Matin blogi

Johannes Kastaja, Maria Magdaleena ..

Sunnuntai 17.7.2011 klo 3:07 - Matti Kuusela

joseph_of_arimathea.jpgKiitos kaikille, jotka olitte mukana Jyväskylän kurssissa lauantaina. Aiheena oli Maria Magdaleenan ja joidenkin muiden Uuden testamentin henkilöiden päivittäminen. Tosiasiahan on, että Uuden testamentin useimmat henkilöt ovat mielissämme kovasti haalistuneet.

Kaanaan häissä, jotka ovat Kristuksen toiminnan eräänlainen avajaisjuhla ja ensimmäisen yhteisön muodostumine, Kristus muuttaessaan veden viiniksi ilmaisee tulevan toimintansa johtoteeman: lauhkean veden on muututtava ihmisissä aurinkovoimaiseksi viiniksi (tosin ilman alkoholia ymmärrettynä).

 

Maria Magdaleena

Maria Magdaleena, Martan ja Lasaruksen sisar, oli aikansa hemmoteltu ja pinnallista ja riehakasta elämää viettävä nainen, joka suhteellisen pitkän kääntymisprosessinsa jälkeen päätyy aikanaan Etelä-Galliaan, jossa hän naisena tekee ennenkuulomatonta työtä henkisen kristinuskon luojana ja suurenmoisessa sopusoinnussa luonnon kanssa.

Missän nimessä Maria ei ole prostituoitu, kuten kirkkoisän Augustinus antoin ymmärtää. Huikentelevainen hän nuorena kuitenkin oli. Emmerick:

Magdaleena, nuorin lapsi, oli hyvin kaunis ja jo varhaisina vuosinaan kookas ja hyvinkehittynyt ... Hän oli täynnä oikullisuutta ja viettelykykyä. Hänen vanhempansa kuolivat hänen ollessaan vasta seitsemänvuotias. Hänellä ei ollut mitään suurta rakkautta heitä kohtaan heidän ankarien paastojensa takia. Vaikka hän oli vasta lapsi, hän oli suunnattoman turhamainen...

On mahtavaa seurata, miten tästä lapsesta vuosikymmenien kuluttua tulee se tulisieluinen henkinen opettaja, joka nykyisessä Etelä-Ranskassa opettaa sikäläisiä ihmisiä kaikki esteet voittaen ja asuu luolassa suuressa harmoniassa luonnon kanssa.

 

Henkilöryhmät

Raamatun henkilöt muodostavat keskenään dramaattisia 'perheitä', jotka ilmaantuvat aallottain eri inkarnaatioissa. On kiehtovaa seurata, miten Golgatan ristin äärellä Johanneksen evankeliumin mukaan olleet kolme Mariaa ja Johannes kokoontuvat tähän ihmiskunnan kehityksen keskeiseen kohtaan.

Keistä muista puhuttiin: Kain, Abel, Salomo, Hiram, Saban kuningatar Balkis, Martta, Johannes Kastaja, Nikodemus, Joser Arimatialainen, kuuluiset Sepeteuksen pojat Jakob ja Johannes... kaikki täynnä suuri yllätyksiä.

On myös virkistävää oivaltaa, miten tulisia sieluja monet Raamatun henkilöt ovat olleet. Mehän nykyisin kuvittelemme heidät helposti hiljaisiksi hissukoiksi, tosin hyveellisiksi. Anna Katharina Emmerick kertoo Johannes Kastajasta. Ensin nuorena:

Näin hänet usein säteilevien olentojen kanssa, joiden kanssa hän seurusteli pelottomasti ja luottavaisesti. Ne näyttivät opettavan häntä, ohjaavan hänen kiinnostusta erilaisiin asioihin.

