Matin blogi

Kristus ja suomalaisuus

Lauantai 18.4.2015 klo 17:00 - Matti Kuusela

Dornachissa pitämissään Kalevala-esitelmissä Steinerilla tulee esiin aivan erityinen herkkyys ja koskettavuus, jonka vasta nyt alan kunnolla tajuta. Tulee vaikutelma, että kun Steiner sisäisesti katsoo Suomea, niin hänelle tulee mukaan joku aivan erityinen henki, jolla on läheinen yhteys Kristuksen kanssa.

Steiner antoi suuren merkityksen sille, että Kalevalan lopussa Kristus astuu kehityksen mukaan Marjatan pojan muodossa. Ja kun Marjatan poika kasvaa, Väinämöinen astuu syrjään. Kun lukee tarkkaan Steineria tässä kohden, niin hän kertoo, että suomalaisten henkisenä tehtävänä oli juuri suorittaa tämä valmistus: ottaa Kristuksen ykseysvaikutus vastaan sielun kolminaisuuden pohjalle.

Tämä kolminaisuus oli jotain erityistä. Muutkin kansat ovat kehittäneet aistimussielua, ymmärryssielua ja tietoisuussielua, mutta yleensä vain yhtä niistä, peräkkäin tai rinnakkain, niiden eri sävyissä. Mutta piti olla yksi kansa, jossa ne kaikki esiintyvät yhdessä ja sopusoinnussa keskenään. Ja suomalaiset olivat juuri se kansa.

Näiden ihmisen kolmen sielunvoiman tuli siis esiintyä kuin samassa veneessä. Ja se tulee esiin konkreettisesti juuri samporetkellä, jolla nämä kolmen sielunvoiman sankarit, Väinämöinen, Ilmarinen ja Lemminkäinen todellakin lähtevät retkellä pohjolaan samassa veneessä. Vene tarkoittaa myyteissä ja saduissa ihmisen eetterikehoa, ja tämä kuva siis tarkoittaa, että nämä voimat todellakin asuttuvat nyt samaan ihmiseen; kolminaisuus, joka on jumalallisen kolminaisuuden heijastusta ihmisessä.

Kristinuskon valmistus

Sanoin, lausuu Steiner, että Kalevalassa on suurenmoisella tavalla ilmaistu, kuin Suomen kansan olli suoritettava tämä valmistus – sillä tavalla, että Kalevan loppuun on merkittävällä tavalla otettu mukaan Golgatan mysteeri.

Kun Steiner sitten kuvaa, miten Kristuksen astuessa esiin Kalevalan lopussa Väinämöinen jättää maan, se ilmentää miten se alkuperäinen suuruus, se merkityksellisyys, joka on tullut Eurooppaan suomalaisuuden kautta, on kristinuskon valmistusta. Ja tuon kristinuskon suomalaisuus ottaa vastaan kuin viestinä ulkoapäin.

Tähän on lisättävä, että se kristinusko, josta Steiner nyt puhuu, ei tarkoita mitään uskontoa suppeassa mielessä, vaan sitä miten ihmiskunta valmistautuu ottamaan vastaan koko uuden ja kohottavan vaikutuksen koko maan ja ihmiskunnan kehitykseen. Osa tästä Kristuksen omaksumisesta muodostuu kristillisiksi uskonnoiksi, mutta ei mitenkään rajoitu vain niihin.

Todellakin, Steiner antaa ymmärtää, että koko Suomen kansan vanha kehitys oli kristinuskon valmista tavalla, jossa se astuu kansaan, jossa sitä odottaa vanha kosmis-henkinen pyhää kolminaisuutta vastaava jumalhenkisyyden heijastus.

Tämä Kristuksen vastaanottamista valmisteleva sielunkolminaisuus on niin suuri asia, että kun mietin kuka sitä kantava henki on voinut olla, tai on edelleenkin, niin vain yksi henkinen olento tulee mieleen, hän jonka intialaiset tuntevat Krishnana.

