Matin blogi

Johannestalo ja rosenkreutzilaisuus

Lauantai 28.6.2014 klo 22:52 - Matti Kuusela

Rudolf Steiner toimi läheisessä henkisessä yhteistyössä Christian Rosenkreutzin kanssa. Kun Rosenkreutz on varsinainen meidän aikamme tai nykyisen eli viidennen atlantiksenjälkeisen kulttuurikauden mestari, Steiner kuunteli häntä ja pyrki myös käytännössä toteuttamaan monia hänen aloitteitaan. Henkisen maailman suhteen Steiner on kuitenkin antanut sisäisen kuvan, jossa hän ja Rosenkreutz ovat rinnakkain saman alttarin ääressä, toinen punaiseen, toinen siniseen stoolaan pukeutuneina.

Nämä ovat asioita, joista ei paljon julkisesti puhuta, mutta yhä voimakkaammin olen tullut siihen käsitykseen, että meidän koko henkisen kehityksemme kannalta on yhä tärkempää tuoda julkisuuteen sellaista tietoa, joka aikaisemmin on pidetty vain pienissä piireissä. Ja voi myös kysyä, mitä hyötyä on pitää poissa julkisuudesta sellaista tietoa, jota niin vahvasti kaivataan.

Toinen näkökohta on, että nämä ovat myös haastavia asioita ymmärtää. Mutta on niinkin, että henkisiä näkemyksiä tulee niin runsaasti esiin, ettei oikeastaan ole mielekästä enää suojella sitäkään mitä pitää totuutena. Totuus on kaikkia ihmisiä, ja koko ihmiskuntaa varten.

goetheanum_1_pienoismalli_sisa.jpg

Johannestalo

Steiner oli Johannestalon suunnittelija ja toteuttaja, mutta kun tiedämme hänen läheisen yhteytensä Rosenkreutziin, niin ei voi välttyä näkemästä, miten valtavan paljon Johannestaloon liittyy sellaista, joka on olennaisesti juuri Rosenkreutzin henkisyyttä. Steinerin merkitystä se taas ei millään tavoin vähennä, sillä hän oli juuri se, joka tässä elämässä pystyi luomaan kaiken yhteinäiseen taiteelliseen muotoon, samoin kuin käytännölliseen rakennustekniseen asuun.

Ymmärtääksemme juuri Sanan ja ihmiskunnan temppelin henkistä taustaa meidän on hyvä katsoa ajassa taaksepäin. Eräässä aikaisemmassa elämässään Christian Rosenkreutz oli Hiiram, Jerusalemin temppelin tai Salomonin temppelin rakentaja.

Salomolla oli kaikki tarvittava viisaus saada Jehovalta tämän merkittävän temppelin rakennusohjeet aivan yksityiskohtaisia mittoja myöten, mutta hänellä ei ollut kykyä toteuttaa sitä aineellisesti. Sen kykeni tekemään Hiiram.

Salomon temppeliin yhdistyy monia merkittäviä henkisiä kehityslinjoja, mutta kun menemme eteenpäin, niin näemme Hiiramin jälleen Jeesuksen aikan Jerusalemissa. Nyt hän on rikas nuorukainen, Lasarus, hän jonka Kristus herättää.  Lasarus läpäisi melkein vihkimyksensä Hiiramina, mutta nyt hän saa sen suoraan Kristukselta, ensimmäisenä varsinaisena Kristus-vihittynä.

Lasarus-Johannes

Näin Lasaruksesta vihkimyksensä saatuaan tulee Johannes, Johanneksen evankeliumin kirjoittaja. Monia ihmeellisiä asioita tapahtuu jälleen tässä, mutta lopulta Johannes ainoa opetuslapsista on Jeesuksen ristin äärellä. Siinä hänelle avautuu aivan erityslaatuinen henkinen kokonaisuus.

Kun Kristus sanoo ristillä seuraavaan tapaan: Poika, katso Äitisi, ja Äiti katso Poikasi, niin se tarkoittaa, että Johanneksen Kristustus-tietoisuuteen tai Pojan voimiin liittyvät myös Äidin eli Jumalallisen viisauden voimat. Se mahdollistaa Johanneksen sisäisen näkemisen avautumisen niin, että hän voi evankeliuminsa alussa esittää, miten jumalallinen Sana esiinty Pojan voimina kaukana menneisyydessä, ja hänelle avautuu myöhemmin ihmiskunnan tulevaisuus, niin että hän voi kirjoittaa Ilmestyskirjansa.