Myöhemmin Johannes valmistelee paikkoja, joissa Jeesus tulee kulkemaan. Hän kokoaa ihmisiä ja opettaa kaikkialla, mutta tekee myös aivan käytännön työtä, korkaa siltoja, tasoittaa maata:

Johannes ei antanut minkään muodostua esteeksi työlleen. Hän astui ylväänä jokaisen luo, jonka kohtasi, ja hän puhui ainoastaan yhdestä asiasta, katumuksesta ja Herran pian tapahtuvasta tulosta. Kaikkialla hänen läsnäolonsa herätti suurta hämmästystä. Hänen äänensä läpäisi kuin miekka. Se oli voimakas ja kuuluva, vaikka ystävällisyyden sävyttämä. Hän kohteli kaikkia ihmisiä lapsina. Kaikkein silmiinpistävin piirreä hänessä oli se tapa, jolla hän kiiruhti suoraan eteenpäin, minkään häiritsemättä, katsomatta mihinkään ympärillään, haluamatta mitään.

Tässä vain pari kohtaa Emmerickin henkisistä näyistä, jotka runoilija Frantz Brentano kirjoitti muistiin ja käänsi yleissaksaksi. Jo tällaiset pienet yksityiskohdat rikastavat sen käsittämistä, mitä kaksituhatta vuotta sitten tapahtui.

 

 

Lasarus

Meditaation keskeiseksi henkilöksi tuli Lasarus, se valtava valo joka vaikutti hänessä ja hänen kauttaan, Kristus-valo.

Kun Lasarus tuossa elämässä kohtaa Kristuksen, valo muuttuu niin valtavaksi, että hänen kehonsa ei sitä kerta kaikkiaan kestä. Kristuksen muuntavan valo hänessä ennakoi sitä, mikä toteutuu täydellisesti Golgatalla.

Laitan tämän Lasarusmeditaation äänitteen Enkelimaan nettikauppaan maanantaina. Se oli todella hieno ja voimakas.

 

Pappeus

Nämä olivat vain muutamia hajahuomioita siitä, mitä kävimme kurssilla läpi intensiivisesti aina Aatamista ja Eevasta ja heidän luomisestaan lähtien.

Yksi aivan käytännöllinen asia, joka jälleen nousi voimakkaana esiin, oli ehtoollinen. Puhuimme viimeisestä ja uudesta ensimmäisesti ehtoollisesta, mutta se mikä kaipaa välitöntä uudistusta, on tosiaankin Kristuksen muistoaterian nauttiminen.,

No, muistoateria on huono ilmaisu, sillä se mistä on kysymys, on oikeastaan tulevaisuuden muistaminen, kulku kohti tulevaisuutta, jossa leivän ja viinin muuntuminen, transsubstaatio vähitellen muuttuu yhä enemmän ja enemmän todellisuudeksi.

Nyt me olemme astuneet Kristuksen toisen tulemisen aikaan (eetteritasolla, pilvissä, näkymättömässä maailmassa) ja nyt tuosta ehtoollisaterista on ehdottomasti tultava ateria, jonka jakaminen ei ole vain pappien yksinoikeus.

On mahdoton kuvitella, että Kristus sanoessaan leivän ja viinin jakamisen tai yhteisen nauttimisen äärellä, että tehkää se minun muistokseni, olisi tarkoittanut vain pappien suorittamaa ateriaa.

 

Ehtoollisen henkisyys

Ehtoollinen, yhteys Kristukseen kuuluu kaikille, jotka sitä tahtovat. Toinen asia on, että kun ehtoollinen on jäykkä tilaisuus, niin ei tule myöskään tarvetta miettiä syvällisesti sen merkitystä, sitä miten siinä leivän ja viinin kautta muodostuu kosminen yhteys kristuksen kautta maailmankaikkeuden uudistaviin voimiin.

