminaisuus jäi: kolmesta suuresta opettajasta, joiden oli määrä esiintyä peräkkäin viimeisen runsaan sadan vuoden aikana

Tässä kirjoituksessa hän kertoo siitä, miten traagisesti tuo suunnitelma epäonnistui. Mutta ehkä tämä ihmiskehityksen suuri suunnitelma sitten tarvitsee sitä, että myös me ihmiset kuljemme enemmän omien kriisiemme kautta, vahvistumme ja opimme kantamaan oman osamme koko ihmiskunnan kehityksen vastuusta. 

Jos kaikki olisi mennyt hienosti ... niin, kuka tietää, miten vastaanottavaisia henkiselle kasvulle me olisimme silloinkaan olleet. Nyt on ainakin selvää, että vastuu on meillä. Ja näen sisäisenä kuvana, miten pienistä asioista loppujen lopuksi on kysymys. Miten vähän meiltä odotetaan henkisyyden päivittäistä kantamista, jotta kehitys voi tai voisi kulkea eteenpäin sellaisena virtana, joka kykenee hedelmöittämään elämää myös aivan suppean henkisyyden piirin ulkopuolella: hedelmöittämään ja uudistamaan meidän koko elämäämme.

Kaksi tietä

Vähitellen on tullut yhä selvemmäksi, että Rudolf Steinerin henkinen tehtävä oli valmistaa ihmiskuntaa Kristuksen toista tulemista varten. Vastus oli kuitenkin valtavan suuri, ja voi sanoa että ihmiskunta ei todellakaan mitenkään laajasti tiedä, että Kristuksen toisen tulemisen ei ole tarkoitus tapahtua enää toista kertaa fyysisellä tasolla, vaan elämänvoimien tasolla, eetterimaailmassa. Tai "pilvissä" kuten Uudessa testamentissa sanotaan.

Ja toinen suuri asia on, että jo 1930-luvun alusta yhä useampien ja useampien ihmisten olisi pitänyt kyetä havaitsemaan Kristus henkilökohtaisesti. Sekin on jäänyt yleisen tietoisuuden ulkopuolella. Kristus on siellä, elämänmaailmassa, tai täällä, miten päin sen tahtookaan sanoa. Mutta pitäisi olla ihmisiä, jotka ottavat hänet vastaan!

Yksi suuri ongelma eetterisen Kristuksen havaitsemisessa ja jopa pelkästään tuon ajatuksen vastaanottamisessa on meidän eetterikehojemme tiivistyminen. Esimerkiksi koneellistuva musiikki ja tanssi sekä valmiin tiedon haku ovat merkkejä tuosta elämänvoimien kovettumisesta. Ja vaikka niilläkin on merkityksensä, niin meidän on luotava sellaista kulttuuria ja taidetta, joka vahvistaa liikkeen ja ilmaisun kauneutta, sillä kauneus on juuri elämänmaailman toimivuuden perusominaisuuksia.

Ymmärtääksemme uusia henkisiä ajatuksia meidän on saatava eetterikehomme sopeutumaan niiden muotoihin. Siihen tarvitaan sisäistä voimaa, ja toisaalta sitä auttaa juuri fyysisen kehon sopusuhtainen ja virtaava liike sekä elävä improvisaatio.

Paljon henkisyyden hyväksi voi tehdä jo pelkästään sillä, että edistää kaikenlaista fyysisen kehon liikkuvuutta, elävyyttä, humoristisuutta, improvisaatiota, tanssia, luonnossa kulkemista. 

Toinen suunta lähestyä eetterikehon elävöitymistä on henkisen opetuksen ja tiedon pohjalta. Silloin on muistettava, että pohjimmainen opetusten totuuden arvio lähtee omasta sisäisyydestä, omastatunnosta. Ensin "onko tämä oikein" ja sitten "onko tämä totta" minun sisäisen oikeudentuntoni ja totuudentuntoni pohjalta? Ja kolmantena tulee se ominaisuus, jolle on oikeastaan vain yksi hyvä sana: kauneus. Toimiiko se, mitä aion, kauniisti myös elämänmaailman lakien mukaan?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maitreya, Kristus, Robert Powell, Buddha, Rudolf Steiner, Starlight, Pyhä Sofia-kolminaisuus

Hyvyyden Buddha

Keskiviikko 12.2.2014 klo 23:50 - Matti Kuusela

Sydämellinen kiitos maanantain Maitreya-kurssilla mukana olleille. Mahtava ilta. Tutustuttuani Robert Powellin ja Estelle Isaacsonin uusimman kirjan Gautama Buddha's Successor mukaan siihen henkiseen olentoon eli bodhisattvaan, josta noin kahden ja puolen tuhannen vuoden kuluttua on tulossa seuraava buddha, Gautama Buddhan seuraaja, on paljon muuttunut.

