Matin blogi

Sofian uusi tuleminen

Torstai 25.9.2014 klo 0:48 - Matti Kuusela

Sain tällä viikolla postista Robert Powellin ja Estelle Isaacsonin uuden Sofia-kirjan, The Mystery of Sophia. Markku Maula oli jo kehunut sitä minulle, mutta en arvannut miten hienon ja koskettavan teoksen sain käteeni. Sen takia myös oivalsin heti, että tälle viikolle kaavailemani Sofia-ilta kannattaa siirtää myöhempään, kunnes olen saanut tämän kirjan luettua kunnolla.

Edelleenkin olen lukenut vasta ensimmäisen luvun, kahteen kertaan. Ja melkein koko luku tuli alleviivatuksia erilaisilla väreillä.

Luku kertoo yhdestä Estellen sisäisestä näystä, ja tämä on todella hieno. Se on koskettava ja se herättää syviä muistoja, joita tuskin tiesin olevankaan.

mystery_of_sophia.jpg

Sofian uusi tuleminen

Kuningas Salomo oli aikoinaan ihminen, jolla oli aivan erityinen suhde Sofiaan, maailmanviisauteen. Tämä viisaus, joka hepreaksi kirjoitetaan Hokmah, esiintyy lukuisissa Salomonin kautta syntyneissä Vanhan testamentin teksteissä. 

Ja huomattakoon, että Viisaus käyttää itsestään jatkuvasti ilmaisua Minä. Se merkitsee, että viisaus on henkinen olento, minä-olento. 

Sitten Viisaus joutui siirtymään syrjään. Paljon tapahtui, paljon ikävää, mutta kaiken sen ikävän keskellä myös Kristuksen tulo maan päälle ja kristillisyyden niin hankala synty. Noina aikoina Sofia ilmentyi vain harvoille sisäisesti näkeville sieluille ja kerran hän täytti Neitsyt Marian olemuksen, historiallisena helluntaina.

Mutta nyt Sofia on tulossa uudelleen Kristuksen toisen tulemisen myötä. Siinä missä Kristus ensimmäisellä kerrallaan maan päällä, fyysisessä ruumiissa, avasi ihmiselle tietä Isän luo, hän johdattaa nyt ihmissielua Sofian luo.

Sofia on maailmanviisaus, hän on ollut mukana luomisen alusta saakka. Lainaan nyt muutaman kohdan Estelleltä:

Tämä on Kristuksen toisen tulemisen aikaa. Ja Kristuksen toinen tuleminen julistetaan Samballasta, joka on tuonut esiin tätä suurta ilmoistusta jo lähes sadan vuoden ajan. Olennot, jotka palvelevat Äitiä, kantavat tätä ilmoitusta kivikunnasta kasvikuntaan, eläinkunnasta ihmismiskuntaan - kaikille jotka voivat kuulla tämän uutisen: että Hän tulee jälleen kirkkautensa loisteessa! Pilvissä. Hän on täällä! Hänen ruumiinsa on maa. Hän hengityksensä on tuuli. Hän kantaa maata rakastavassa syleilyssään.

Ja korostakaamme vielä Kristuksen yhteyttä Isään, Äitiin, Tyttäreen. - Jos haluat tutkia näitä käsitteitä tarkemmin, niin voit hankkia suomentamani ja julkaisemani Pyhä Sofia -kolminaisuus -kirjan.

Ensimmäisessä tulemisessaan Hän valmisti sydämiä virittäytymään Isään. Toisessa tulemisessaan hän valmistaa sydämiä ottamaan vastaan Sofian. Hän tahtoo tuoda Äidin ja Tyttären yhteen maan päällä, yhdistäen siten uudelleen Maaäidin ja Jumalallisen tyttären.

Hyvin koskettavaa on, kun Estelle tämän näyn lopulla kuvaa, miten Lasarus kuoltuaan kulkee Maan keskukseen Äidin luo Johannes Kastajan seuraamana, ja miten Kristus tarvitsi tätä tietoa ihmisten kautta suorittaaksen tuon matkan Äidin luo heti oman kuolemansa jälkeen.,

Tässä siis joitakin katkelmia Estellen ensimmäisestä näystä, todella ihania. Ja näistä kerromme lisää Sofia-illassa keskiviikkona 8.10. klo 18. Olet tervetullut.

Robert Powell, Estelle Isaacson: The Mystery of Sophia. Bearer ot hte New Culture. The Rose of the Worl.