 

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maria Magdaleena, pappeus, Lasarus, ehtoollinen, Kaanan häät, Johannes Kastaja, enkelit

Kaanaasta Graaliin

Tiistai 10.5.2011 klo 23:04 - Matti Kuusela

Luin eilen Judith von Hallen uusinta kirjaa Josef Arimatialaisesta ja Pyhän graalin tiestä (Joseph von Arimathia und der Weg des Heiligen Gral). Sain siitä nyt toisen kerran voimakkaan kokemuksen Uuden testamentin tapahtumista. Ensimmäinen vahva elämys, ei kuitenkaan niin voimakas kuin tämä, tuli Kaanaan häistä, joka oli Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko tai tunnusteko - vaikka tuota ihmepuolta ei nyt niin tarvitsekaan korostaa.

Kaanaan häät tapahtuivat aikana, jolloin Jeesus oli vasta aloittamassa kolmen vuoden toimintaansa Jordanin kästeen jälkeen. Se oli aikaa, jolloin hänen aurinkohenkensä ei ollut vielä kunnolla laskeutunut hänen fyysiseen kehoonsa, ja siksi "minun aikani ei ole vielä tullut".

Kaanaan häät olivat suuri ihmiskunnan korkeamman minuuden hääjuhla, jossa Kristuksen aurinkovoima vielä leijui valtavana kosmisen voiman aurana ihmisten yläpuolella. Tuon auran aurinkovoima, oli se, joka kypsytti ruukuissa olevan veden viiniksi, kohotti sen eteeristen aurinkovoiminen tasolle.

Ruukkuja oli kuusi, mikä viittaa nykyistä seuraavaan atlantiksenjälkeiseen kulttuuriin, joka on vasta tulossa. Vasta silloin tulee korkeamman minuuden kypsyminen ajankohtaiseksi koko ihmiskunnalle. Niin Kaanaan häät ennakoivat koko ihmiskunnan henkisiä häitä Kristus-minuuden kanssa, niin samoin jokainen korkeampaa minää nyt kehittävä on edelläkävijä.

 

Maria Magdaleena

Minulla on pitkään ollut voimakas tunne siitä, että Maria Magdaleena oli vahvasti mukana Kaanaan häissä, ei fyysisesti vaan henkisesti, mukana sen valontäyteisessä Kristus-aurassa.

Sitä on vaikea perustella, mutta ainakin sen pohjalta se tuntuu hyvin mahdolliselta, että kaikki Kristuksen läheiset olivat jo näissä häissä mukana, mm. hänen äitinsä, Lasarus, Martta ja monet muut. Maria Magdaleena ei vielä tuohon aikaan ollut valmis tulemaan Kristuksen oppilaaksi, mutta henkisesti hän oli läsnä, niin kuin varmaan oli aikaisemmissa inkarnaatioissaan ollut henkisesti läsnä jo ikiajoista saakka siinä valmistelussa, joka johti Kristuksen tulemiseen maan päälle.

 

Vesi ja veri

Nyt uutena kokemuksena noiden ihmiskunnan alkuhäiden ohelle tuli yllättävästi kokemus siitä, miten Jeesuksen kuoltua ristillä Longinus työnsi keihään hänen kylkeensä, ja Johannes korostaa evankeliumissaan kolmeen kertaan, että siitä vuoti verta ja vettä.

Normaalitapauksessa fyysisen kehon kuoltua
olisi ristillä riippuvan ihmisen christ_precious_blood_368.jpgveri laskeutunut painovoiman vaikutuksesta jalkoihin ja sydämen sykkeenkin puuttuessa ei haavasta olisi pitänyt vuotaa mitään.

Nyt kuitenkin Kristuksen eetterikehon kosmiset voimat elävöittivät ja täyttivät fyysisestä kehosta vapautuneen veren. Kristukselle "minun aikani" eli ihmiskunnan minuuden herättämisen aika oli tullut ja hänen minävoimansa kohotti veren eteeristen elämänvoimien piiriin. Näin verta ja vettä virtasi kyljen haavasta maahan.

Vesi tässä merkitsee juuri eetterivoimia. Vesi on elementeistä eetteristen voimien kantaja. Nykykielellä sanomme siis, että Kristuksen eetterivoimien tasolle henkistynyt veri virtasi loistavana ja kirkkaana ja kimaltelevana - graalin verenä, täydellisesti muuntuneena ja puhdistuneena.

