Matin blogi

Helatorstai

Torstai 29.5.2014 klo 16:23 - Matti Kuusela

Helatorstailla ja helluntailla on sama skandinaavinen alku, joka puhuu pyhyydestä, eheydestä ja parantamisesta. Mutta mitä helatorstai tarkoittaa? Se sijaitsee kalenterissa tasan neljäkymmentä päivää pääsiäisestä, ja helluntaihin on siitä matkaa vielä kymmenen päivää. Helluntai on siis viisikymmentä päivää päivää pääsiäisestä, mistä tulee myös sen englanninkielinen nimi pentecost.

Toinen suomessa käytetty nimitys on Kristuksen taivaaseenastumisen päivä. Onneksi suomenkielessä nämä kaksi sanaa, ylösnousemus ja taivaaseenastuminen ovat selvästi erilaisia. Ovathan ne sitä myös englanniksi, resurrection siis ylösnousemus ja ascension taivaaseenastuminen. Jostain syystä ne ovat suomennoksista useimmiten pahasti sekaisin ja niinpä ascension on new age -teksteissä todella usein käännetty ylösnousemukseksi, mikä on todella pahasti väärin.

Tiellä kohti taivaaseenastumista

Kristuksen ylösnousemuksesta taivaaseenastumiseen kesti siis neljäkymmentä päivää, minkä aikana hän oli usein yhteydessä oppilaisiinsa ja opetti heitä. Sinä aikana hän esiintyi puhdistuneessa ja muuntuneessa fyysisessä kehossaan, jota nimitetään myös ylösnousemusruumiiksi.

Tuo keho oli fyysinen, mutta se ei ollut enää fyysisen aineen täyttämä kuten tavalliset ruumiimme, ja siksi se ei myöskään ollut kaikkien havaittavissa. Ylösnousseen Kristuksen näkemiseksi oli jo oltava jossain määrin selvänäköinen, kuten Kristuksen seuraajat ja oppilaat olivat.

Normaalisti ihmisen kuollessa hänen minuutensa yhdessä eetteriruumiin ja astraaliruumiin kanssa irtoaa fyysisestä ruumiista. Silloin fyysisestä ruumiista vapautunut eetteriruumis laajentuu sisäiseen tilaan ihmisen siihenastisten elämäntapahtumien panoraamaksi.

Jeesuksen elämän kohdalla ei tapahtunutkaan samalla tavalla, koska hänen fyysinen kehonsa ei hävinnut minnekään. Tämän uuden ja korkeammin värähtelevän ylösnousemuskehon yhteydessä Kristuksen oli kuitenkin mahdollista vapauttaa vanha Jeesuksen eetterikeho muistoineen ja antaa se opetuslasten yhteiseen käyttöön. Opetuslapsethan olivat jo aikaisemminkin olleet olemuksellista hyvin lähellä Jeesusta.

Tästä eetterikehosta hänen seuraajansa saivat tukea ja lohdustusta ja erityisesti neljä hänen seuraajistaan sai siihen voimakkaan yhteyden: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes. Se mitä he myöhemmin kirjoittivat evankeliumeinaan, sen he saivat tästä Jeesuksen Kristuksen eetterikehosta.

Myöhemmin esimerkiksi se, mitä kirkkoisä Augustinus tai Rudolf Steiner saattoivat kirjoittaa Jeesuksen elämän tapahtumista, oli peräisin tästä maan piiriin vaikuttamaan jääneestä Jeesus Kristuksen eetterikehosta, jota voi nimittää myös Ikuiseksi evankeliumiksi, koska se on pystyvästi täällä meidän kanssamme.

Helatorstai

Viimeisinä päivinä ennen helatorstaita Kristus oli lähes taukoamatta opetuslastensa kanssa useimmiten siinä pyhässä salissä, jossa myös viimeinen vanha ja ensimmäinen uusi ehtoollinen olivat tapahtuneet. Hän ruokaili heidän kanssaan, rukoili heidän kanssaan ja opetti heitä.