Tämä kaikki, ihmiskunnan menneisyys ja tulevaisuus, ihmisen seitsenportainen kehitystie, ilmentyi Rudolf Steinerin muotoamana Sveitsin Dornachiin rakennetussa Sanan talossa eli Johannestalossa, jota nykyisin nimitetään myös Ensimmäiseksi Goetheanumiksi. Nykyisin tämän puurakenteisen mahtavan rakennuksen tilalla on betoninen Toinen Goetheanum, joka on sekä ulkoa että sisältä täysin toisen tyyppinen.

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Johannestalo, Sanan talo, Hiiram, Lasarus, Johannes, Steiner, Christian, Rosenkreutz

Tietoisuuden vuodenaikoja

Maanantai 16.6.2014 klo 23:26 - Matti Kuusela

Tänään oli ihmeen mukava kertoa aurinkokuntamme henkisestä rakenteesta. Enkelikurssilla oli kahdeksan osanottajaa paikalla ja tunnelma oli vahva. Myös hyviä kysymyksiä oli runsaasti, ja niihinhän on aina hauska vastata.

Se tuli tänäänkin täysin selväksi, että vuoden 1912 Helsingin esitelmäsarjassaan Steiner kyllä antoi kuulijoilleen täyden laidallisen asiaa. Ja esitelmiä oli kaikkiaan kymmenen. Tosin oli pari välipäivää, mutta silloinkin oli julkisia esitelmiä ja muuta ohjelmaa. 

Edelleenkin näihin esitelmiin syventyminen on aikamoinen ponnistus, mutta samalla ponnistus joka tuntee mahtavan hyvältä. Tietää, miten tärkeitä nämä enkelikuntia, aurinkokunnan rakennetta ja ihmisolemusta yhdistävät tiedot ovat jokaiselle kuoleman jälkeisenä aikana, mutta tuosta tiedosta huolimatta tuli ihmeellinen tunne jota on aika vaikea kuvata. Ehkä sen yksinkertaisesti voi vain sanoa: tämä on juuri sitä, miten asiat ovat.

Henkinen tieto

Totuushan on, että me ihmiset tiedämme oman maailmamme henkisestä rakenteesta ja olemuksesta todella vähän. Meillä on päämme ympärillä vain melkoisen pieni alue, jossa olemme vapaita tuumailemaan ja ihmettelemään ja luomaan uutta. Tosian se vapauden alue avartuu ajattelun avulla nykyisin jo aurinkokuntamme ulkopuolelle, mutta se tietoisuus, jolla luotaimia lähetetään avaruuteen on kovasti ohutta ja rajallista.

Kun vähänkin ajattelee meidän henkisiä tehtäviämme nyt ja tulevaisuudessa, niin niissä on odotusta kerrakseen: meidän on tietenkin opittava tuntemaan enkelien maailmat, siis kaikki yhdeksän hierarkiaa ainakin perustavasti, sillä kaikki nuo yhdeksän enkelikuntaa vaikuttavat meissä koko ajan. Ne vaikuttavat meissä sisäisesti, ja ne vaikuttavat luonnossa, ja ne vaikuttavat siinä kosmisessa todellisuudessa, jonka olemassaoloa me emme oikein vielä ymmärrä.

Rudolf Steiner

Kun tämä enkelikurssi perustuu Rudolf Steinerin esitelmiin, vaikka muutakin enkelitietoa on runsaasti mukana, niin tänään tuli hyvä kysymys myös Steinerin tiedoista. Mistä hänen tietonsa ovat peräisin? Siihen on selkeä vastaus. Steiner on itse useita kertoja korostanut, että kaiken mitä hän opetti, hän on itse useita kertoja tarkistanut.

Ne tiedot ovat siis häneltä itseltään. Ja hämmästyttävää on, että hän pystyy kulkemaan tiedostosta toiseen niin helpon tuntuisesti. Monissa Kristuksen elämää ja kristillisyyttä koskevissa esitelmissään hän välillä kertoo, miten nuo asiat on koettavissa kristillisellä koulutustiellä, ja miten ne puolestaan on koettavissa rosenkreutzilaisella tai kristillis-rosenkreutzilaisella tiellä.