Kun Kristuksen ensimmäisen tulemisen symboli oli risti, on nyt hänen toisen tulemisensa symboli rosenkreutzilainen ruusuristi. Se tarkoittaa, että maan kuolemasta kohoaa uuden korkeamman minän kantajana puhdistunut ja eterisoitunut veri, jonka puhtautta ruusunpuna symboloi.

 

Veren eterisoituminen

Veren eterisoituminen on edelleenkin se fyysinen prosessi, joka kantaa korkeamman minän syntyä ihmisessä. Sen yhteydessä sydämessä kohoaa hienoja eteerisiä virtauksia.

Tuo eterisoituminen on yhteydessä myös edellisenä kiirastorstain
iltanarosenkreutz_64.jpg tapahtuneeseen ensimmäiseen ehtoolliseen, jossa Kristus tarjosi opetuslapsilleen viiniä ja leipää. Näemme miten läheisessä kehitysyhteydessä nämä vesi, viini ja veri ovat toisiinsa. Ja miten Kaanaan häissä, ensimmäisessä ehtoollisessa ja veren virtaamisessa ristillä on kaikissa kysymys Kristus-minuuden liittymisestä maan henkistyviin elementteihin veden, viinin ja veren kautta.

 

Portugalin paketti - ja vapaa ihminen

Kun eilen kirjoitin Suomen suhtautumisesta EU:n Portugalin pakettiin, haluan nyt lisätä. Korkeamman minän voimin meillä on mahdollista ymmärtää asioita syvemmin. Valitettavasti on kehitystä vastustavia voimia, jotka korostavat, että miksi aina luoda salaliittoteorioita, miksei vain hyväksyttäisi sitä, mitä päättäjät tai asiantuntijat sanovat?

Jotkut taas korostavat, että kysymys on niin vaikeista asioista, että niistä ei voi puhua avoimesti. Mutta jos me jätämme yhteisistä asioista keskustelun vain päättäjille, silloin vain vahvistuu se tendenssi, joka jo nyt on niin voimakas, että päättäjät irtaantuvat kansasta ja samaistuvat niihin, jotka osaavat ajatella ja joilla on valtaa.

Mitä vähemmän me kaikki ajattelemme itse sitä, mitä täällä tapahtuu, sitä enemmän me luovutamme valtaa ja samalla energiaa ja sen fyysistä ilmaisua, rahaa, sellaisille piireille, jotka eivät kanna koko ihmiskunnan ja maan edistystä, vaan tahtovat valtaa vain sen itsensä vuoksi.

Kehitystä johtavat enkelit tarvitsevat kipeästi avukseen kaikkea sitä aitoa ja etsivää tiedostamista, minkä me vain voimme kohottaa esiin. Kehitystä johtaavat enkelit voivat yhä vähemmän ja vähemmän puuttua asioihin suoraan: heidän on vaikutettava niiden ihmisten ja heidän ajatustensa, tunteittensa ja tahtonsa kautta, jotka ponnistelevat eteenpäin oman minänsä, oman arvostelukykynsä ja omien ajatustensa pohjalta, omiin tunteisiinsa luottaen.

(Lisähuomautus veren olemuksesta. Miksi veren näkeminen ja usein jo pelkkä ajatteleminen tuntuu niin vieraalta tai oudolta. Siksi, että meillä on sisäinen vaistomainen henkinen tieto siitä, että meissä tulisi virrata oman itsen puhdistama ja henkistämä veri, eli sellainen joka on meidän oman minuutemme kokonaan omaksi muuntama. Siksi vanha esi-isien perimävoimien täyttävä veri, jota ennen niin arvostettiin, tuntuu nykyisin vieraalta.)

Rakkaudella
Matti

2 kommenttia . Avainsanat: Kaanan häät, Jeesus, Jeesuksen veri, graal, Maria Magdaleena