Helatorstaita edeltävänä päivänä Jeesus ja opetuslapset sekä pyhät naiset olivat kokoontuneina Lasaruksen kotiin Betaniassa. Sieltä he palasivat Jerusalemiin ja pian auringonlaskun jälkeen he saapuivat taloon, jossa heille oli valmistettu illallinen. Mutta sen jälkeen tapahtui vielä toinen rakkauden ateria, jossa Jeesus siunasi leivän ja viinin ja opetti jälleen.

Sen jälkeen hän meni yhdentoinsta apostolin ja Marian kanssa ehtoollissaliin, jossa heidän sanotaan viettäneen pyhää sakramenttia samoin kuin aikaisemmin kiirastorstaina. Toiset opetuslapset ja naiset viipyivät sen aikana rakennuksen muissa osissa rukoillen ja laulaen läpi yön.

Seuraavana aamuna Jeesus nimesi Marian - siis Neitsyt Marian - juhlallisesti apostolien ja seuraajiensa edustajaksi ja keskushenkilöksi.

Helatorstain aamunkoitteesta he lähtivät pyhästä salista. He kävivät useissa kaupungin paikoissa Jeesuksen opettaessa jatkuvasti. Auringon noustessa korkeammalle he kiipesivät Oljymäelle, puolenpäivän tienoilla aina sen huipulle saakka. Heidän kulkiessaan Jeesus säteili yhä enemmän ja enemmän valoa. Sen voima kasvoi ja kasvoi ja tuli lopulta kirkkaammaksi kuin aurinko taivaalla. Ja siellä, opetuslastensa ja paikalle kokoontuneen väkijoukon edessä Jeesus katosi tähän valon kirkkauteen. Ja enkelit ilmestyivät valon säteistä.

Mutta jos sanomme, että Jeesus astui taivaaseen, niin se ei ole koko totuus, sillä tuona hetkenä hän siirtyi maan eetteriseen maailmaan, pysyvästi. Hän itse asiassa tuli lähemmäksi meitä kaikkia. Paljon on tapahtunut hänen olemuksessaan yhteydessä maan, auringon ja kuun voimiin tuosta ajasta lähtien, mutta nyt jo lähes sadan vuoden ajan hän on ollut etenkin henkisesti läsnä. Viimeisen kahdentuhannen vuoden aikana voimme sanoa hänen läsnäolonsa olleen enemmän olemuksellista, voimakasta ja vaikuttavaa kyllä, mutta nyt hänen henkinen läsnäolonsa merkitsee sitä, että meidän on opittava tuntemaan hänet vapaassa henkisyydessämme, ei enää pelkkänä uskona, opetuksena tai voimana.

Rakkaudella

Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: helatorstai, neitsyt Maria, ikuinen evankeliumi; Kristus

Denebolasta Nokiaan sekä Kristus ja Sofia

Perjantai 6.9.2013 klo 21:31 - Matti Kuusela

Tänään perjantaina Venus on konjunktiossa Neitsyen kirkkaimman tähden Spican kanssa. Sen merkityksestä on enemmän Astrosofisessa kalenterissa, mutta menemme tässä syvemmälle Neitsyen naiselliseen viisauteen. Vehnäntähkät, joiden kärkenä Spica loistaa, ovat Neitsyen taivaallisen kuvion vasemmassa kädessä, vatsat korkeudella, mikä on juuri Neitsyen aluetta ihmisolemuksessa. Mestari Hilarionin mukaan Spica on erinomainen tähti keskittyä ihmiselle, joka tahtoo päästä läheisempään yhteyteen korkeamman minänsä kanssa, tässä tai myöhemmässä elämässä.

Mutta Spica on vasemmassa kädessä alhaalla.
Myös oikessa kädessä on lehviä, jotkavirgin_spica.jpg nousevat ylöspäin. Niiden kärjessä on toinen tähti, Denebola. Denebolaa mestari Hilarion kuvaa naisellisen johtajuuden tähdeksi. Vastakkaisuus ja täydentävyys ovatkin aivan selviä: vasemman käden toimintana korkeampi sisäisyys, oikean käden toimintona johtajuus, joka kohoaa kohti voimakasta lämpöä ja innostusta. Denebola on myös fyysisesti kuuma tähti.