1 kommentti . Avainsanat: Sofia, Robert Powell, Estelle Isaacson, Kristus, Viisaus, Salomo

Maitreya Buddha

Torstai 23.5.2013 klo 0:14 - Matti Kuusela

Hei Ystävät,

Mennään jälleen tänään aika henkiseen aiheeseen. Kerroin jo teille, Starlight Journal -verkkolehden graalia koskevasta kirjoituksesta Estelle Isaacsonilta. Siitä minulla onkin vielä puolet referoimatta, mutta lehdessä on myös toinen Estellen kirjoitus, joka teki minuun syvän vaikutuksen.

Tämä kirjoitus tai oikeastaan visio käsittelee Maitreya Buddhaa. Sehän on selvästi itämainen ilmaus, mutta Steiner kertoo tästä - ei varsinaisesti vielä buddhasta vaan bodhisatvasta, että hänestä tulee seuraava buddha nykyisen Gautama Buddhan jälkeen.

Kaikille buddhille on ominaista, että he ovat suuria opettajia ja Kristuksen sanansaattajia maan päällä. Aina yksi bodhisatvojen piiristä tulee buddhaksi joka 5000. vuosi. Kysymyksessä on siis pitkät ajat, mutta toisaalta me olemme nyt jo puolivälissä tuota aikaa, jolloin seuraava bodhisatva kohoaa buddhaksi. Ja hänen me siis tunnemme tuolla itäisellä nimellä Maitreya buddha. 

Tuleva buddha työskentelee koko ajan hyvin tiiviisti maanpäällisissä inkarnaatioissa jo nyt, mutta hän ei välttämättä esiinny valkoisissa kaavuissa, sillä hänen työnsä eikä esiintymisensä ei ole mitenkään sidottu intialaiseen suureen henkiseen perintöön. Mutta sen tiedämme, että hän tulevassa tehtävässään on erityisesti hyvän tuoja. Mehän tiedämme varsin hyvin, että hyvän tekeminen ei ole mitenkään erityisen helppoa. Mistä me tiedämme, mikä todella on hyvää, tai johtaa hyvään. No, siitä me saamme lisää tietoa kahden ja puolen tuhannen vuoden kuluttua viimeistään!

Maitreya

Visiossaan Estelle puhuu Maitreyasta hyvin ylistävästi, ja olisin saattanyt sitä vähän ihmetellä elleivät hänen sanansa olisi puhutelleet minua niin voimakkaasti. Ja siitä lähtien kun tämän tekstin luin, tuo Maitreya-energia on tuntunut koko ajan hyvin läheiseltä, ja ajoittain vahvasti koskettavalta. Tässä joitakin lainauksia:

Jos vain ajatteletkin Maitreyaa, sinut on kutsuttu. Jos rakastat häntä, sinut on kutsuttu. Hänen menneisyydessään, muissa elämissään lausumansa sanat ovat viisauden sanoja, jotka voit löytää ja joita voit mietiskellä.

Tähän työhön kutsutut ovat Hyvän tuojia, sillä he auttavat Maitreyan todellistamisessa.

Meditoi platonisia viisauden, kohtuuden ja rohkeuden hyveitä, jotka yhdessä muodostavat oikeamielisyyden. Kehittäessäsi näitä kolmea hyvettä edistät Maitreyan työtä.

Maitreya tulee ilmentymään viisaudentäyteisistä kosmisista ajatuksista muotoutuneena ja ihmissieluista syntyneenä olentona. Hän hahmonsa tulee olemaan kuin kosmiseen eetteriin kaikkein oikeudenmukaisimmista ja hyvää tahtovimmista ihmisajatuksista kutoutunut. Hänellä tulee olemaan kaikkein suurimpien ja oikeudenmukaisimpien ihmisajatusten voima.

Sen tähden pyrkiessäsi kohottamaan ajatuksiasi korkeammalle tasolle ja jalostamaan niitä olet mukana rakentamassa Maitreyan kehoa. Ja hän alkaa maniferstoitua, kun riittävä määrä ihmisajatuksia on jalostunut kaikkein oikeimmista kaikkein oikeimpien ihmisajatusten voimasta - jotka versovat Vuosisaarnan siunatuksi tulemisen julistuksista. Silloin Maitreya ilmestyy täydessä voimassaan. Ja hän tulee lausumaan Sanan, joka on syntynyt Kosmisista ajatuksista. Ja Hyvä tulee välittömästi todellistumaan.

Maitreya tulee todellistamaan ihmisajattelun voiman. Hän on ruumiillistunut oikeudenmukaisuus - josta tulee hänen hahmonsa. Hän voi todellistaa Hyvää kaikissa olosuhteissa, jopa nyt, jos vain yksikin ihminen kykenee ajattelemaan Hyvyyden ajatuksia.