Kun vähän syventyy näihin eroihin, niin huomaa väistämättä sen ihmeellisen asian, jota varmasti ei ole liikaa tai tarpeeksi korostettu, että hänelle tuo eri henkisten näkökulmien ja virtausten kuvaaminen ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia.

Ainakin minulta kesti melkoisen kauan ymmärtää, mitä se oikein merkitsee. Ensin hyväksyä, että on se sitten mahdollista. Sitten alkaa tajuta, että hänen on todellakin täytynyt omata sellainen selvänäköisyyden ja henkisen tiedon taso, että hänelle kaikki nuo muiden mestarien edustamat henkiset virtaukset olivat lähes itsestään selviä.

Steiner ja Rosenkreutz

Yksi kuulijoita hämääviä tekijöitä oli aikoinaan varmasti se, että Steiner, joka toimichristian_rosenkreutz.jpg läheisessä yhteistyössä Christian Rosenkreutsin kanssa, joka hänen mukaansa on nykyisen eli viidennen kulttuurikauden varsinainen mestari, kertoi joskus, että nyt mestari, Rosenkreutz, puhuu, siis hänen kauttaan.

Kuulijat ilmeisesti ymmärsivät silloin, että Rosenkreutz mestarina olisi korkeammalla henkisellä tasolla, koska Steiner antoi hänen puhua kauttaan. Mutta silloin heiltä jäi oivaltamatta, että Steiner itsekin oli mestari. Ja hänen oli oltavat hyvin korkea mestari, jotta hän pystyi suvereenisti kertomaan myös kaikkien muiden aktiivisten mestarien opetuksista. Tai intialaisen tai kiinalaisen henkisyyden yksintyiskohdista.

Jossain sitten tuleekin esiin, että Steiner ja Christian Rosenkreutz ovat nykyajan henkisyyden ohjaajia vähän kuin veljeksinä saman alttarin ääressä, toinen punaisessa ja toinen sinisessä stoolassa.

Kerron nyt lopuksi pienen energeettisen ajatusharjoituksen. Yleensä me ymmärtääksemme vaikeaa tekstiä tai oivaltaaksemme sen totuuden supistamme aivojamme energeettisesti. Se keskittää voimia, mutta toisaalta myös rajoittaa laajempaa sisäistä näkemistä. Niinpä kokeile joskus avartaa aivojasi.

Se voi tuntua aluksi oudolta, koska me olemme tottuneet totuuden ymmärtääksemme keskittämään tietoisuusvoimiamme juuri supistamalla niitä, mutta yhtä hyvin me voimma tajuta totuuden avaamalla aivojamme.

Moni voi varmaan kokea sen, mutta voit tehdä tuon saman vain ajattelemalla tekeväsi niin. Eetterikeho osaa toimia ajattelumme mukaan myös silloin kun emme sitä itse tunne.

Tämä supistaminen ja avartaminen on myös erinomaista aivojumppaa sen lisäksi, että se tuo meidät lähemmäksi suuria totuuksia. Sillä suuret totuudet ovat niitä, joihin sisältyy kaksi vastakkaista puolta sekä niiden väliset siirtymätilat. Vuorokausi on siitä hyvä esimerkki, yötietoisuus ja päivätietoisuus sekä niiden välillä aamun ja illan tietoisuudet.

Samoin vuodenajoissa toimii sama nelinäisyyden ja vastakkaisuuksien rakenne: kesän ja talven henkinen tietoisuustila sekä kevät ja syksy niiden välillä. Yleensä me yllämme kuvaannollisesti sanottuna, vaikka se on myös aivan konkreettista, vain yhden vuodenajan totuuksiin. Korkeampi totuus syntyy siitä, miten kaikkien neljän vuodenajan tai 52 viikon totuudet liittyvät yhteen.

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Rudolf, Steiner, Christian, Rosenkreutz, tietoisuus, ajattelu, ajatusharjoitus, mestarit, aivoharjoitus

Avautuminen omalle tielle - Kristus-totuus

Keskiviikko 17.8.2011 klo 5:06 - Matti Kuusela

Hei ystävät, hyvää huomenta teille, jotka jo aamulla olette täällä ja oikein hyvää keskiviikkoa kaikille. Keskiviikon Merkurius-voimat pitävät asioita liikkeellä ja luovat tasapainoa.