Henkisyyden kehollisista yhteyksistä puhuttaessa on aina hyvä idea kokeilla näitä asentoja omalla kehollaan. Kokeile: vasen käsi alaspäin vatsan korkeudelle - hengen ravinto, korkeampi itse, oikea käsi myös alaspäin, mutta siitä lähtevä sisäinen tai energeettinen kasvu ylöspäin - henkinen johtajuus, lämpö.

Nokia

Kun näitä ajattelee, koin ainakin itse voimakkaasti, että Nokialta puuttuu naisellista johtajuutta, ei välttämättä naisjohtajaa, sillä toki nykyaikana kumpikin sukupuoli voi noudattaa toisen kosmisia periaatteita.

Ilmeisesti Nokian tie kääntyi alaspäin silloin, kun Nokia ei suostunut tekemään puhelimiinsa amerikkalaisten operaattoreiden tarvitsemia muutoksia. Muistan ihmetelleeni sitä tuolloin, jo yli kymmenen vuotta sitten. Tällä jäykkyydellä ja yhteistyöhalun puutteella menetettiin Amerikan markkinat.

Kassavirrassa se ei näkynyt, koska samaan aikaan ensin Kiina ja sitten Intia alkoivat vetää valtavasti puhelimia, mutta pääasiassa halpoja.

Kun Apple sai loistoidean kehittää tosi hyvä puhelin, Nokia ei kyennyt vastaamaan, koska se oli liian suuri ja liian hajaantunut. Kehitystyössä toki oli kymmeniätuhansia henkilöitä, mutta jakaantuneina eri mantereille, mitä ilmeisimmin ilman yhteistä kokoavaa ideaa.

Se minkä huomaan edelleenkin ärsyttävän itseäni, on että Suomen valtio koki ja on edelleenkin kokenut välttämättömäksi tunkea tähän soppaan kymmeniä miljoona euroa veronmaksajien rahoja, vaikka nimenomaan rahasta Nokialla ei ole ollut mitään puutetta.

Ja nyt Tekes odottaa vain Microsoftin hakemusta päästäkseen tukemaan sitäkin.

Mutta se siitä tällä kertaa. Nokia ei halunnut tehdä simpukkapuhelimiakaan silloin kun ne olivat muodissa, ja nehän olivat tosi fiksuja. Kun sitten kiinalaiset ja kaukoitä alkoivat tehdä puhelimia itse, peli olikin jo menetetty. Eksyksissä olemisen huippu oli sitoutuminen Microsoftin ohjelmistoon. Kun suomalaisesta lippulaivasta, joka on tottunut kyykyttämään alihankkijoitaan, tuleekin äkkiä toisen firman renki, on suurin osa ylpeyttä mennyt, eikä jäljelle jää kuin johtajien puheet, joiden kantavuusaika kriisitilanteissa on noin kahden kuukauden luokkaa. Pelataan vain vähän aikaa.

Onneksi meillä on myös opitimisteja, jotka korostavat, että nyt on hyvä tehdä uusi alku. Ja toki onkin, kun muuta mahdollisuutta ei ole. Kovin usein vain käy niin, että isokin yritys vain kuihtuu pois, kuten vanhan kotikaupunkini Hyvinkään villatehdas. Nythän on jännittävää tulevaisuudessa arvioida, pelasta matkapuhelintuotannon kiepautus Microsoftille Nokian jatkuvuuden. Olisiko Nokialla enää ollut mahdollisuuksia? Hm.

Sielullinen voima

Sisäisen, koossapitävän voiman puuttuminen siis käsittääkseni hajoitti
Nokian. Liikaa rahaa, liikaasteiner_kristus.jpg kaikkea, mutta ei sydäntä tarpeeksi - mikä kuulostaa aivan Vänrikko Stoolin säkeeltä. Suomessa ehkä yksi suuri ongelma on myös uskonnottomuus. Joskus näyttää siltä, että suomalaiset laitokset oikein kilpailevat siitä, kuka hylkää eniten vähänkin uskonnollisen tuntuisia lauluja tai muita henkisiä tunnuksia. Ennen vanhaat suuret ruukin rakensivat itse mailleen kirkkoja.

No, katsotaan jälleen Neitsyttä, vasen käsi alhaalla, hengen ravinto, oikean käden energia ylös, henkinen johtajuus, naisellisen viisauden voima.

