Matin blogi

Apostolien kirjeitä

Perjantai 21.2.2014 klo 9:22 - Matti Kuusela

Pari päivää sitten johduin katsomaan Uuden testamentin Kirjeestä heprealaisille kohtaa, jossa kirjoitetaan Jeesuksesta uutena Melkisedekinä. Paavali kirjoittaa:

"Asia käy vielä selvemmäksi silloin kun virkaan astuu uudenlainen pappi, joka Melkisedetin tavoin ei ole saanut virkaansa inhimillistä syntyperää koskevan lain mukaan vaan häviämättömän elämänsä voimasta. Hänestä kirjoituksen todistavat: - Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta."

Tämä katkelma liittyy siihen, miten Paavali joutuu heprealaisille selostamaan, miksi Jeesus uutena henkisinä ylipappina ei ole perinteelllisesti leeviläistä syntyperää. Mutta meitä kiinnostaa luonnollisesti tämä salaperäinen Melkisedek, josta erikseen mainitaan samassa kirjeessä, että Melkisedek oli Salemin kuningas ja Korkeimman jumalan pappi, tavallaan universaalin pappeuden edustaja, joka antoi sodasta voitokkaasti palenneelle Aabrahamille pyhän leivän ja viinin aterian jo neljätuhatta vuotta sitten, ennakoiden näin Kristuksen asettamaa uutta ehtoollista.

Raamattu on täynnään tällaisia salaisuuksia. Juutalaisten jumala Jahve kuuluu niihin jumaliin, jotka Ensimmäisen Mooseksen kirjan alussa päättävät luoda ihmisen, mutta Melkisedekin jumala on vielä korkeampi, korkein jumala. Ja tämän korkeimman jumalan uudeksi ylipapiksi Paavali nimittää Kristusta.

Ja on mahtavaa lukea, miten juuri heprealaisille Paavali kuvaa, miten ennen Kristusten palvelusmenoja suoritettiin maanpäällisissä temppeleissä, mutta nyt Kristuksen tulon jälkeen tämä uuden liiton ylipappi suorittaa palveluksen kosmisesti, niin että se sieltä heijastuu jokaisen ihmisen sisimpään:

"Minä panen lakini heidän sisimpäänsä,
kirjoitan sen heidän sydämeensä."

Kosmos ja sydän

Ajattele hetki tätä valtavaa muutosta. Juutalaisten uskonnollisuus oli ollut hyvin lainomaista ja tarkkaan säädeltyä. Ja sitten tulee Kristus Jeesus, joka ihmisenä elämisensä jälkeen nousee taivaaseen, kuten runollisesti sanotaan, ja suorittaa siellä kosmista palvelusta, joka virtaa meidän jokaisen sydämeen. Se on se suuri tulevaisuuden kuva, jota kohti me olemme kulkemassa: että meidän jokaisen sydäntuli sykkii samassa tahdissa koko maan ja ihmiskunnan henkistymisen kanssa.

Mutta se, mistä alunperin nyt aioin kirjoittaa, oli ihmeellinen voiman kokemus, joka tästä Paavalin kirjeestä nousi. Olenhan jo toki kauan tiennyt ja kirjoittanutkin siitä, miten evankeliumien lukeminen on henkisen voiman lähde, miten erityisesti Johanneksen evankeliumin lukeminen on jo kristillisen vihkimystien kulkemista ja miten Johanneksen ilmestys on tuon vihkimyksen sisältö. Steinerin mukaan Johanneksen ilmestys on erityisesti pappien kirja, josta virtaa myös suuri vastuu: tahto kulkea ihmiskunnan henkisen kehityksen tietä.

Mutta nyt juuri tämä kirje, joita koskaan aikaisemmin en ole oikeastaan edes lukenut, tutkinut kyllä jotain asiaa etsiessäni, niin tämä tuntui nyt niin voimalliselta. Voiko se johtua noista hyvyyden meditaatioista ja energiasta, joista kerroin aikaisemmissa blogeissani? Se on mahdollista. Joka tapauksessa hämmästyin tämä Paavalin tekstin voimallisuudesta.