Mistään muualta en löydä sellaista Kristuksen tuloa valmistelevaa herkkää, valoisaa ja musikaalista rakkautta ja tasapainoisuutta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kalevala, Steiner, Suomi, Kristus, Krishna

Krishna ja Maria

Maanantai 30.4.2012 klo 18:07 - Matti Kuusela

Hei Ystäväni,

Kun olin pari viikkoa sairaalassa rytmihäiriöiden takia, sain useampiakin viestejä ja oivalluksia. Yksi näistä aivan selvistä viesteistä oli, että jos tahdon pitää sydämeni rytmit yhtenäisinä, niin minun on myös pitäydyttävä yhteen totuuteen, mentävä vielä voimakkaammin ja selvemmin siihen, minkä koen oikeaksi.

Minkähän takia se sitten on niin pelottavaa? Ehkä siksi, että kun ilmaisee oman totuutensa ja sydämensä äänen, siinä ei ole vaihtoehtoja.

Tänään tuo totuus, joka tahtoo
tulla esiin, liittyy krishna_nandi_big.jpgKrishnaa.
Kirjoitin jo vappua koskea astrosofisen tekstin. Sen mukaan vappuun osuu kaksi merkittävää kosmista konstellaatiota. Ensimmäinen on auringon asema 15 astetta Oinaassa, jossa se oli myös Kristuksen ylösnousemuksen aikaan ensimmäisenä pääsiäispäivänä. Toinen on Kuun konjunktio Marsin kanssa Leijonassa. Ja se liittyy Neitsyt Mariaan, Luukkaan evankeliumin nuoreen ja viattomaan Mariaan, häneen joka matkusti Nasaretista Beetlehemiin ja synnytti siellä lapsensa.

 

Luukkaan evankeliumin Maria

Niinkuin Luukkaan ja Matteuksen evenkaliumien Jeesus-lapset ovat eri lapsia, niin myös näiden samojen evankeliumien Jeesus-lasten äidit ovat eri Marioita.

Luukkaan evankeliumin kuvaama nasaretilainen Maria, joka syntyi vuonna 17 eKr, oli vain viisitoistavuotias Jeesus-lapsen syntymän aikaan. Hänen syntyessään Kuu oli konjunktiossa eli samalla pystylinjalla maasta katsottona Marsin kanssa ja se tapahtui taustanaan Leijonan taivaallinen eläinratamerkki, aivan kuin nyt vappuna.

Leijona on sydänvoimien merkki, keskuksenaan kuninkaallinen Regulus. Mars edustaa henkistä sanaa, Kuun voimme nähdä Marian naisellisena kohtuna. Mars välittää siis maailmankaikkeuden kosmisia sydänvoimia kuun kautta maalliseen syntymään.

Syntymäpäivän kosminen tilanne kuvaa karman kehollista tasoa. Marian olemuksesta oli siis tuleva jumalallisten voimien malja maan päällä.

Ja kuka oli tämä lapsi, joka hänen kauttaan oli tulossa maailmaan. Hän oli sielu, jolla ei ollut lainkaan maallista karmaa, sillä hän ei ollut koskaan aikaisemmin elänyt maan päällä fyysisessä kehossa. Intiassa me kuitenkin tunnemme hänet rakastettuna jumalallisena olentona, Krishnana, joka henkisillä tasoilla on kautta aikojen toiminut hyvin läheisessä yhteydessä maata yhä enemmän ja enemmän lähestyvän Kristus-hengen kanssa.

Luukkaan Maria eli hyvin läheisessä yhteydessä siihen rakkauden ja myötätunnon henkiseen virtaukseen, joka saavutti huippunsa juuri Krishnan kautta hindulaisuudessa ja Buddhan kautta buddhalaisuudessa.

On tärkeää, ylevää ja syvästi koskettavaa ymmärtää, miten Luukkaan evankeliumin nuoressa Mariassa liittyvät yhteen puhdas Krishna-rakkaus hänen poikansa kautta ja suuren Buddhan myötätunnon voimat, sillä juuri Buddha oli se suuri henkinen olento, jonka aurassa enkelit lauloivat rauhan sanomansa kedon paimenille.