Steineri Kristus-veistoksessa taas Kristus tuo ihmisten piiriin makrokosmisen vapauttavan eleen, vasen ylhäällä, oikea alaspäin. Tällä eleellä ja sen energialla Kristus tuo ihmissielulle vapauden tilan, jossa hän voi kokea etenkin oman sydänvoimansa. Tätä elettä täydentää vastakkaissuuntainen Neitsyen ele Spican ja Denebolan tähdittämänä. Kristuksella henki ja tietoisuus, Neitsyellä elämä ja sielullisuus. Ja kummallakin Rakkaus.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Nokia, Spica, Denebola, Neitsyt, Kristus, rakkaus, johtajuus, Steiner

Sisäisen Marian juhla

Lauantai 18.5.2013 klo 19:34 - Matti Kuusela

Lapsuuden helluntaipäivistä tulee voimakkaasti mieleen valkoisina kukkivat tuomet ja niiden tuoksu ja vierailut jonkun sukulaisperheen luona. Toiseksi vahvimpana kohoaa muistiin Aleksis Kiven runo Keinu... heilahda korkeelle keinu..

Edelleenkin koen helluntaissa vahvasti lapsuuden tunnun. Ja eräällä tapaa helluntai liittyykin vahvasti ihmisolemuksen lapsuuteen, minuuden syntymään. Tosin ihmisminuutta eli varsinaisesti henkistä puolta maallisen ihmisen sisäisyydessä on valmisteltu jo pitkään, mutta silti ihminen on ollut minuudessaan vahvasti siduttuna perinteeseen ja sukuun: Minä ja Isä Aabraham olemme yhtä.

Sitten kosminen minä-olento Kristus saapuu maan päälle ja julistaa vahvasti sitä, mitä kaikkea minä on: ylösnousemus ja elämä, maailman valo, hyvä paimen, elämän leipä ... minuus on niin paljon. Kaikki ihmiskehitys maan päällä oikeastaan huipentuu siihen, miten me omasta henkisestä läsnäolostamme, minuudestamme käsin opimme katsomaan kaikkea mitä teemme, Minuuden neulansilmä on se, jonka läpi kaikki kulkee ja missä me yhä enemmän koemme jokaisen tekomme henkisen merkityksen. Jopa kaikkien tekojemme merkitys tulevaisuudelle alkaa meille avautua.

Helluntaiminä

Tämä suuri muutos tapahtuu Golgatan mysteerissä, jossa kaikki henkisyys menee niin uusiksi, että jopa taivas ja maa järkkyvät, niin kuin kerrotaan. Mutta sitten viisikymmentä päivää myöhemmin tapahtuu jotain hyvin ihmeellistä ja salaperäistä.

Jeesus on noussut maan aistimaailman piiristä "taivaaseen", maan elämänvoimien näkymättömään piiriin helatorstaina. Nyt kahdentoista opetuslapsen piirin keskuksena maan päällä ei olekaan Kristus itse, vaan hänen äitinsä, Neitsyt Maria.

Merkittävää Neitsyt Mariassa on, että hänen koko olemuksensa, nimenomaan sielullinen olemus, astraalikeho on täysin puhdas ja tahraton. Miten se on ollut mahdollista, ja miten hänestä nyt on tullut korostetusti "neitsyt" tai armoitettu, johtuu ihmeellisistä henkisistä asioista. Hänessä yhtyy monta suurta maailmankaikkeudeen salaisuutta, mutta yksi niistä on se, että hän samalla kertaa on sekä ikivanhan naisellisen viisauden ja puhtaudenharjoituksen että luonnollisen ja viattoman puhtauden täyttämä.

Maria on sielullisesti niin puhdas, että se pyhän hengen voima, joka alkuhelluntaina lasketaan opetuslasten piiriin, saa heissä aikaan aivan ennenkokemattoman muutoksen. Aikaisemminkin hengen jumalallinen voima oon laskeutunut ihmisten piiriin ja tehnyt heistä merkittäviä opettajia, kuten profeetat juutalaisuuden piirissä. Mutta profeetat opettivat ja julistivat sitä, mitä jumalallinen ilmestys heille antoi välitettäväksi.