Onhan sekin mahdollista, että kun minulla on syvä suhde tähän vanhaan Kristusta edeltävän ajan israelilaisuuteen ja sen temppeleihin, Paavalin opastus heprealaisille vaikuttaa voimakkaasti juuri tuohon osaan minussa. Ja Paavali taas, hän oli ensimmäinen joka kohtasi Kristuksen valo-olentona, eteerisessä maailmassa, eli siinä maailmassa joka nyt on avautumassa yhä enemmän meille kaikille.

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Paavali, Kristus, Melkisedek, Steiner, Johanneksen ilmestys, Kirje heprealaisille

Veljeni Kristus

Torstai 17.3.2011 klo 1:04

Hei Kaikki,

Kiitos viesteistä. Johanneksen ilmestyksen energiat näyttävät olevan hyvinkin voimakkaita silloin kun niille avautuu suoraan, jopa niin voimakkaita että aluksi voi tulla painavuuden tunteita eetterikehoon kun sen energiat alkavat järjestyä uudelleen. Siksi onkin varmaan hyvä lähteä liikkeelle Johanneksen evankeliumista, jonka kehitysvoima on keveämpi, voimakas sekin, mutta kevyemmällä tasolla.

Kysymyshän on Kristuksen ja erilaisten enkelivaikutusten yhteissoinnista. Vaikka niin moneen kertaan on lukenut ja itsekin aavistellut pyhien kirjojen ja kirjoitusten voimia, nämä Johannes-energiat hämmästyttivät silti.

Jokainen neljästä evankeliumista keskittyy omalle tasolleen seuraavasti:

Matteuksen evankeliumi - fyysinen keho, kuninkuus
Markuksen evankeliumi - eetterikeho, elämänvoimat
Luukkaan evankeliumi - astraaliruumis eli sielukeho, parantavat voimat
Johanneksen evankeliumi - henkinen, minuus

Näitä on hyvä tunnustella vielä lisää.

 

Kristuksen veljeys

Tänään on ollut mielessä voimakkaasti Kristuksen veljeys. En juuri nyt muista, missä kohden hän sitä korostaa, mutta joskus löysin sellaisen kohdan voimakkaana kokemuksena. Kristus - evankeliumin mukaan - siis tahtoo, että me koemme hänet veljenä. Siitä tulee myös erittäin hyvä meditaatio tai mantra:

Veljeni Kristus

Tuolla lauseella on ihmeellisen hyvää tekevä vaikutus. Se rauhoittaa ja tasapainottaa omia energioita maailman kanssa. Aivan helppoa Kristuksen kokeminen veljenä ei kuitenkaan ole. Me olemme niin tottuneet katsomaan esimerkiksi kirkoissa Kristuksen kuvia aina jossakin korkeammalla. Saa oikein keskittyä voidakseen kokea tämän Kristuksen veljeys-aspektin samalla tasolla kuin itse on.

Kristuksella on monta puolta. Kristus- ja Jeesus-nimillä on monia tosia merkityksiä, joten meidän ei tarvitse miettiä, mikä niistä olisi yksi ainoa oikea, ja sulkea muita pois.

On kaunista ajatella, miten me voimme alkaa nähdä maailmankaikkeuden enemmänkin henkisen maailman ilmauksena - sen sävyt henkisten olentojen erilaisina ilmauksina, kasvoina.

Henki katsoo meitä monista suunnista ja monina eri kasvoina, kunhan vapaudumme tuosta aineellistuneen ajattelun harhasta, että eri kokemisen mahdollisuuksista vain periaatteessa yksi olisi oikea. Me voimme kokea todellisuuden oikeastaan lukemattoman monilla eri tavoilla ja monin sävyin, jotka kertovat meille suurenmoisia tarinoita, jos annamme sille mahdollisuuden.