Olin aikaisemmin kuullut tai paremminkin lukenut tästä suuresta henkisestä yksilöllisyydestä, joka noin sata vuotta ennen Kristusta oli suuri essealaisopettaja ja joka sitten kuoli kivitettynä. Ja tiesin että hänestä on tulossa tuo buddha, jota nimitetään buddhalaisessa perinteessä Maitreya Buddhaksi ja jonka hindulaiset tuntevat Kalki avataarana.

En ollut kuitenkaan tajunnut sitä, miten voimakkaasti hän jo nyt on henkisesti läsnä. Merkittäväähän on huomata, että tällaisilla suurilla olennoilla on luonnollisesti useita erilaisia nimiä eri inkarnaatioittensa pohjalta. Myös Maitreyasta Steiner on kertonut, että hän inkarnoituu hyvin tiheään, noin kerran joka vuosisadalla. Näissä bodhisattva-elämissään he voivat olla yleisesti tunnettuja, mutta yhtä hyvin elää myös aivan hiljaista ja huomaamatonta elämää. 

Näissä elämissä heidän tehtävänään on kerätä kokemuksia ja vahvistaa voimiaan, ja luonnollisesti työskennellä ihmiskunnan hyvän ja edistyksen puolesta. Nämä elämän voivat joskus olla myös hyvin traagisia inhimillisesti katsoen - ja samanaikaisesti he koko ajan valmistautuvat tuohon todella suureen elämään. Buddhaksi tuleminen merkitsee viimeistä elämä ihmisenä fyysisessä ruumiissa maan päällä. Sen jälkeen työ jatkuu korkeammilla tasoilla.

Hyvän voima

Maitreya buddha tulee olemaan hyvän kantaja. Se mikä oli minulle aivan uusi kokemus, oli tämän hyvyyden henkisen voiman läsnäolo keskuudessamme. Ihminen voi tehdä hyvää ja pyrkiä kohti hyvyyttä, mutta se mikä minulle oli kokemuksena uutta, oli se, että hyvyys Maitreyan mielessä onkin niin vahvasti läsnäoleva todellinen voima. Se on vielä voima, joka on niin kovin helposti koettavissa kutsumalla sisäisesti Maitreyaa ja antamalla tuon hyvyyden tulla läsnäolevaksi.

Tämä on niin uusi asia, että en vielä tiedä, miten monet ja millä tavalla muut tämän hyvyyden kokevat tai tuntevat, mutta ainakin minä saatan nyt tuntea sen aivan jatkuvana läsnäolona. Se antaa turvallisuuden ja täyteyden tunnetta omassa voimakentässä, ja ehkäpä se rohkaisee ja tukee myös hyvän tekemisessä, sen varmaan pian huomaa. Tuntemuksena se kuitenkin on voimakas.

Ja se on voimakas myös toisella tavalla, nimittäin meditaatiossa. Kun eräänä iltana meditoin tätä hyvyyttä Maitreyan mielessä, niin seuraavana päivänä tunsin oloni aika kipeäksi. Olin innostunut liikaa. Kannattaa siis aloittaa hyvyys-meditaatiot varovasti ja kevyesti. Sopiva aika saattaa olla se, jolloin tuntee tuon hyvyyden voiman kohtaavan jonkin vastusten itsessä. Se voi olla aivan hyvä kohta päättää sillä kertaa ja jatkaa sitten seuraavana päivänä. Vaikka eipä siitä mitään harmia tule, vaikka hyvyys vaikuttaisikin niin kauan, että sen seuraavanakin päivänä tuntee. Se oli itse asiassa miellyttävä tuntemus, kuin hyvän fyysisen treenin jälkeen.