 

Maria Armoitettu

Nasaretin Maria kuolee Jeesuksen ollessa vielä nuori, mutta hän viipyy lähellä ihmiskuntaa ja liittyy Matteuksen evankeliumin Marian henkiseen auraan Jeesuksen Jordanin kasteen jälkeen. Se merkitsee tämän Marian valtavaa henkistä uudistumista, ja sen takia häntä nimitetäänkin esimerkiksi ortodoksisessa kristillisyydessä Maria Armoitetuksi.

Nämä ovat luonnollisesti suuria asioita, ja koska ajatukset ovat myös muotoutuvaa energiaa, kestää aikansa ymmärtää ja oppia edes muistamaan. Mutta meidän on luotettava siihen, että ihmiskunta on nyt tullut jo niin aikuiseksi, että meidän on saatava kuulla totuus - ja meidän on alettava myös ajatella ja tuntea korkeampia ja syvempiä totuuksia, sillä ilman niitä eivät yksilölliset sydämemme, kansan sydämet ja ihmiskunnan sydämet pysy terveenä.

Vappuna siis koemme Kuun ja Marsin yhtymässä jumallisen sanan ja yhteyden naiselliseen henkiseen maljaan, kohtuun, Leijonan sydänmerkin ytimessä. Nyt kun kaksituhatta vuotta on kulunut Jeesuksen maallisesta elämästä, on viimeistäänkin tullut aika alkaa sydämissämme ymmärtää, miten Krishnan taivaallisuus, Buddhan myötätunto ja Krisha-Kristuslapsen syntymä ovat yhtä valtavaa rakkauden ja uudistuksen voimien kokonaisuutta, joka ilmentää sitä samaa kaikkeudellista runsautta ja rakkautta, jota myös ympärillämme heräävä luonto ilmentää.

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Krishna, Maria, Jeesus, Kristus, Buddha

Myötätunnosta Krishnaan

Lauantai 24.12.2011 klo 11:13 - Matti Kuusela

Flensburgilaisten luonnonhenkikirjojen sarjassa  numero 16 katselin jälleen tänä aamuna myötuntoa. Myötätunnon henki on nimeltään Martta ja hän sanoo olevansa syntynyt pyhästä kolminaisuudesta, eli enkelihierarkioita korkeammalta tasolta.

Hän kertoo, ettei hän ole vielä tullut kokonaan tähänangels-song200.jpg maailmaan, sillä ihmiskunta ei ole vielä valmis ottamaan vastaan hänen koko voimaansa ja läsnäoloaan. Me emme yksinkertaisesti kestäisi täyttä myötätuntoa kaikkia elollisia olentoja kohtaan. - Toinen asia on se myötätunto, jota me jokainen yksilöllisesti voimme oppia kokemaan.

Kolminaisuus on maailmankaikkeuden Kristus-linjaa ja Kristus oli Martan mukaan ensimmäinen minä-ihminen, jolla oli täysi myötätunnon voima.

 

Idän vihityt

Myötätuntoa valmistelivat jo korkeat itäiset vihityt, mutta heille myötätunto ei ollut vielä niin henkilökohtainen asia vaan enemmänkin objektiivinen.

Kristus oli itse kokonaan sisällä myötätunnossa, mutta Martan mukaan suuret itäiset vihityt olivat myötätunnosta tietoisia, mutta he eivät varsinaisesti menneet siihen itse sisään, he paremminkin aavistivat sen. Heille myötätunto ei ollut vielä laskeutunut sydämen asiaksi, vaan he kokivat sen pääasiassa korkeammissa olemuspuolissaan.

Itse tahdon lisätä tähän, että jos ajattelemme Äiti Ammaa, niin hän on tässä mielessä puhtaasti Kristus-vihitty, sillä hänessä myötätunto on todella tullut henkilökohtaiseksi asiaksi, sydämen voimaksi ja lähtökohdaksi kaikkeen siihen mahtavaan sosiaaliseen työhön, jota hän tekee.

 

Bhagavad Gita

Tässä tulee mieleen myös suuri itäinen jumalallinen laulu, Bhagavad Gita, josta Taavi Kassila on tänä syksynä tehnyt uuden suomennoksen. Bhagavad Gita oli myös Rudolf Steinerin toisen Suomen vierailun aiheena vuonna 1913, jolloin tuosta jumalallisesti laulusta oli jo olemassa ensimmäinen suomennos.