Keskiviikon arkkienkeli on ystävämme Rafael, joka tuo parantavia hengitysvoimia. Muistathan tuon vanhan kuvan Hermeksen sauvasta, jossa on pystysuora sauva ja kaiksi voimavirtaa vaihtelee sen ympäri niin kuin pullapitkossa. Voi ne käärmeiksi ajatella, jolloin nuo kaaret ovat täynnä energiaa ja se on selkärangan kolmen voiman kuva.

Mutta se kuva, jota nyt ajattelin, on elämäntie. Valtavan moni meistä ihmettelee elämäntiellä vielä viidenkymmenenkin molemmin puolin, mitä oikein tehdä. Paljon on takana, mutta jotain uutta kaipaa ja vanha työ ei enää oikein kanna.

Pitäisikö vaihtaa työtä?

No pitäisi. Jos tuo kysymys nousee esiin, se on melko varmasti merkki siitä, että vaihtamisen aika on tullut.

 

Merkuriuksen sauva

Merkuriuksen sauva on hieno symboli voimille, jotka voivat silloin auttaa. Harvoin me tiedämme aivan tarkasti mitä haluamme. Harvoin me uskallamme kulkea suoraan sitä kohti, mitä haluamme, vaan aika usein yritämme hieman hämätä itseämme olemalla muka tietämättömiä siitä, mitä haluamme ja tahdomme.

Monasti tuo tietämättömyys on hyvin todellista. Nuorena on upeaa, jos elämä kantaa ja ohjaa eteenpäin, mutta vanhempana epäröinti johtuu usein siitä, että olemme keränneet olemukseemme ja kehoomme vanhoja kielteisiä kokemuksia ja energioita, jotka ovat tietyllä tavalla älykkäitä.

Ne osaavat pitää puoliaan ja usein ne pyrkivät kaikin voimin estämään meitä sellaisilta uusilta asioita, jotka ne kokevat vaarallisiksi.

Niillä on siis tiettyä älyä - no ei kaikilla, jotkut ovat hidasvärähteisiä ja tyhmänlaisiakin energioita - mutta ne, jotka ovat älykkäitä, eivät kuitenkaan ymmärrä kokonaiskuvaa. Ja tuo oman kokonaiskuvan ymmärrys onkin se uudistava voima, joka liittyy meissä elävään henkeen ja minuuteen.

Voit keventää tällaisia energioita hengittämällä mielikuvana vasemman ja oikean välillä. Oikea tie kulkee niiden keskellä, mutta vapauttamalla sen kummallakin puolella olevia voimia, ne lähtevät jälleen liikkeelle.

 

Uskallin jälleen unelmoida

Kun luemme lehdistä julkkiksista, yksi mainittuja lauseita on tuo "Uskalsin jälleen unelmoida". Se ei ole mitenkään yleisin, mutta sen kuuleminen herättää aina jotain.

Milloin sinä viimeksi unelmoit?

On ihanaa, jos olet unelmoinut. Hoitavalta kannalta unelmien liike sielunmaailmassa vapauttaa myös vanhoja kiinni jääneitä energioita. Ja se on erittäin hyvä asia, etenkin jos uskallamme olla samalla luottavaisia sitä kohtaan, että kaikki menee hyvin.

Kun unelmoit, voit kuvitella että luot sisäisen elokuvateatterin, johon kutsut kaikki kehosi eri energiat, toimivat ja vähemmän hyvin toimivat, kaikki ne nauttivat sisäisten kuviesi esityksistä ja saavat uutta intoa ja väljyyttä töihinsä.

 

Kristus-totuus

Avautuminen Kristus-totuudelle (DS47) on meditaatio, joka auttaa syvällisesti oman vapauden ja oman tien löytämistä. Kristus on se suuri rakkaus ja viisaus, joka ei pakota, vaan auttaa sinua hyvin ymmärtäväisesti asettamaan elämäsi energioita ja suuntia kohdalleen.

Ajattele keventävää ja harmonisoivaa S-liikettä, vaikka mutkittelevana jokena. Unelmoi ja kutsu sisäiset energiasi mukaan katselemaan. Näytä mielessäsi näin syntynyttä kuvaa Kristukselle. Saat varmasti vastauksen, heti tai myöhemmin.