Kuka siis on Maitreya?

Moni varmaan nyt kysyy, kuka tuo Maitreya siis on? Monelle meistä itämaiset nimet ovat outoja henkisissä yhteyksissä. Ja joka on seurannut nettiä, on saattanut huomata valkoviittaisen Maitreyan ilmestyneen siellä täällä. Sen pohjalta mitä nyt olen siis ymmärtänyt, Maitreyaa voimme odottaa mahtavaan ja loisteliaaseen fyysiseen elämäänsä vasta kahden ja puolen tuhannen vuoden kuluttua. Siihen saakka hän elää toki usein kanssamme, mutta suhteellisen vaatimattomasti, tai jopa hyvin vaatimattomasti, ja jokaisessa elämässään aivan tavallisella nimellään. Aivan keskeinen sääntö on, että bodhisattvat eivät saa paljastaa todellista henkistä olemustaan fyysisen elämänsä aikana. Jos he tahtovat saavuttaa laajempaa tunnettuvuutta, sen on tapahduttava heidän työnsä kautta, ei heidän henkisen yksilöllisyytensä kautta.

Jos siis joku sanoo nykyaina olevansa Maitreya Buddha, tiedämme että hän se ainakaan ole. Toinen puoli asiaa sitten on, että Robert Powellin tutkimusten mukaan tämä yksilöllisyys, josta siis aikanaan on tulossa buddha, on jälleen tulossa maanpäälliseen elämään, ja nämä ajat tulevat olemaan hyvin merkittäviä.

Ja joku varmaan kysyy mielessään, mikä on Jeesuksen tai Kristuksen suhde Maitreyaan. Kun Maitreya siinä elämässä, jossa hän valmisti tietä Jeesukselle, oli nimeltään Jeshu ben Pandira, tulee Kristus nyt vaikuttamaan voimakkaasti tämän tulevan Jeshu ben Pandiran inkarnaation kautta. Jeesus Kristus on hyvyys, Jeshu ben Pandira on tuon hyvyyden kantaja.

Hyvyyteen liittyy vielä yksi suuri asia: bodhisattvasielut, aivan kuten Jeshu ben Pandira, ovat eläneet monina eri aikoina ja monissa eri kulttuureissa. Toisille itäiset nimet voivat olla lämpimiä ja kotoisi, toisille taas oudompia, mutta uusi asia, joka ei ehkä aikaisemmin ole tullut riittävästi esiin, on se, että nämä suuret ihmiskunnan opettajat ja hyväntekijät toimivat keskenään yhteistyössä, kuten Jeesus Kristus, Gautama buddha, tai tuleva buddha. Kasvamalla irti vanhoista rajoittuneista näkemyksistämme me autamme omasta puolestamme tulevia hyvyyden ja rakkauden opettajia tulemaan luoksemme.

Rakkaudella
Matti

3 kommenttia . Avainsanat: Gautama, Maiteya, Buddha, hyvyys, Kristus, Robert Powell, Steiner

Maitreya Buddha

Torstai 23.5.2013 klo 0:14 - Matti Kuusela

Hei Ystävät,

Mennään jälleen tänään aika henkiseen aiheeseen. Kerroin jo teille, Starlight Journal -verkkolehden graalia koskevasta kirjoituksesta Estelle Isaacsonilta. Siitä minulla onkin vielä puolet referoimatta, mutta lehdessä on myös toinen Estellen kirjoitus, joka teki minuun syvän vaikutuksen.

Tämä kirjoitus tai oikeastaan visio käsittelee Maitreya Buddhaa. Sehän on selvästi itämainen ilmaus, mutta Steiner kertoo tästä - ei varsinaisesti vielä buddhasta vaan bodhisatvasta, että hänestä tulee seuraava buddha nykyisen Gautama Buddhan jälkeen.

Kaikille buddhille on ominaista, että he ovat suuria opettajia ja Kristuksen sanansaattajia maan päällä. Aina yksi bodhisatvojen piiristä tulee buddhaksi joka 5000. vuosi. Kysymyksessä on siis pitkät ajat, mutta toisaalta me olemme nyt jo puolivälissä tuota aikaa, jolloin seuraava bodhisatva kohoaa buddhaksi. Ja hänen me siis tunnemme tuolla itäisellä nimellä Maitreya buddha. 