 


Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kristus, Kristus veljenä, Johanneksen evankeliumi, Johanneksen ilmestys, henkiset energiat

Minävoiman ihmeitä

Torstai 10.3.2011 klo 9:03 - Matti Kuusela

Ennen eilisillan Siriusryhmää koin itseni kovin väsyneeksi, mutta kun meditaatio sitten alkoi henkinen energia nousi hyvin selkeäksi ja hereiseksi. Tuo sama selkeys jatkuu edelleen tätä kirjoittaessani nyt aamulla.

Kuvittelin yöllä olevani niin väsynyt, että varauduin nukkumaan pitkään, kun tänään ei aamupäivällä ole mitään menoja. Mutta niin vain heräsin kirkkaana jo varhain ja kirjoitin toukokuun kevätlauantain Enkeli-iltapäivän ohjelmaa Hollolaan. Siitä näyttää tulevan kiva kolmen tunnin kokoontuminen vaihtelevien mutta keskeisten aiheiden äärellä Suomen ensimmäisessä arkkitehdin suunnittelemassa kunnantalossa.

Kun tilaisuus päättyy jo kolmelta, ehtii hienosti käydä katsomassa viereistä Pyhän Marian kivikirkkkoa ja vaikka sen lähteen vielä Kiikunlähdettä, jonka sinisine kirkkaine vesineen on vahvasti mukana Suomen chakrajärjestelmässä. Tervetuloa sinne, vaikka joukolla.

 

Rakkaus ja Voima

Ihmisen minuus osoittautuu yhä hämmästyttävämmäksi asiaksi. Olen kauan kantanut mielessäni amerikkalaisen Lynn W. Andrewsin ihastuttavan kirjan lausetta:

Kun rakkaus ja voima ovat tasapainossa, kaikki on hyvin.

Suunnilleen noin se lause meni, ja kumma kyllä en löytänyt sitä nyt kirjasta, vaikka siellä on paljon kauniisti oranssilla ja punaisella alleviivaamiani kohtia. No nyt vasta tajusin, että tuon kirjan nimi on juuri Love and Power, Rakkaus ja Voima. Etsimäni lause onkin seuraava, että ihmisellä:

...tasapainon tila voi toteutua vain silloin, kun rakkaus ja voima kulkevat käsi kädessä.

Viime päivinä, kun vapaa kirjottaminen ei oikein virrannut ja koin itsessäni lähinnä vahvaa myllerrystä. Mutta se on yhteydessä tasapainoon: jos tahtoo kokea hyviä hetkiä, on hyväksyttävä myös myllerryksen ajat. Ei voi kohota korkealle tai saada pohjaa suurempaan voimaan, ellei energiarakennetta silloin tällöin uudisteta.

On tärkeää oppia itse ja opettaa muillekin, että heikot tai hiljaiset ajat tai jopa menetyksen tunnot eivät ole paha asia. Ne ovat niitä aallonpohjia, jotka ovat välttämättömiä uuden kehittymiselle.

Flunssat, valvomiset ja väsymykset ovat useimmiten sitä samaa. Suhtaudu niihin luottavaisesti. Harvoilla meistä eetterikeho on niin joustava ja hyväkuntoinen, ettemme tarvitse koskaan flunssaa sen pehmentämiseen. Mutta mitä enemmän teemme työtä itsemme kanssa, muistamme myötätuntoa ja rakkautta ja yritämme oikein kokea niitä, siitä paremmin etenemme.

 

Pyhien kirjojen energiat

Energiakokeilut kirjojen kanssa jatkuvat. Kun luen Johanneksen ilmestystä niin, että vain luen sitä aivan kuin koke olemuksellani, mutta yrittämättä sen enempää tulkita sen merkityksiä, koen miten kirjan energiavärähtely menee koko kehon läpi.

Mutta varsinainen teho tuntuu vastaa seuraavana päivänä. Ilmestys luo yön nukkumisen aikana vahvan yhteyden henkiseen tasoon, itse asiassa suoraan Kristuksen vaikutukseen, ja se virtaa yöenergiasta seuraavaan päivään - tosi vahvana.