Kristuksella on myös paljon apulaisia. Voit näyttää sisäistä kuvaasi myös omalle enkelillesi, mestarillesi, Christian Rosenkreutzille, joka auttaa käytännön elämän kysymyksissä.

Tässä Kristus-totuus on se, joka vapauttaa sinut löytämään itseäsi ja tietäsi ja omaa maailmaasi, sillä tässä yhteisessä maailmassa meillä on jokaisella myös oma maailmamme. On onnellista luoda siihen yhteys

Rakkaudella
Matti

 

 

1 kommentti . Avainsanat: oma tie, oman tien löytäminen, Kristus-totuus, Rafaelin sauva, Christian Rosenkreutz, meditaatio, mielikuvaharjoitus, Kristus, keskiviikon enkeli

Steiner, Rosenkreutz ja eurooppalaisen ihmisen tehtävä

Maanantai 15.8.2011 klo 5:08 - Matti Kuusela

Hei ystävät, niin suuria ajatuksia pyörii mielessä, että parempi nyt vain kirjoittaa ja jatkaa edellisestä Valkoisen veljeskunnan mestari-blogista ja Rudolf Steinerista. Tuon blogin siis kirjoitin Judith von Hallen uusimman kirjan pohjalta, ja jatkan uudelleen kirjaan liittyviä ajatuksia.

Kun olen aikaisemmin ihmetellyt,
miten Rudolf Steiner silloin
1900-luvunrauhankilpi_200.jpg saattoi äkkiä siirtyä
käsittelemään esimerkiksi jotain sanskritinkielistä mantraa tai kiinankielistä henkistä käsitettä, niin yritin löytää mielessäni jonkin sisäisen lenkin, jonka kautta tuo yhteys voisi olla. Nykyisin intialaiset mantrat ja kiinalainen henkisyys ovat kirjallisuudesta tuttuja, mutta sata vuotta sitten oli aivan toisin. Kirjoja ja tietämystä oli hyvin rajoitetusti.

Nyt tietysti asia tulee aivan selväksi. Seitsemäntenä tai pyhän hengen mestarina Steinerin ei tarvinnut välttämättä etsiäkään noita tietoja mistään ulkopuoleltaan, vaan henkisen kehityksen mestarina ne olivat hänelle omaa sisäistä tietoa.

 

Aistien kautta henkeen

Mestarina eläminen maan päällä ei välttämättä ja todellakaan ole helppoa. Viime blogissa luetteloin niitä alueita, joihin Steiner on antanut uusia lähtökohtia, mutta kun seuraa hänen esitelmiään, huomaa miten hän on jatkuvasti joutunut keskeyttämään uusien asioiden esittelyä. On runsaasti kohtia, joissa hän innoissaan kertoo, miten tulemme jatkamaan siitä ja siitä aiheesta, mutta niin ei tapahdu.

Yksi syy siihen toki on, että koko ajan tulee niin paljon uutta. Mutta toinen syy on yhtä varmaan se, että ihmiset eivät olleet yksinkertaisesti valmiita ottamaan enempää vastaan.

Steinerin idea henkisestä tiedosta oli jatkuvasti se, että sen on tultava käytäntöön: henkinen ihminen on sellainen, jolla oikeaksi koettu henkinen idea johtaa suoraan toimintaan, toteutukseen!

On totta, että Steinerilla oli paljon kuulijoita, jotka perustivat kouluja ja taidekursseja ja maatalousta ja kokeilivat uusia yhteisöllisiä tuotantomuotoja, kirjoittivat kirjoja, mutta silti voi kokea äärimmäisen tuskallisena sen, miten vähän hänen syvintä sanomaansa ymmärrettiin.

Kun hän muistaakseni 1904 tahtoi puhua käytännöllisistä karmaharjoituksista, se loppui lyhyeen, sillä ihmiset eivät yksinkertaisesti halunneet kuulla mitään sellaista, ei käytännöllistä henkisyyttä.

1907 Steiner puhuu suurella kuulijakunnalle siitä, miten koko kulttuuri on perustettava uudelleen henkiselle pohjalle.

1909 muistaakseni hän alkaa puhua intensiivisesti Kristuksen toisesta tulemisesta henkisessä maailmassa, tai eteerisessä, jotta tuo tapahtuma ei menisi ihmisiltä huomaamatta.