Tuleva buddha työskentelee koko ajan hyvin tiiviisti maanpäällisissä inkarnaatioissa jo nyt, mutta hän ei välttämättä esiinny valkoisissa kaavuissa, sillä hänen työnsä eikä esiintymisensä ei ole mitenkään sidottu intialaiseen suureen henkiseen perintöön. Mutta sen tiedämme, että hän tulevassa tehtävässään on erityisesti hyvän tuoja. Mehän tiedämme varsin hyvin, että hyvän tekeminen ei ole mitenkään erityisen helppoa. Mistä me tiedämme, mikä todella on hyvää, tai johtaa hyvään. No, siitä me saamme lisää tietoa kahden ja puolen tuhannen vuoden kuluttua viimeistään!

Maitreya

Visiossaan Estelle puhuu Maitreyasta hyvin ylistävästi, ja olisin saattanyt sitä vähän ihmetellä elleivät hänen sanansa olisi puhutelleet minua niin voimakkaasti. Ja siitä lähtien kun tämän tekstin luin, tuo Maitreya-energia on tuntunut koko ajan hyvin läheiseltä, ja ajoittain vahvasti koskettavalta. Tässä joitakin lainauksia:

Jos vain ajatteletkin Maitreyaa, sinut on kutsuttu. Jos rakastat häntä, sinut on kutsuttu. Hänen menneisyydessään, muissa elämissään lausumansa sanat ovat viisauden sanoja, jotka voit löytää ja joita voit mietiskellä.

Tähän työhön kutsutut ovat Hyvän tuojia, sillä he auttavat Maitreyan todellistamisessa.

Meditoi platonisia viisauden, kohtuuden ja rohkeuden hyveitä, jotka yhdessä muodostavat oikeamielisyyden. Kehittäessäsi näitä kolmea hyvettä edistät Maitreyan työtä.

Maitreya tulee ilmentymään viisaudentäyteisistä kosmisista ajatuksista muotoutuneena ja ihmissieluista syntyneenä olentona. Hän hahmonsa tulee olemaan kuin kosmiseen eetteriin kaikkein oikeudenmukaisimmista ja hyvää tahtovimmista ihmisajatuksista kutoutunut. Hänellä tulee olemaan kaikkein suurimpien ja oikeudenmukaisimpien ihmisajatusten voima.

Sen tähden pyrkiessäsi kohottamaan ajatuksiasi korkeammalle tasolle ja jalostamaan niitä olet mukana rakentamassa Maitreyan kehoa. Ja hän alkaa maniferstoitua, kun riittävä määrä ihmisajatuksia on jalostunut kaikkein oikeimmista kaikkein oikeimpien ihmisajatusten voimasta - jotka versovat Vuosisaarnan siunatuksi tulemisen julistuksista. Silloin Maitreya ilmestyy täydessä voimassaan. Ja hän tulee lausumaan Sanan, joka on syntynyt Kosmisista ajatuksista. Ja Hyvä tulee välittömästi todellistumaan.

Maitreya tulee todellistamaan ihmisajattelun voiman. Hän on ruumiillistunut oikeudenmukaisuus - josta tulee hänen hahmonsa. Hän voi todellistaa Hyvää kaikissa olosuhteissa, jopa nyt, jos vain yksikin ihminen kykenee ajattelemaan Hyvyyden ajatuksia.

Sinulla on aivan nyt mahdollisuuksia panna tämä käytäntöön - ajattelemalla hyviä ajatuksia silloinkin kun tunnet houkutusta muuhun. Sinulla on voima tuoda Rakkaus mihin tahansa tilanteeseen, jopa niille, jotka eivät näytä ansaitsevan sitä. Näe edessäsi olevat haasteet mahdollisuuksina harjoitella Rakkauden tuomista - Hyvyyden tuomista.

Sinua inspiroidaan ja ohjataan niin kauan kuin et alistu pelolle.

Sinun kärsimyksesi on sen kärsimystä, joka rakastaa.