Minulle on kautta vuosien ollut suuri arvoitus, mistä Steiner tuossa esitelmäsarjassa oikein puhuu. Ja vasta nyt kun olen alkanut tehdä itse meditatiivisia hartaus-harjoituksia, pääsin sisälle tuon esitelmäsarjan rytmiin.

Hän puhuu siis Krishnasta, joka opettaa vaunujenaja Arjunaa. Arjuna on ihmissielu tai henki, joka on juuri alkanut tulla tietoiseksi omasta tekemisestään - vaunujen, siis oman fyysisen kehonsa ajajana.

Ja jumala Krishna on sama suuri sielu, joka kaksituhatta vuotta sitten syntyi ensimmäisen kerran fyysiseen kehoon Luukkaan evankeliumin Jeesus-lapsena, tarjotakseen sitten tuon kehon Jordanin kasteessa Kristukselle hänen ihmiseksi tulemisen inkarnaatiotaan varten.

 

Krishna

Krishna opetti Arjunalle minä-ihmiseksi tulemista. Palestiinassa hän syntyi lapseksi, jota juuri paimenet enkelten kutsumana tulivat tervehtimään.

Tämä jouluaattoilta on erityisesti meidän paimen-sydänvoimiemme ilta ja yö. Sydänvoimat ja paimenet ovat myös vahvassa sisäisessä yhteydessä koko Maan ja maaäidin olemukseen.

Älykkyyttä meiltä ei puutu, mutta se tunne, joka auttaa ymmärtämään ja kokemaan joulun asioita, on hartaus. Vaikka se ei ole mitenkään muodikas tunne, niin se on ratkaisu meidän moniin suuriin ongelmiimme ja kysyksiimme.

Meillä on valtavasti henkistä tietoa, mutta usein se lepattaa kuin ihanana perhosparvena ilmassa, juurtumatta konkreettiseen todellisuus. Alan tajuta, miten tärkeää juuri tuo henkisen tiedon juurtuminen on, ja se näyttää tapahtuvan juuri hartaudentunteiden meditoimisen kautta. Se vahvistaa ja juurruttaa, ja alamme ymmärtää, mitä tiedämme.

Nyt tajuan syvemmin myös sen, mitä Steiner tarkoitti sanoessaan, että meditaatio on sen muuntamista hartaudeksi, mitä tietää. Se on erinomaista meditaatiota.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Myötätunto, myötätunnon henki, Krishna, meditaatio, hartaus, Bhagavad Gita, Steiner, paimenet, Jeesus-lapsi

Plejadit eli Seulaset sekä vuosi 2012

Keskiviikko 19.10.2011 klo 21:52 - Matti Kuusela

Plejadien tähtisisarten ilmestymispäivä lähenee. Kirjalaatikoiden pitäisi tulla ensi viikolla ja sitten postitetaan ne Sinikan kanssa ennakkotilaajille. Melkein kaikki kuoret ovat jo odottamassa valmiiksi kirjoitettuina.

Olen nyt itse elänyt näiden Plejadiystävien kanssa jo melkein vuoden, ja helposti unohtuu, että aina ei olekaan niin selvää, mistä siinä on kysymys.

Plejadit ovat sellainen mitä kaunein ja pienehkö taivaalla kimmeltävä tähtiryhmä, jolla on aivan oma tunnelmansa. Suomeksi niitä kutsutaan yleisimmin Seulasiksi, mutta koska Uuden ajan kirjallisuudessa niistä käytetään yleisesti kreikkalaispohjaista Plejadi-nimeä - ja Suomessakin yhä useamminm - olen minäkin käyttänyt sitä kirjassani.