Sinulla on aivan nyt mahdollisuuksia panna tämä käytäntöön - ajattelemalla hyviä ajatuksia silloinkin kun tunnet houkutusta muuhun. Sinulla on voima tuoda Rakkaus mihin tahansa tilanteeseen, jopa niille, jotka eivät näytä ansaitsevan sitä. Näe edessäsi olevat haasteet mahdollisuuksina harjoitella Rakkauden tuomista - Hyvyyden tuomista.

Sinua inspiroidaan ja ohjataan niin kauan kuin et alistu pelolle.

Sinun kärsimyksesi on sen kärsimystä, joka rakastaa.

Mahtavia sanoja, jotka koen todella läheisiksi. Ja kuten jo sanoin, nämä ovat minun valitsemiani otteita. Koko tekstin löydät osoitteesta www.sophiafoundation.org

Rakkaudella
Matti 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maitreya, buddha, Rudolf, Steiner, hyvyys, Hyvä, rakkaus, bodhisattva, Estelle, Isaacson, Starlight

Jeesus Maan sydämessä

Keskiviikko 30.1.2013 klo 23:41 - Matti Kuusela

Kerroimme viimeksi siitä, miten Maria Magdaleena voidellessaan Jeesuksen jalat ja pään valmisti häntä paitsi omaan hautaansa, myös Maan hautaan, Maan sydämeen, suuren Äidin luo tehtävään matkaan. Tuo Äidin kultainen valtakunta maan sydämessä on myös se kuulu valtakunta, jota idässä nimitetään Shamballaksi.

 

Matka Äidin luo

Laskeutuminen maaäidin luo oli monella tapaa välttämättömyys tuona aikana, jolloin ihmiskunnan elämänvoimat alkoivat olla lopullaan. Yksi näistä suurista asioista oli ylösnousemuskehon elvyttäminen. Tällä matkalle Äidin luon Jeesus lähti heti kuoltuaan ristillä. Ja jatkamme nyt Estelle Isaacsonin kertomuksen mukaan:

Näin Pyhän Äidin auringonkaltaisena maan keskustassa. Hänen päänsä oli kruunattu koristeella, joka oli kuin aurinko. Hän loisti lämmintä, kultaista valoa.

Lukemattomat olennot, joita tuskin pystyn kuvailemaan, reunustivat hänen luokseen johtavaa tietä. He olivat kaikki kokoontuneet tervehtimään Kristusta hänen voitokkaasti saapuessaan Shamballaan. Myös he säteilivät kultaista valoa.

Näin Kristuksen laskeutuvan heidän keskuuteensa heidän laulauessaan taivaallisin äänin, jotka kaikuvat koko maan läpi. Tämä tapahtui heti Kristus Jeesuksen kuoltua ristillä.

Tunsin miten tämä oli kaikkien aikojen tärkein hetki. Koskaan aikaisemmin ei Kristus ollut kulkenut langenneen maan sisuksiin tervehtimään Äitiä! Saatoin tuskin uskoa, miten voitelemalla Hänet Magdaleena - ihmisolento - oli valmistanut häntä tähän hetkeen!

Tultuaan Äidin luo tämä kohotti hänen ylleen hänen ylösnousemuskehonsa. Tietenkin näin sen symbolisella tavalla. Hänestä virtaava valo oli hämmästyttävän loistavaa! Maan keskuksessa hän muuttui kuin loistavaksi tähdeksi. Hänen valonsa syöksyi maan päällä olevista porttikohdista ulos kosmokseen.

Tällaisia maan keskukseen, Shamballaan, johtavia portteja on lukuisia. Paikat, joista Kristuksen ylösnousemuskehon tähti loisti läpi maan pinnan, on tullut hyvin pyhiä. Ne ovat paikkoja, joissa Neitsyt Maria on ilmestynyt.

 

Ylösnousemuskeho

Myös Judit von Halle - ja luonnollisesti Rudolf Steiner - puhuu useissa kirjoissaan tästä ylösnousemuskehosta. Ylösnousemuskeho on ihmisen henkinen tai henkistynyt fyysinen keho, tavallaan fyysisen kehon muotoprinsiippi ilman sitä täyttävää ainetta.

Ihmisen fyysisen kehon henkinen alkumuoto, jota Paavali kutsui vanhaksi Aatamiksi, oli menettänyt aikojen kuluessa menettänyt voimansa ja se oli jo pahasti rappeutunut. Laskautuessaan Äidin luo Kristus elvytti Äidin säilyttämän mallin tästä ikikehosta ja aktivoi sen jokaista ihmistä varten, niin että tämä uusi Aatami on jokaisen ihmisen saavutettavissa.