Se liittyy Steinerin mukaan siihen, miten Kristuksen voima ei nykyaikana enää ole henkisessä maailmassa, vaan nyt kun Kristus on liittänyt voimansa kokonaan Maahan, hän elää Maan piirissä ja vaikuttaa meidän päivätajuntamme kautta.

Johanneksen ilmestyksen kautta virtaa kuitenkin voima, joka liittää meidän minuutemme ja sielullisuutemme yön aikana Kristukseen, ja tuo yhteys virtaa seuraavana päivinä tai päivinä meidän henkiseltä puoleltamme eetteriruumiiseen ja fyysiseen kehoon.

Onhan tuo monimutkaista ja tarvitsen itsekin vielä aikaa työstää tuota yhteyttä, mutta joka tapauksessa olen nyt vahvasti kokenut, että noin se toimii.

Johanneksen evankeliumi on toinen voimakirja, jonka suora energia avautui minulle nyt Ilmestyksen energioiden jälkeen. Johanneksen evankeliumin värähtely on, miten sanoisin "henkisempi", kun Ilmestyksen energia on täyteläinen ja tosi vahva, ikäänkuin pyöreämmällä tavalla.

Energialukemisen salaisuus näyttää olevan siinä, että lukiessa ei pidä eristää tunne- ja tahto-olemustaan pois miettimisellä. Miettiminen ja ajattelu ovat hyviä asioita, mutta näiden henkisten pyhien kirjojen kanssa ne kykenevät yksipuolisesti tehtynä eristämään meidät syvemmästä kokemisesta. Oikea tapa on kai kokemisen ja ajattelun vuorottelu.

Johanneksen ilmestys auttaa selvästi myös Kalevalan kokemista entistä laajemmin, ei vain suomalaisena, vaan universaalina maailman ja ihmisen kehityksen kuvauksena. Siinä kuvataan siis jotain mitä on todella tapahtunut, ja mikä tapahtuu edelleen. Siinä mielessä Kalevala kulkee läpi sekä Vanhan testamentin, Uuden testamentin että Ilmestyksen.

Kalevalan energiat eivät kuitenkaan tässä kuvaamassani mielessä ole auenneet, vain tuollaisella korkeammalla, kuin henkis-liitävällä kokemisen tasolla. Työtä siis riittää.

 

Voiman teot


Ellet ole koskaan tehnyt voiman tekoa,
et voi todella nähdä millainen olet.

Tuo oli yksi Lynnin lauseita, ja se liittyy vahvasti aiheeseemme. Monilla meistä henkisistä ja herkistä ihmisistä suhde omaan minuuteen on liian löyhä. Me tunnemme, että maailma ei tue eikä kanna meitä.

Mutta minuus näyttääkin olevan jossain mielessä lihaksen kaltainen. Sitä voi voimistaa ja harjoittaa. No, nyt herkkätuntoiset ihmiset kokevat, että vahva minä on huono juttu, koska juuri egoismi on kaiken pahan takana. Totta, mutta minä ei olekaan tuo ego, vaan minä juurtuu henkeen, ja kun kun jonkun raskaan hetken jälkeen löydämme kohdan, jossa voimme ponnistaa minuuttamme, saatamme yhtäkkiä huomata, että se toimii. Minuus on valtava voima, kun sen kosminen yhteys kytkeytyy.

4 kommenttia . Avainsanat: Rakkaus, voima, Kristus, Lynn W. Andrews, minävoima, Johanneksen evankeliumi, Johanneksen ilmestys

Enkelit ja hengen voima

Perjantai 4.3.2011 klo 20:00 - Matti Kuusela

Hei Ystävät,

Jo pari päivää olen ollut mielessäni kirjoittamassa tätä uutta blogia, mutta on vain niin kovin hiljaista kun mietin aihetta. Oikeastaan kaikki mitä nousee esiin, on enkeleiden läsnäolo, mutta eipä siihen sen enempää sanoja tulekaan.

Toimitin tänään kirjoja tilaajille, mutta tein aamupäivällä yhden hoidon, tutulle asiakkaalle.