Suomessakin hän puhui 1912 siitä, miten ihminen voi päästä aistitarkastelun kautta henkiseen kokemiseen.

Kaikki nämä odottavat edelleenkin laajenmpaa tietoisuutta. Toisaalta, Kristus antoi aikanaan vain "yhden käskyn": rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut!

Miten vaikeaa sen toteuttaminen on edelleenkin.

 

Steiner ja Rosenkreutz

Judith von Hallen kirjan mukaan nykyisen kulttuurin mestari on Christian Rosenkreutz, mutta kohtalon tarpeesta Rudolf Steiner seitsemäntenä mestarina ja eräänlaisena vapaana agenttina toimii vahvasti Rosenkreutzin kanssa yhdessä ja läheisessä yhteydessä Mestari Jeesuksen eli Zarathustran kanssa, joka on varsinaisesti Lännen toinen mestari.

Näkyvän maailman kannalta henkisen temppelin Lännen alttarilla ovat siis rinnan nämä henkiset veljekset Christian Rosenkreutz ja Rudolf Steiner. Heidän impulssinsa liittyvät voimakkaasti ja voisi kai sanoa saumattomasti yhteen.

Se käy selväksi, jos vaikka muistelee Christian Rosenkreutsia aikaisemmassa elämässään Salomonin temppelin rakentajana ja Steineria Ensimmäisen Goetheanumin arkkitehti-rakennusmestarina.

Steiner korostaa usein myös sitä, miten hänen opetustaan on oikein kuvata aitona rosenkreutzilaisuutena. Pyhän hengen mestarina Steiner pystyy siis maanpäällisellä tasolla ilmaisemaan omaa opetustaan täydellisesti sopusoinnusta Christian Rosenkreutsin kanssa, joka pysyy näkymättömänä taustalla, elää hän sitten maallisessa inkarnaatiossa tai henkisessä maailmassa.

 

Eurooppalainen ihminen

 Eräässä esitelmässään Steiner sanoo:

Eurooppalaisen ihmisen tehtävä on voittaa egoismi, muuntaa se, muuntaa se korkeampaan muotoon: vapaaksi, vieteistä vapautuneeksi, jumalallisuutta tahtovaksi, vahvaksi minuudeksi. Sen se voi tehdä vain tietoisuusvoimien hallinnalla, tiedolla ... Nuo vahvat voimat voidaan hänelle nykyaikana antaa, kun hänessä elää tahto maailman, ihmisen ja maan tiedostamiseen. Se on aitoa rosenkreutzilaisuutta ...

Tässä mielessä koen vahvasti, että nyt eurooppalaisina ja EU: jäseninä meidän on ryhdyttävä tällaisiksi rosenkreutzilaisiksi - tai mitä ikinä sanaa tällaisesta henkisestä asenteesta tahdommekin käyttää - joilla jokaisella on luja usko ja luottamus siihen, että kaiken poliittisen ja sillä tavoin vapaata ihmisyyttä rajoittavan toiminnan keskellä hän pystyy olemaan aito henkinen itsensä.

Koen edelleen vahvasti, että niin tarpeellisia ja välttämättömiä henkiset yhteisöt ja poliittiset ja yhteiskunnalliset liikkeet ovatkin, on meidän itsemme ja Suomen ja Euroopan henkiselle kehitykselle aivan välttämätöntä, että on myös ihmisiä, jotka ovat sisäisesti vapaita kaikista ryhmistä ja yhteisöistä totuuden suhteen.

Yhteisöt ovat käytännöllisiä ja ne voivat auttaa meitä eteenpäin niin käytännöllisillä kuin henkisillä teilläkin, mutta nykyhenkisyys ei tue enää yhteisöllisiä totuuksia, vaan totuus voi olla ainoastaan yksilöllinen.

Se on meidän aikamme ehkä kaikkein keskeisin henkinen tieto.

Sillä en siis tarkoita, ettei voisi kuulua henkisiin yhteisöihin, vaan sitä, että varsinainen totuus ihmisessä voi syttyä vain hänen ja hänen enkelinsä yhteistyönä - vielä korkeampien henkisten voimien avulla.

Tällaisen totuuden hengen kokemuksen avulla me voimme luoda jotain pysyvää uutta ja ehkä pysyvää turvaa niin Suomessa kuin EU:ssakin.