Mahtavia sanoja, jotka koen todella läheisiksi. Ja kuten jo sanoin, nämä ovat minun valitsemiani otteita. Koko tekstin löydät osoitteesta www.sophiafoundation.org

Rakkaudella
Matti 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maitreya, buddha, Rudolf, Steiner, hyvyys, Hyvä, rakkaus, bodhisattva, Estelle, Isaacson, Starlight

Krishna ja Maria

Maanantai 30.4.2012 klo 18:07 - Matti Kuusela

Hei Ystäväni,

Kun olin pari viikkoa sairaalassa rytmihäiriöiden takia, sain useampiakin viestejä ja oivalluksia. Yksi näistä aivan selvistä viesteistä oli, että jos tahdon pitää sydämeni rytmit yhtenäisinä, niin minun on myös pitäydyttävä yhteen totuuteen, mentävä vielä voimakkaammin ja selvemmin siihen, minkä koen oikeaksi.

Minkähän takia se sitten on niin pelottavaa? Ehkä siksi, että kun ilmaisee oman totuutensa ja sydämensä äänen, siinä ei ole vaihtoehtoja.

Tänään tuo totuus, joka tahtoo
tulla esiin, liittyy krishna_nandi_big.jpgKrishnaa.
Kirjoitin jo vappua koskea astrosofisen tekstin. Sen mukaan vappuun osuu kaksi merkittävää kosmista konstellaatiota. Ensimmäinen on auringon asema 15 astetta Oinaassa, jossa se oli myös Kristuksen ylösnousemuksen aikaan ensimmäisenä pääsiäispäivänä. Toinen on Kuun konjunktio Marsin kanssa Leijonassa. Ja se liittyy Neitsyt Mariaan, Luukkaan evankeliumin nuoreen ja viattomaan Mariaan, häneen joka matkusti Nasaretista Beetlehemiin ja synnytti siellä lapsensa.

 

Luukkaan evankeliumin Maria

Niinkuin Luukkaan ja Matteuksen evenkaliumien Jeesus-lapset ovat eri lapsia, niin myös näiden samojen evankeliumien Jeesus-lasten äidit ovat eri Marioita.

Luukkaan evankeliumin kuvaama nasaretilainen Maria, joka syntyi vuonna 17 eKr, oli vain viisitoistavuotias Jeesus-lapsen syntymän aikaan. Hänen syntyessään Kuu oli konjunktiossa eli samalla pystylinjalla maasta katsottona Marsin kanssa ja se tapahtui taustanaan Leijonan taivaallinen eläinratamerkki, aivan kuin nyt vappuna.

Leijona on sydänvoimien merkki, keskuksenaan kuninkaallinen Regulus. Mars edustaa henkistä sanaa, Kuun voimme nähdä Marian naisellisena kohtuna. Mars välittää siis maailmankaikkeuden kosmisia sydänvoimia kuun kautta maalliseen syntymään.

Syntymäpäivän kosminen tilanne kuvaa karman kehollista tasoa. Marian olemuksesta oli siis tuleva jumalallisten voimien malja maan päällä.

Ja kuka oli tämä lapsi, joka hänen kauttaan oli tulossa maailmaan. Hän oli sielu, jolla ei ollut lainkaan maallista karmaa, sillä hän ei ollut koskaan aikaisemmin elänyt maan päällä fyysisessä kehossa. Intiassa me kuitenkin tunnemme hänet rakastettuna jumalallisena olentona, Krishnana, joka henkisillä tasoilla on kautta aikojen toiminut hyvin läheisessä yhteydessä maata yhä enemmän ja enemmän lähestyvän Kristus-hengen kanssa.

Luukkaan Maria eli hyvin läheisessä yhteydessä siihen rakkauden ja myötätunnon henkiseen virtaukseen, joka saavutti huippunsa juuri Krishnan kautta hindulaisuudessa ja Buddhan kautta buddhalaisuudessa.

On tärkeää, ylevää ja syvästi koskettavaa ymmärtää, miten Luukkaan evankeliumin nuoressa Mariassa liittyvät yhteen puhdas Krishna-rakkaus hänen poikansa kautta ja suuren Buddhan myötätunnon voimat, sillä juuri Buddha oli se suuri henkinen olento, jonka aurassa enkelit lauloivat rauhan sanomansa kedon paimenille.