Erikoista Plejadeissa on se, että alkuperäiskansat kaikkialla maapallolla kunnioittavat näitä Seulasia niin paljon. Monet pitävät niitä kulttuurinsa alkulähteenä, mutta monet jopa oman heimonsa kotipaikkana. Ja tälla tavalla kokevia kansoja ja heimoja on todellakin kaikkialla Amerikan intiaaneista Australian alkuasukkaisiin ja Etelämeren kansoihin. (Jatkuu)

 

Plejadien kokonaiskuva ja 2012

Kun kokoaa yhteen kaiken Plejadeita
koskevan tiedon, alkaa väistämättäkrishna_nandi_big.jpg
kokea että se muodostaa yhtenäisen tarinan. Ja yhtäkkiä huomaa, että Maan ja Plejadien välillä on syvä yhteys. Tätä yhteyttä käsittelevät Plejadi-kirjan harjoitukset, jotka lähtevät ajattelun elävöittämisestä ja päätyvät oikeastaan Kristuksen sanomaan: rakkauteen kaikkien ihmisminuuksien ja kaikkien olentojen välillä.

On oikeastaan hassua, että tuo tieto on kuin palapeli. Kun asettelee ja koettelee eri puolilta Maata ja eri henkisistä lähteistä tulleita tiedonpalasia yhteen, kuvio alkaa vähitellen paljastua, ja lopulta se, mikä on ensin näyttäytynyt vain aavistuksena, alkaakin muodostaa aivan selvän kokonaisuuden.

Ja se kokonaisuus on, että Plejadien taivaalliset tanssijattaret - kuten heitä usein kutsutaan - ja ihmiskunta ovat samaa alkujuurta, he ovat meidän kosmisia sukulaisiamme.

Vuosi 2012 on virstanpylväs Plejadien ja Maan yhteisessä elämässä - ja siitä myös Robert A. Powell kertoo lisää omassa osuudessaan kirjasta. Plejadilaisilta tulleiden kanavointien perusteella näyttää myös mahdolliselta, että on lisäksi kosmisia karmallisia syitä, joiden takia Plejadilaiset joutuvat tulevaisuudessa umpikujaan oman kehityksensä kanssa, elleivät he nyt kykene oikaisemaan meidän kehitystämme.

Sen perusteella näyttää siltä, että (ainakin tietyssä osassa) Plejadeilta tullutta informaatiota on aivan keskeistä aineistoa meidän oman kehityksemme suunnalle. Aivan ihmeellistä oli kokea, että se on esimerkiksi Barbara Hand Clow'n ja Barbara Marciniakin kirjojen mukaan täysin yhdenmukaista sen kanssa, mitä Rudolf Steiner opetti satakunta vuotta sitten.

Se on todella suuri asia, koska pinnalta katsoen tulee helposti vaikutelma, että Steiner ja Clow puhuvat täysin eri asioista, mutta sitten ne liukuvatkin yhteen ja huomaa, että kysymys on vain näkökulmasta. Tämä on tietenkin yksinkertainen esimerkki, mutta jos katsot omalta puoleltasi katua oikealle menevää autoa, se toiselta puolelta katua katsottuna meneekin vasemmalle. Ja kuitenkin se on sama auto. - Joskus kannattaa oikein hartaasti miettiä näitä elämän ja tilallisen maailman ihmeellisyyksiä, joihin totumma normaalissa elämässä aivan liikaa.

 

Kosmiset ystävämme

Plejadien tähtisisaret on mielestäni oikein kauniisti kirjoitettu kirja, sikäli kuin ymmärrän ihanat Plejadi-ystävämme voivat kertoa sen rivien välistä paljon enemmän niille, jotka ovat halukkaita kuuntelemaan enemmän näitä vanhempia ja yhtä hyvin nuorempia sisariamme, jotka ovat säilyttäneet elämässään paljon enemmän kosmista tietoa, kun taas me ihmiskuntana olemme lähteneet jo kauan sitten myrskyisälle uudismatkallemme aineen maailmoihin.

Me tarvitsemme toinen toisiamme ja 2012 kertoo tällaisesta ajasta, jolloin me voimme vaihtaa kokemuksia keskenämme. Eräässä mielessä maya-kalenteri on tienviitta paitsi galaktiseen kokonaisuuteen, myös yhteyteemme yhteiseen alkukotiimme Plejadeihin. Ja Robert kertoo tarkemmin siitä, miten tämä on yhdenmukaista myös yhtä ikiaikaisen hindukalenterin kanssa.