Kun Kristus ilmesty pääsiäisaamuna Magdaleenalle, hän oli juuri tässä henkistyneessä fyysisessä kehossaan, joka hänen taivaaseen astumiseensa saakka oli täällä maanvoimien piirissä ja hyvin helposti henkisesti kehittyneiden ihmisten havaittavissa.

Nyt kun pääsiäinen on taas lähestymässä, voimme muistella sitä, miten juuri Magdaleena oli ensimmäinen ihminen, joka näki Kristuksen tässä ylösnousemuskehossaan. Ja hän oli myös se ensimmäinen ihminen, joka sai Kristukselta käskyn mennä ja kertoa veljille, että Minä olen ylösnoussut.

 

Minuus ja fyysinen keho

Kuten aina Kristuksen lausuessa Uudessa testamentissa sanan Minä, hän tarkoittaa sillä paitsi itseään myös jokaisen ihmisen minuutta.

Minuus ja fyysinen keho on läheisessä suhteessa toisiinsa. Kun ihmisen fyysisen kehon perusmalli korjaantui Äidin ja Kristuksen toimesta, samalla syntyi myös ihmisen korkeamman minän syntymisen mahdollisuus, ihmisminän ylösnousemus. Yksilölliset ihmisminuudet astuivat perheen, suvun, heimojen ja kansojen piiristä omaan todellisuuteensa, jonka Kristus heille antoi - ja joka varsinaisesti tapahtui helluntaina.

Kun Jeesus siis sanoo Magdaleenalle, että minä olen ylösnoussut, hän tarkoittaa sitä hengen voittoa aineellisuudesta, jossa hänestä on nyt tullut jokaisen ihmisen veli - uskonnoista ja opeista riippumatta.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Jeesus, Kristus, maan sydän, ylösnousemuskeho, Shamballa, minä, minuus, Estelle, Isaacson, Äiti, Maria, Magdaleena

Olympialaisista

Maanantai 13.8.2012 klo 21:04 - Matti Kuusela

Olette varmaan huomanneet, että kesäni on mennyt tavallista hiljaisemmissa merkeissä. Alkavaan syksyyn tulee jälleen mahtavia teemoja, joista aivan ensimmäisenä on mielessäni jälleen Maria Magdaleena. Amerikkalainen näkijä Estelle Isaacson on nyt vuosien empimisen jälkeen aloittanut kirjasarjan, jossa hän kertoo Magdaleenaa koskevista visioistaan, jotka ovat aivan upeita. Kauan odottamani näkemys Maria Magdaleenasta ihmiskunnan ohjaajana Kristuksen luo omien kokemustensa pohjalta, saa jälleen uutta vahvistusta. Lisäksi Estellen kirja on myös tunneravinnoltaan merkittävä. Magdaleena-iltoja olen suunnittelemassa ainakin Helsinkiin ja Turkuun, ja ehkäpä on aika tulla jälleen myös Tampereelle.

 

Olympialaiset

Olen katsellut näitä olympialaisia televisiosta varmaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Katselu on jäänyt viikonlopun iltoihin, mutta se on hyvin riittänyt. Suomalaisten menestys on yksi niitä suuria kysymyksiä, joita ainakin julkinen sana on pitänyt esillä. Sen ymmärtää, että lehdistön täytyy pitää yllä omaa dramatiikkaansa, mutta suomalaisen urheilujohdon mitaliodotukset ja erityisesti yhden olympiakomitean jäsenen - en muista nimeä - puheet alisuorittajista karskahtavat pahasti korvaani.

Olympialaisten yksi suuria tehtäviä nykyaikaisija kisoja perustettaessa oli nimenomaan osallistuminen ja urheilevan nuorison mahdollisuus kohdata toisiaan. Kehon ja hengen ykseyden edistäminen oli olympialaisten suuria ideoita, mutta siihen liittyi voimakkaasti myös rauhantyö: mahdollisuus kilpailla urheilukentillä sotakenttien sijaan. Nyt kun islamilaiset maan ovat tulossa yhä enemmän mukaan, urheilullisella rauhantyöllä on jälleen merkittäviä mahdollisuuksia.

Selvää on, että suomalaisten mahdollisuudet mitaleihin pienenevät sitä mukaa kun uusia maita tulee mukaan, mutta jotain meidän urheilupolitiikassamme on pahasti pielessä. Urheilujohtajilta pitäisi tulla huomattavasti enemmän henkistä kannustusta ja rohkaisua. Nykyinen tyyli, jossa urheilujohtajat arvostelevat monia urheilijoita alisuorittajiksi, kuulostaa niin pahalta kuin vain olla voi.