Nyt tapahtuu jotain aivan muuta. Kuten Uusi testamentti kertoo, Pyhän hengen virta kulkee jumalallisen tulen muutosvoimana Marian kautta opetuslapsille niin, että se synnyttää ja herättää heissä muutoksen, sellaisen minävoiman, joka antaa heille mahdollisuuden julistaa henkisiä totuuksia oman ymmärryksensä pohjalta.

Nyt ensimmäistä kertaa tapahtuu se, mikä on ominaista juuri apostoleille: he osaavat opettaa sitä, mikä on totuus, vaikka he jokainen tekevät sen täysin yksilöllisesti, oman kokemuksensa pohjalta.

Yhteinen ja yksilöllinen totuus

Se että meillä nyt on mahdollista tavoittaa totuus, että voimme jokainen tavoittaa totuuden oman yksilöllisyytemme kautta, on mahdollista juuri Kristuksen ansiosta. Se on mahdollista siksi, että Kristus on koko ajan läsnä kaiken maallisen tapahtumisen taustalla. Hän on myös se, jonka ansiosta esimerkiksi Buddha ja Krishna ovat mukana samassa totuudessa.

Voi kokea, että jos vaikka kristitty ja buddhalainen tai muu henkisen tien kulkija menevät yksiöllisen olemuksensa ytimeen, sieltä tulee vastaan yhteinen totuus, se Kristus-totuus, josta Kristus sanoi, että rikkaan on vaikeaa tai jopa mahdotonta kulkea neulansilmän läpi. Neulansilmä on tässä se minuuden sisäinen polttopiste, joka asettaa jokaisen ihmisen oman yksilöllisyyden oman maailmankaikkeutensa keskukseen niin, että sen totuus avautuu hänelle.

Tuo mahdollisuus on perustuu juuri Kristuksen kosmisen tai makrokosmisen minän läsnäoloon ja yhdistymiseen ihmisminuuksien kanssa.

Se että tämän Kristuksen jumalallisen makrokosmisen minuuden ja ihmisten mikrokosmisen minuuden yhdistyminen saattoi tapahtua, vaati sen että Kristuksen oli kuljettava kuoleman läpi. Se oli se makrokosmisen minän äärimmäinen yksilöllistyminen, joka ikään kuin sisäkautta liitti Kristusminän yhteyteen jokaisen ihmisminän kanssa. Ja samalla teki hänestä yhdeltä osaltaan ihmisten veljen.

Mutta siihen, että muutama ihminen kykeni ottamaan tämän yksilöllisyyden henkisyyden lahjan vastaan, tarvittiin siis vielä helluntain juhla. Mielenkiintoista siinä on, että sen vastaanottamiseksi, minkä Kristus ihmiskunnalle antoi, tarvittiin juuri naisellisen olemuksen välittämä täydennys, Pyhän hengen tai enkelten läsnäolon välitys ensin näille kahdelletoista Marian kautta.

Voimmeko ymmärtää sen niin, että ottaaksemme todella sisäisesti ja sielullisesta vastaan Kristuksen antamat lahjat, meidän on vahvistettava itsessämme sisäistä yhteyttä Mariaan? Käytännössä se merkitsee ennen kaikkea sitä, että pelkkä äly, ajattelu tai pohdinta ei riitä, vaan me tarvitsemme tunteiden harjoittamista, tunteiden elpymistä.

Meidän on harjoitettava tunteitamme yhdessä sisäisen Marian kanssa!

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kristus, helluntai, Neitsyt, Maria, apostolit

Parantava keskiviikko

Keskiviikko 27.3.2013 klo 22:05 - Matti Kuusela

Tämän päivän täysikuu on erityinen sikäli, että tuo täysikuu on Neitsyessä, eli suoraan vastapäätä aurinkoa, joka nyt on Kalojen merkissä. Juuri tämän kosmisen aseman Rudolf Steiner sanoo olevan parantava konstellaatio, jota tulevaisuuden parantajat tulevat käyttämään. 

Eläinradan Neitsyt-Kalat-linja vastaa aamun ja illan energioiden yhteyttä, jotka ovat tasapainoisia ja parantavia. Niiden välillä ovat enemmän huippukohtia edustavat Jousimies ja Kaksoset, joilla taas on hyvin toisenlainen luonne.