Nämä yhteydet ovat kutoutuneet syvälle ihmiskunnan historiaan, ja Robert puhuu myös esimerkiksi Krishnan ja Jeesus Nasaretilaisen yhteydestä.

 

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Plejadit, Seulaset, 2012, vuosi 2012, Plejadi-meditaatio, maya-kalenteri, hinduajanlasku, Jeesus Nasaretilainen, Krishna, Rudolf Steiner, plejadimeditaatiot, Plejadien tähtisisaret, taivaalliset tanssijattaret, kirja

Kosminen helluntai

Perjantai 17.6.2011 klo 0:50 - Matti Kuusela

Itse koin nyt tällä viikolla ensimmäistä kertaa voimakkaasti kuunpimennyksen ja lähestyvät galaktisen linjauksen värähtelyt. Kuunpimennyksen vaikutelma oli kuin Maa värähtelisi Auringon ja Kuun välisessä nuorassa, ja niin se tavallaan onkin.

Tämä tasapainoinen korkea
värähtely liittyy nyt voimakkaasti sun_akhenaten.jpgviikonvaihteessa tapahtuvaan konstellaatioon, joka on sama kuin alkuhelluntaina. Tästä puhun tarkemmin itse meditaatiossa, jonka cd on jo valmis ja sen voi nyt hankkia normaalia hieman alempaan hintaan, 12 eurolla. Nimi on Yhteys henkisen keskusaurinkoon.

Tässä meditaatiossa tulevat esille paitsi Mariat ja liljaenergia, myös Krishna ja Buddha. He tulivat meditaatioon mukaan korkeammassa ohjauksessa, mutta koen voimakkaasti, että on todella jo aika että tieto esimerkiksi heidän olennaisen tärkeästä osuudesta Kristuksen elämästä tulee esiin.

Tavallaan ymmärrän miksi henkiset piirit eivät ole näistä asioista kovasti puhuneet (siis ne, jotka niistä ovat tienneet), sillä satojen vuosien ajan ihminen pääsi hengestään jos puhui tällaisista asioista julkisesti.

Ajatus kirkon ja pakanallisten uskontojen vastakkainajattelussa on kristillisessä rakkauden ja hyväksymisen uskonnossa niin valtavan voimakas, että ajatus Kristuksen ja Krishnan tai Buddhan yhteistyöstä voi aluksi tuntua aivan käsittämättömältä, mutta hyvin kauniilta ja selkeältä, kun siihen perehtyy.

Rudolf Steiner uskoi, että sadan vuoden kuluttua ihmiset eivät enää hyväksyisi uskontoa, joka ei pohjaudu selkeään henkiseen tietoon. Siinä hän erehtyi, kirkon kuumat asiat eivät liitykään elämän henkisiin perustoihin vaan paljon käytännöllisempiin kannanottoihin.

Eilisillan meditaatio, joka perustui siis Auringon, Maan ja Linnunradan keskuksen linjaukseen ja siitä johtuvaan voimakkaaseen henkis-energeettiseen virtaukseen ja värähtelyyn, toi esiin myös voimakkaita luontokokemuksia.

 

Yhteys galaktiseen keskukseen ja henkiseen keskusaurinkoon

Sekä tämän Helsingin että maanantain Turun käytännössä sama-aiheisen, mutta sisällöltään hyvin erilainen meditaatio ovat nyt kumpikin saatavissa cd:nä hieman alennettuun alkuhintaan 12 euroa, joka on tosi edullinen mahdollisuus tulla mukaan.

Turun cd-meditaation nimi on Yhteys galaktiseen keskukseen ja Helsingin cd, joka sisältää myös alustuksen, nimi on Yhteys Henkiseen keskusaurinkoon.

Kumpikin meditaatio soveltuu nyt erinomaisesti tähän juhannusta edeltävään aikaan, jolloin luonnon värit ovat vahvoja, vihreä voimakas ja energioiden täyteys suurta.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: galaktinen keskus, henkinen keskusaurinko, Krishna, Buddha, Kristus, helluntai