Lisäksi sillä jaetaan urheilijat kahteen kastiin, hyväksyttyihin ja vähemmän hyväksyttyihin, vaikka jokaiselle pitäisi olla selvää, että jokaista onnistujaa kohti on väistämättä myös niitä, jotka onnistuvat heikommin. Jotkut yksinkertaisesti eivät voi ylittää itseään ilman että joillakin toisilla tulokset kisojen valtavassa paineessa jäävät normaalia kilpailutasoa heikommiksi.

Onneksi on uusia ja pienempiä lajeja, joissa paineet eivät ole niin kovia kuin yleisurheilussa. Lähetän kiitokseni kaikilla olympiakisoissa urheilleille!

 

Pienet maat

Joillakin pienillä mailla tuntee olevat hyvä kilpailuvire. Aivan mahtava esimerkki tietysti oli miesten keihään voittaja, mutta myös meitä pienemmästä Virosta on monissa kisoissa ollut huomattavan paljon osallistujia useissa lajeissa. Nyt kiinnitti huomiota Liettuan runsas osallistuminen. Oikein ihmetteli miten sieltä voi löytyä niin runsaasti aivan huippu-urheilijoita finaaleihin saakka. Mitalitilastossa Liettua ei tosin pärjännyt, mutta sen ulkopuolella hienosti.

Ja mitä varsinaisesti ajattelen? Materialistinen mitalien laskeminen ja vaatiminen urheilijoilta ei käy laatuun, sillä urheilun on hyvä pitää vapaan henkisen elämän piirissä, riippumatta siitä, miten paljon rahaa kukin saa tai ei saa.

Kannustetaan sen sijaan kaikkia olympialais- ja muita arvokisaurheilijoita uskomaan omiin mahdollisuuksiinsa. Voittaminen on edelleenkin hengen voittoa ruumiista - ja monet uudet voitot ovat tulleet juuri uusilla asenteilla, kuten nyt purjelautailun ja purjehtimisen mitalit. Urheilun voi ottaa huipputasollakin hauskana ja silti tehdä kaikkensa, ja vähän enemmänkin.

 

Doping-ongelma

Yksi suuri ongelma on doping. Vaikka en ole siinä suinkaan mikään asiantuntija, niin minusta on aivan selvää, että erittäin suurilta osilta voittajat käyttävät kiellettyjä aineita. Tietenkin siitä kertoo jo se, miten monet urheilijat ja jopa mitalistit jäävät siitä kiinni.

En oikein tiedä, pitäisikö tätä edes sanoa, mutta sanotaan nyt kuitenkin. On tietenkin hyvä, että Suomessa dopingin käyttöä on pystytty vähentämään, mutta huomiota kiinnittää se, että etenkin voimalajeissa monet mitalistit ovat aiemmin jääneet kiinni kiellettyjen aineiden käytöstä, ja sitten he rangaistuksen kärsittyään jatkavat jälleen uraansa aina olympiakultaan saakka. Suomessa kiiinnijääneet ura päättyy totaalisesti, aina kuolemaan saakka.

Toisin sanoen tätä kuolemanvakavuutta voisi vähän keventää ja tuoda tilalle sellaista iloa ja liikkumisen henkeä, jolla voitetaan muiden maiden kemiallinen kehitys.

 

Voittaminen

Voittamisen psykologiaa kannattaa miettiä aivan tosissaan. Voittaminen on aivan oma sisäinen tilansa, joka on joillekin harvoille luontainen, mutta useimmille muille ei. Lisäksi meidän kollektiivinen energiamme Suomessa ei mitenkään tue voittamista.

Voittamisessa on ainakin kaksi suurta ongelmaa:

- En uskalla voittaa.

- Voitan, mutta se ei teekään minua onnelliseksi.

Onhan niitä voittamisen kysymyksiä muitakin, mutta hyvä henkinen ilmapiiri olisi sellainen, joka kannustaa voittamista sallittuna ilmiönä jokaiselle. Muistat varmaan, että uskonnollisessa kielenkäytössä on olemassa kilvoittelu. Teen parhaani, mutta en tee sitä toisten kustannuksella, ja vaikka pyrin olemaan niin hyvä kuin suinkin, sallin myös toisten olla niin hyviä kuin mahdollista ja kannustan heitä siinä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maria, Magdaleena, Estelle Isaacson, olympialaiset, doping