Hoito oli voimakas ja tasainen energioiltaan, hyvin voimakas. Vain yksi voiman impulssi, mutta sellainen jossa oli koko maan eetterikeho mukana.

Tunnistin sen selväksi Johanneksen ilmestyksen energiaksi, jonka kanssa olen työskennellyt viime aikoina. Uuden testamentin puolella Johanneksen evankeliumia voi pitää erityisen henkisen ihmisen evankeliumina, ja Ilmestyksen energiaa vielä suurempana Kristus-voimana.

Voithan tehdä kokeen. Lue pari jaetta Johanneksen ilmestyksestä, mutta älä turhaan mieti sitä tällä kertaa, koska nyt ei ole kysymys älystä. Ilmestystä on toki mahdollista ymmärtää, mutta se on nyt tässä pienempi asia.

Sitten kuulostele yhden yön nukkumisen jälkeen, miltä tuntuu. Siinä kaikki.

Tai tee sama Johanneksen evankeliumin kanssa.

Me olemme niin kovasti kiinni ymmärtämisen tarpeessa, mutta tosiasiassa vain pieni osaa elämää on ymmärtämistä. Hengestä suurin osa on voimaa, ja nyt kun me kaikki joka tapauksessa osaamme jo ajatella, voimme jälleen alkaa palata henkisen voiman yhteyteen.

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Johanneksen ilmestys

Nykyajan pappeus

Keskiviikko 2.3.2011 klo 12:16 - Matti Kuusela

Yksi toistaiseksi syvään hiljaisuuteen jääneistä Rudolf Steinerin teemoja on pappeus. Hän piti aikanaan sen ajan reformoiduille - ei siis katolisille - papeille esitelmiä uskonnollisen elämän uudistamisesta. Olen lueskellut niistä viimeistä esitelmäsarjaa, joka on myös aivan viimeisiä sarjoja, joita hän kykeni pitämään ennen sairastumistaan.

Olen mietiskellyt tätä pappeusteemaa itse kauan siltä kannalta, että meiltä nykyajan luterilaisilta miehiltä on papin tai henkisen johtajuuden elementti onnistuttu jotenkin ihmeellisesti poistamaan kokonaan.

Kun lukee vaikka hindulaiselta suunnalta tulevia avioliitto-oppaita, niissä korostetaan voimakkaasti miehen vastuuta perheen tai avioparin henkisestä elämästä. Miehen täytyy olla aina henkisesti aloitteellinen.

Tietenkään tuota ei voi soveltaa sillä tavalla, ettei nainen nykyaikana ole yhtä hyvin pappi kuin mieskin.

Olen siis tuumaillut miehenä olemista siihen suuntaan, että tuo pappina oleminen ei voi kuulua vain papeiksi vihityille, vaan ainakin aivan pieneltä osalta se kuuluu myös jokaisen miehen olemukseen. Kyllä, puhun nyt tällä kertaa miesten kannalta.

En tiedä, miten muut mahtavat tämän kokea, mutta itsestäni tuntui silloin kun oli perhe ja lapsia, että papit jollakin tavalla veivät pois sitä voimaa, joka olisi kuulunut perheenisällä, tai siis miehelle. On tietenkin mahdollista, että se oli vain henkilökohtainen kokemus.

Itse kuitenkin koen, että yleinen pappeus on jotain, mihin jokainen ihminen yltää ainakin hieman minuutensa henkisyyden kautta.

Ja todellinen pappi nykyisessä mielessä on ihminen, joka tukee ja kunnioittaa jokaisen ihmisen omaa henkisyyttä ja minää.

 

Moderni pappeus

Steiner lausuu näin:

Me olemme ihmisinä minä-olentoja, sanan modernissa mielessä me tulemme papeiksi, kun Johanneksen ilmestys ei jää meille vain evankeliumeihin, kun Johanneksen ilmestys ei myöskään jää pelkästään sydämiimme jonakin valmiiksi kirjoitettuna, vaan kun Minä tulee tietoiseksi siitä, että hän elämänsä jokaisena silmänräpäyksenä itsessään synnyttää ja tuo esiin Ilmestyksen vaikutuksen.