Rakkaudella
Matti

 

Kuva www.sinikkalaurikainen.fi

3 kommenttia . Avainsanat: Steiner, Rudolf Steiner, minuus, minuuden kehitys, egoismin voittaminen, Christian Rosenkreutz, Valkoinen veljeskunta, pyhän hengen mestari, Goetheanum, totuus, totuudet, yhteisöt, eurooppalaisen ihmisen tehtävä

Seitsemäs mestari

Perjantai 12.8.2011 klo 20:27 - Matti Kuusela

Heippa, nyt tulee suuria uutisia mestareista. Luin toissayönä Judith von Hallen uusinta kirjaa siitä kuka Rudolf Steiner todella oli, ja voin sanoa että nyt asiat alkoivat loksahtaa paikoilleen.

Monet ovat vuosikymmenien aikana
miettineet Rudolf Steinerin henkistästeiner2_180.jpg
identiteettiä, mutta siitä on ollut saatavilla erittäin vähän tietoa. Hän on puhunut siitä vain erittäin harvoin lähimmille oppilailleen, ja vielä henkisen koulun yhteydessä, jonka sisällöt alkuaikoina olivat erittäin salaisia. Niinpä pieniä tiedonmurusia on jäänyt käytännössä esimerkiksi vain sellaisten henkisen koulun jäsenten jäämistöistä, jotka sairauden tai muun esteen takia eivät ole pystyneet tuhoamaan esoteerisia muistiinpanojaan ennen kuolemaansa.

Nyt Judith on pystynyt kokoamaan nämä tiedot, mikä silti ei olisi mahdollista ilman omaa henkistä tiedostamista.

 

Rudolf Steiner ja mestarit

Kun Steiner etenkin henkisen koulun aivan ensimmäisinä vuosina kertoi joskusn välittävänsä mestarien viestejä, ihmiset tekivät sen hyvin luonnollisen johtopäätökset - ja niinhän minäkin olen sen aikaisemmin ymmärtänyt - että nuo mestarit olivat korkeampia olentoja kuin hän. Nyt näyttääkin olean päinvastoin, ja se saa kaikki vuosikymmenten tuumailut äkkiä asettumaan paikoilleen.

Seuraan tässä nyt Judithin selostusta. Valkoisessa veljeskunnassa, joka hoitaa käytännössä maan asioita ja esimerkiksi valmistaa aina suunnitelman maan seuraavaa inkarnaatiota varten, on Kristuksen johdolla kaksitoista jäsentä, jotka ovat joko ihmisiä tai sitten korkeampia sieluja.

Seitsemän näistä mestareista on sellaisia, jotka inkarnoituvat ihmiskehoihin ja viisi sellaisia, jotka toimivat vain ilmen maallista kehoa.

Heistä on kaksi Idän mestaria, jotka ovat mestari Moria ja mestari Kuthumi, kaksi Etelän mestaria, mestari Hilarion ja Venetsialainen mestari, sekä kaksi Lännen mestaria, Christian Rosenkreutz ja Mestari Jeesus, joka tunnettiin aikaisemmin Zarathustrana.

Sen lisäksi on yksi mestari, joka on kaikkien näiden palvelija, kuten henkisesti sanotaan, eli johtaja, ja on tuo, jonka me hänen viime elämässään tunsimme Rudolf Steinerina. Tätä seitsemättä mestaria nimitetään myös Pyhänhengen mestariksi.

 

Pyhänhengen mestari

Rudolf Steiner pystyi siis Pyhänhengen mestarina toimimaan myös kaikkien muiden kuuden inkarnoituvan mestarin apuna. Koska hänellä on hyvin läheinen yhteys Mestari Jeesukseen, hän on toiminut paljon yhdessä Christian Rosenkreutsin kanssa Lännen mestarien alttarilla, Christian Rosenkreutz enemmän taustalla ja Rudolf Steiner aktiivisena.

Kun olen ihmetellyt ihmettelemästä päästyäni, miten Steiner pystyi silloin sata vuotta sitten luomaan uutta kaikille niille inhimillisen toiminnan alueille, joille sitä häneltä pyydettiin, niin nyt se alkaa siis selvitä.

Pyhän hengen mestarina hän oli juuri yhteydessä hengen ilmaisuus ("pyhä henki antaa teille sanat") ja samalla Lännen aktiivisena mestarina hän kykeni tuomaan kaiken tuon hengen ilmoituksen käytännön tasolle saakka.