Kun jalkateriä vastaa Kalojen merkki ja Neitsyen aluetta taas on vatsaontelo, voimme nähdä miten tämän täysikuukeskiviikon parantava voima loistaa kuin aurinkona jalkapohjien alta, ja virtaa kehon läpi sylin alueelle, jossa täysikuu ottaa sen vastaan ja heijastaa koko ihmisen olemukseen.

Parantava öljy

Alkuperäisellä pääsiäisviikolla
Maria Magdaleena voiteli
opetuslastenmaria_magdaleena_voitelee_jeesuksen_jalat_n_220.jpg suureksi hämmästykseksi Jeesuksen jalat ja pään, mikä merkitsee sitä, että hän sisäisesti tunnisti Jeesuksen sekä henkiseksi opettajaksi että henkiseksi kuninkaaksi. Hämmästyttäväksi tämän tekee myös se, mitä aluksi voi olla vaikea oivaltaa, että Jeesus syntyperänsä kautta oli juutalaisten sekä kätkössä oleva kuningas että ylipappi. Näin hänessä yhdistyivät papillinen ja kuninkaallinen virtaus sekä maallisella että henkisellä tasolla.

Ihmiskunnan tulevaisuudelle - eli siis meille kaksi vuosituhatta tuon jälkeen - se merkitsee lupaa yhdistää itsessämme sekä vanha kuninkaallisuus että vanha papillisuus, mikä on suuri sisäinen kokemus, kun siihen syventyy.

Edelleen se että voitelun suoritti juuri Magdaleena, merkitsee, että nainen meissä on se, joka tuon voitelun eli Jeesuksen valmistamisen seuraavan päivän koettelumuksia ja kuoleman voittamista varten suorittaa.

Tiedostava nainen

Hyvin yksimielisiä ollaan siitä, että Magdaleena oli paitsi kaunis myös punatukkainen, mikä on usein yhdistetty tuliseen temperamenttiin. Mutta Magdaleena oli lisäksi varakas ja henkisesti sivistynyt. Totta on, että hän joutui taistelemaan ankarasti sekä turhamaisuuden että arvottomuuden tunteiden välillä, mutta hän oli myös liikenainen ja hän oli opiskellut Egyptissä vanhoja mysteereitä ja hän oli erityisesti perehtynyt voiteiden ja öljyjen parantaviin ominaisuuksiin.

Tätä päivää pääsiäisviikossa valaisee hyvin voimakkaasti Maria Magdaleenan olemus, sisäinen nainen meissä jokaisessa, ja hänen intuitionsa johtama pyhä, muutokseen valmistava voitelu.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: täysikuu, Neitsyt, Kalat, parantava, meditaatio, Rudolf, Steiner, Maria, Magdaleena

Tuliset liekit ja Plejadit

Torstai 19.5.2011 klo 10:17 - Matti

Muistattehan miten Uudessa testamentissa kerrotaan helluntaista: Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

Selkeästi tässä puhutaan yliaistisesta tai
henkisestä kokemusta. pentecost.jpgTuulenpuuska on enkelien läsnäoloa, mutta mitä ovat tulenlieskat?

Tärkeää alkuhelluntain kokemuksessa on, että tuli saapuu ensin yhtenäisenä, mutta sitten se jakaantuu jokaiselle läsnäolijalle yksilöllisesti. Aikaisemmin Vanhan testamentin aikaan totuudet olivat olleet yhteisiä. Totuus virtasi yksittäisiin ihmisiin Jahven, Abrahamin, profeettojen kautta. Mutta Jeesus valmisti ja opetti kahtatoista oppilastaan yksilöllisen hengen vastaanottamiseen: jokainen opetuslapsista saa nyt ensimmäistä kertaa oman tulensa, oman liekkinsä, yksilöllisen minuusvoiman. Elementeistä tuli vastaa juuri minävoimaa.

Opetuslapsilla tuo yksilöllistyminen ei kuitenkaan merkinnyt totuudesta eriytymistä, vaan kuten aina kahdessatoista on kysymys, Kristuksen läsnäolon voima jakaantuu kahdeksitoista, kahdentoista Eläinradan merkin mukaisesti. Nykykielellä yksinkertaisten voisi sanoa, että jokainen opetuslapsista alkoi "julistaa" oman horoskooppimerkkinsä mukaisesti.