Tuo on upeasti kirjoitettu. No, Johanneksen ilmestys on vaikea kirja, ja koska se on niin vaikea, sitä on kautta aikojen yleensä ymmärretty aivan väärin, yksittäisten ennustuskohtien etsimiseen. Siitähän ei ole lainkaan kysymys, vaan siitä, että sen enkelikuvien kautta muodostuu kehitysvoima.

Steiner päättää toisen esitelmänsä tässä sarjassa sanoihin:

Sitä on Johanneksen ilmestyksen ymmärtäminen. Mutta se merkitsee myös, että me ymmärrämme sanan syvemmässä merkityksessä sanat: Kristus on vihkinyt meidät papeiksi. - Te olette tunteneet mitä merkitsee, kun Johannes sanoo, että Kristus itse on voidellut teidät papeiksi. Papiksi voiteleminen seuraa, kun on itsessään kokenut, miten Johanneksen ilmestyksen sisältö on syntynyt. Kun on tuntenut, miten nämä nykyajan ihmiset, jotka tahtovat tulla papeiksi, tulevat papeiksi sen kautta, että kun he synnyttävät itsessään Johanneksen Ilmestykseen sisältyvän minuuden elämyksen, tulee heidän minuutensa apokalyptiseksi (elää Ilmestyksen henkisessä joka hetki uusiutuvassa voimassa); silloin tulee minä papilliseksi.

Tässä tulee niin voimakkaasti esiin se, että pappeus ei siis ole vain esimerkiksi uskoa, joka on sielullinen ominaisuus, vaan jatkuvasti uusiutuvassa hengen voimassa elämistä. Enkä nyt tosiaankaan puhu siitä uskonnollisesta romanttisesta hengestä, vaan kyvystä olla henkisesti läsnä ja valveilla.

Seuraavassa esitelmässä Steiner esittää pappina olemisen toiselta kannalta:

...ihminen voi tulla todella papiksi, kun hän omaksuu itselleen mielikuvia, jotka ovat yliaistisen maailman aitoja henkisiä kuvia.

Se on selkeää. Elää sitä, mitä henkisesti kokee aidosti ja puhtaasti.

...antaessani Ilmestyksen vaikuttaa itseeni liittyy se jokaisessa kuvassa, jokaisessa imagianaatiossa omaan minääni. - Ja silloin tulee hetki, jossa Ilmestys ei tule ainoastaan omaksi kokemuksekseni vaan jolloin se voi tulla ihmisminuuden omaksi ilmennykseksi.

On tuossa pureskelemista. Steiner puhuu sitten toisissa kohdin siitä, miten Johanneksen ilmestys on erityinen pappiskirja. Johanneksen evankeliumi sisältää voiman, joka kohottaa ihmistä ja joka on suurinpiirtein sitä, mitä nykyisin puhutaan "ylösnousemusvoimana", vaikka se oikeastaan tarkoittaa henkisen kohoamisen voimaa, ascension.

Johanneksen ilmestyksen kautta virtaa ihmiseen Steinerin mukaan se voima, joka tekee mahdolliseksi elää esimerkillisellä tavlla se henkisyys, joka Johanneksen evankeliumin kautta avautuu ja alkaa vaikuttaa ihmisessä.

Nämä ovat suuria asioita, mutta tärkeitä tietää, sillä koen että juuri tällä pappeuden kohdalla meidän henkisessä ilmapiirissämme on vallitsee suuri ... niin, mikä se onkaan ... ehkä avoin kysymys.

Koen että silloin pappeus toimii oikealla tavalla, kun se loistaa jokaiselle ihmiselle hänen omaa minuuttaan tukevaa valoa ja läsnäolevan rakkauden uudistavaa voimaa.

Rakkaudella
Matti

Ja kuten aina, Enkelimaaviestit ovat vapaasti käytettävissä jokaista ihmistä varten.

2 kommenttia . Avainsanat: pappeus, nykyajan pappeus, Rudolf Steiner, Johanneksen ilmestys, Johanneksen evankeliumi