 

Maria Armoitettu

Nasaretin Maria kuolee Jeesuksen ollessa vielä nuori, mutta hän viipyy lähellä ihmiskuntaa ja liittyy Matteuksen evankeliumin Marian henkiseen auraan Jeesuksen Jordanin kasteen jälkeen. Se merkitsee tämän Marian valtavaa henkistä uudistumista, ja sen takia häntä nimitetäänkin esimerkiksi ortodoksisessa kristillisyydessä Maria Armoitetuksi.

Nämä ovat luonnollisesti suuria asioita, ja koska ajatukset ovat myös muotoutuvaa energiaa, kestää aikansa ymmärtää ja oppia edes muistamaan. Mutta meidän on luotettava siihen, että ihmiskunta on nyt tullut jo niin aikuiseksi, että meidän on saatava kuulla totuus - ja meidän on alettava myös ajatella ja tuntea korkeampia ja syvempiä totuuksia, sillä ilman niitä eivät yksilölliset sydämemme, kansan sydämet ja ihmiskunnan sydämet pysy terveenä.

Vappuna siis koemme Kuun ja Marsin yhtymässä jumallisen sanan ja yhteyden naiselliseen henkiseen maljaan, kohtuun, Leijonan sydänmerkin ytimessä. Nyt kun kaksituhatta vuotta on kulunut Jeesuksen maallisesta elämästä, on viimeistäänkin tullut aika alkaa sydämissämme ymmärtää, miten Krishnan taivaallisuus, Buddhan myötätunto ja Krisha-Kristuslapsen syntymä ovat yhtä valtavaa rakkauden ja uudistuksen voimien kokonaisuutta, joka ilmentää sitä samaa kaikkeudellista runsautta ja rakkautta, jota myös ympärillämme heräävä luonto ilmentää.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Krishna, Maria, Jeesus, Kristus, Buddha

Kosminen helluntai

Perjantai 17.6.2011 klo 0:50 - Matti Kuusela

Itse koin nyt tällä viikolla ensimmäistä kertaa voimakkaasti kuunpimennyksen ja lähestyvät galaktisen linjauksen värähtelyt. Kuunpimennyksen vaikutelma oli kuin Maa värähtelisi Auringon ja Kuun välisessä nuorassa, ja niin se tavallaan onkin.

Tämä tasapainoinen korkea
värähtely liittyy nyt voimakkaasti sun_akhenaten.jpgviikonvaihteessa tapahtuvaan konstellaatioon, joka on sama kuin alkuhelluntaina. Tästä puhun tarkemmin itse meditaatiossa, jonka cd on jo valmis ja sen voi nyt hankkia normaalia hieman alempaan hintaan, 12 eurolla. Nimi on Yhteys henkisen keskusaurinkoon.

Tässä meditaatiossa tulevat esille paitsi Mariat ja liljaenergia, myös Krishna ja Buddha. He tulivat meditaatioon mukaan korkeammassa ohjauksessa, mutta koen voimakkaasti, että on todella jo aika että tieto esimerkiksi heidän olennaisen tärkeästä osuudesta Kristuksen elämästä tulee esiin.

Tavallaan ymmärrän miksi henkiset piirit eivät ole näistä asioista kovasti puhuneet (siis ne, jotka niistä ovat tienneet), sillä satojen vuosien ajan ihminen pääsi hengestään jos puhui tällaisista asioista julkisesti.

Ajatus kirkon ja pakanallisten uskontojen vastakkainajattelussa on kristillisessä rakkauden ja hyväksymisen uskonnossa niin valtavan voimakas, että ajatus Kristuksen ja Krishnan tai Buddhan yhteistyöstä voi aluksi tuntua aivan käsittämättömältä, mutta hyvin kauniilta ja selkeältä, kun siihen perehtyy.

Rudolf Steiner uskoi, että sadan vuoden kuluttua ihmiset eivät enää hyväksyisi uskontoa, joka ei pohjaudu selkeään henkiseen tietoon. Siinä hän erehtyi, kirkon kuumat asiat eivät liitykään elämän henkisiin perustoihin vaan paljon käytännöllisempiin kannanottoihin.