 

Suuri harppaus

Tämä yksilöllinen harppaus oli erittäin suuri askel, sillä aikaisemmin Kristuksen välitön läsnäolo oli vaikuttanut opetuslapsissa. Hän tavallaan puhui heissä jokaisessa. Nyt Kristuksen kosminen henki asettuu tukemaan jokaista erikseen, niin että Pyhän hengen eli enkeliensä kanssa jokainen kykenee kertomaan Kristuksen elämään liittyvistä tapahtumista omalta näkökannaltaan.

Se oli tuohon aikaan jotain aivan uutta. He kykenivät kääntämään opetuksensa myös kuulijoiden mukaan. Ja näin opetuslapsista tulee apostoleja, jotka kykevät opettamaan kukin omalla tavallaan.

 

Plejadit

Robert A. Powellin yksi suuri löytö on se, että tuolloin ensimmäisen helluntain aikaan Plejadit näyttelivät hyvin merkittävää osaa. Historiallisen helluntain aikana vallitsi Auringon ja Plejadien konjunktio: aurinkohenki vahvisti Plejadien eli Seulasten yksilöllis-yhteisöllistä voimaa.

Apostolien synnyssä on huomattavaa, että samalla kuin heistä tulee yksilöllisiä totuuden opettajia, heissä avautuu sen vastapainoksi uusi yhteisöllisyys, joka on mahdollista vain yksilöllisen henkisen minä-kokemuksen pohjalta.

Plejadien yhteydessä olemme myös puhuneet paljon niiden naisellisuudesta: useimmat alkuperäiskansat ovat kokeneet Plejadit neitoina, tanssijattarina, kätilöinä tai sairaanhoitajattarina tai Otavan suurten mestareiden vaimoina.

Helluntaina tämä naisellisuuden henkinen osuus toteutuu Neitsyt Marian kautta, joka toimii sellaisena yhteissieluna, jona kautta yksilölliseen henkeen herääminen tulee opetuslapsille mahdolliseksi.

 

Sofia

Helluntaina Neitsyt Mariasta voidaan puhua Maria-Sofiana: häneen laskeutuu Maailmanviisaus Sofia. Maria Sofia kantaa yhteisöllisesti sitä kosmisen viisauden auraa, jonka kautta Kristus kykenee herättämään jokaisen opetuslapsen yksiöllisyyden.

Nyt huomenna perjantaina 20.5. alkaa meidän aikanamme Auringon ja Plejadien konjunktio, sama joka aikoinaan vallitsi ensimmäisen helluntain aikaan.

Tuohon hengen virtaan me liitymme tämän illan meditaatiossa, johon olet sydämellisesti tervetullut.

Tapahtumat-palstalla on tarkemmat tiedot, mutta meditaatioilta alkaa siis tänään torstaina klo 18.30 luonani Länsi-Pasilassa, ja osallistumismaksu on 20 euroa.

 

Facebook

Facebook on muuten yksi hyvä paikka vaihtaa kokemuksia ja oppia tuntemaan toisamme paremmin. Olette tervetulleita myös Facebook-ystäviksi. Minut löytää sieltä tarkemmin esimerkiksi osoitteella facebook.com/matti.kuusela1. (Toimiikohan tuo linkki suoraan?)

 

Apostolien teot

Kun aloin tätä kirjoittaa, hämmästyin kovasti, kun huomasin että helluntaikertomus ei olekaan evankeliumeissa vaan vasta Apostolien teoissa. Se on kai ymmärrettävissä niin, että Apostolien teoissa neljän evankeliumin neljä linjaa yhdistyvät: nelinäinen valmistus muodostuu ykseydeksi, jossa syntyy se uusi ihminen, joiden esikuvia apostolit ovat. Kaksitoista sielua, jotka Kristus oli erityisellä tavalla valmistanut.

Kun kirjoitin alussa olevaa lainausta, oli myös jännittävää huomata, että oli aivan kuin olisi kirjoittanut Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen rivejä!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: helluntai, pyhä henki, Kristus, Neitsyt Maria, apostolit, Plejadit, apostolien teot, Aleksis Kivi, Seitsemän veljestä