Eilisillan meditaatio, joka perustui siis Auringon, Maan ja Linnunradan keskuksen linjaukseen ja siitä johtuvaan voimakkaaseen henkis-energeettiseen virtaukseen ja värähtelyyn, toi esiin myös voimakkaita luontokokemuksia.

 

Yhteys galaktiseen keskukseen ja henkiseen keskusaurinkoon

Sekä tämän Helsingin että maanantain Turun käytännössä sama-aiheisen, mutta sisällöltään hyvin erilainen meditaatio ovat nyt kumpikin saatavissa cd:nä hieman alennettuun alkuhintaan 12 euroa, joka on tosi edullinen mahdollisuus tulla mukaan.

Turun cd-meditaation nimi on Yhteys galaktiseen keskukseen ja Helsingin cd, joka sisältää myös alustuksen, nimi on Yhteys Henkiseen keskusaurinkoon.

Kumpikin meditaatio soveltuu nyt erinomaisesti tähän juhannusta edeltävään aikaan, jolloin luonnon värit ovat vahvoja, vihreä voimakas ja energioiden täyteys suurta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: galaktinen keskus, henkinen keskusaurinko, Krishna, Buddha, Kristus, helluntai

Buddhasta Maria-Sofiaan

Perjantai 20.5.2011 klo 0:08 - Matti Kuusela

Tämän illan meditaatiosta ja alustuksesta tuli aivan mahtava, osallistujienkin mielestä.

Kun lähdimme liikkeelle kaksi päivää
sitten olleesta Wesak-täyskuusta, jokapentecost_liekit.jpg loistaa ihmeellisellä tavalla Buddhan ja Kristuksen armoa, Buddhan olemus tuli hyvin voimakkaasti läsnäolevaksi. Me tunnemme Buddhasta lähinnä hänen myötätunnon opetuksensa, mutta sen toinen puoli, nimittäin kosmisen ajattelun antaminen ihmiskunnalle, on huomattavan vähän tunnettu.

...

Nyt on jo perjantai-ilta, ja siirryn suoraan helluntaitapahtumaan eli helkajuhlaan. Puhdistamme sen mielessämme kaikista uskontojen mahdollisesti tuomista yksipuolisuuksista, ja kuulemme, miten tuulenhenki täyttää talon, jossa opetuslapset ja Neitsyt Maria ovat. Tuulenhenki on enkeleiden läsnäolo.

Sitten tulee tuli, joka jakaantuu liekkeihin, yksi jokaiselle opetuslapselle. Tämän liekin saatuaan jokainen opetuslapsi kykenee kertomaan henkisistä kokemuksistaan eli opettamaan niin, että kaikkien kansojen ihmiset ymmärtävät. Se on aivan uutta maailmassa.

Yksilölllinen tuli merkitsee, että totuus on nyt yksilössä. Tätä ennen totuudet olivat aina suvuilla, kirkoilla, uskonnollisilla ja henkisillä ryhmillä. Ja tätä läsnäolijat ihmettelevät, että nyt apostoleiksi heränneet opetuslapset kykenevät muuntamaan opetustaan kuulijoittensa mukaan - sen lisäksi että jokaisella voi olla oma näkökantansa.

Mielenkiintoista on myös, että helluntaikertomus ei ole evankeliumeissa vaan Apostolien teoissa. Se kertoo meille, että valmistautumisen aika, valmistautumisen neljä eri tietä tai tasoa, niiden aika on ohi, nuo neljä tietä yhtyvät ja jakautuvat jälleen kahdeksitoista, ja kahdentoista kautta jokaiselle ihmiselle ja olennolle.

 

Lauantaina puhumme tästä Hollolassa. Tervetuloa mukaan :)
Ja myös tämä tarina jatkuu ...

Ensi viikolla tämän supermeditaation cd tulee myyntiin. Kunhan vaan ehdin saada nettikaupan kunnolla toimimaan, niin tämän cd:n, samoin kuin maanantain Turun meditaation, voi tilata sen kautta. Ja tämän meditaation saa erikoishintaan, 10 euroa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Buddha, Kristus, Maria, Sofia, Maria-Sofia, Johannes, helluntai, Golgata