Itsekin jälleen kerran ihmetelläkseni laitan tähän luetteloa kaikesta mille alueille hän loi uudistuksia, useimmat niistä ovat myös lähteneet liikkeelle enemmän tai vähemmän laajasti. Tässä siis niitä, joita nyt tulee mieleen:

Filosofinen minuuden tieto-oppi, aistioppi, kosmogonia, enkelihierarkiat, luonnonhenget, kirkon rituaalitekstit, esoteerinen koulu, maalaustaide, kuvanveisto, musiikki, laulutekniikka, arkkitehtuuri, rakennustekniikka, ihmiskunnan henkinen kehitys ja mysteerit, kristologia, meditaatiot, puhe- ja näyttämöilmaisu, eurytmia, Bothmer-voimistelu, maatalous, lääketiede ja lääkkeet, kasvatus, hoitoeurytmia, kehitysvammaisten kasvatus, yhteisöpankit, yhteiskunnallinen kolmijäsennys, kasvivärit, lasintyöstö, luonnontiede, matematiikka, astronomia, jälleensyntyminen ja karma + lähes neljäsataa kirjaa hänen esitelmiään.

On niitä varmasti vielä lisääkin, mutta nuo tulivat suoraan mieleen.

 

Punaisena lankana

Vielä yhden episodin tahdon tähän liittää. Kun sitten olen ihmetellyt sitä, miten Steiner - kaikesta selvänäköisyydestä huolimatta - kykenee puhumaan maan edellisistä inkarnaatioista niin läheisesti ja tuomaan niistä eri esitelmäsarjoissa esiin yhä uusia ja uusia puolia, niin tässä on yksi selitys siihen.

Oli eräs hyvin uskollinen henkisen koulun oppilas, Anna Samweber. Tohtori - kuten Steineria silloin nimitettiin - oli puhunut Berliinin ryhmässä Mikaelin mysteeristä ja hänen tehtävästään. Esitelmän jälkeen kysymykset ja vastaukset kestivät yli puolen yön. Kun kaikki muut olivat poistuneet tuosta kokoushuoneesta, jonka yhteydessä Samweberillä oli silloin pieni asunto, Steiner tuli Samweberin keittiöpöydän luo ja sanoi:

- Sam, sinähän tahdoit kysyä minulta jotakin.

- En, herra tohtori, vastasi Samweber, joka ei koskaan halunnut vaivata häntä henkilökohtaisilla kysymyksillä.

- Mutta Sam, ole vain hyvä ja esitä kysymyksesi.

- No niin, herra tohtori, esitelmänne aikana minulle nousi esiin kysymys: Kuka te olette? Kuka te olette ollut? Kuka te tulette olemaan?

Tohtori vastasi heti. Hän piirsi eteeni pöydälle kaarevan kuvion ja kertoi, että hänen yksilöllisyytensä kulkee kuin punaisena lankana läpi koko maankehityksen ja oli olemassa jo ennen sen alkua. Sitten hän jatkoi:

- Jos te ajattelette sitä rakkaudella ja innostuksella, tulette vielä tässä elämässä ymmärtämään, kuka minä olen.

Kertomus jatkuu vielä, mutta kiitos että olen nyt saanut kertoa sinulle näin paljon! Jatkamme.

Rakkaudella
Matti

 

 

4 kommenttia . Avainsanat: mestarit, Valkoinen veljeskunta, Valkoisen veljeskunnan mestarit, Rudolf Steiner, Steiner, Christian Rosenkreutz, Mestari Jeesus, Zarathustra, Pyhän hengen mestari, Judith von Halle, lännen mestarit, Anna Samweber

Maria Magdaleena ja Christian Rosenkreutz - kurssi Jyväskylässä

Perjantai 8.7.2011 klo 21:42 - Matti Kuusela

Jyväskylän kurssi lauantaina 16. päivä on ollut valmistelussa jo pitkään, mutta lopultakin sain ohjelman matkaan.

Tämän kesän energiat ovat olleet mahtavia ja tulevat olemaan sellaisia vielä pitkään. Yksi suuria asioita on, että monet Uuden testamentin henkilöt, jotka ovat ehkä tuttuja koulusta, alkavat nyt nousta esiin omassa energiassaan. Aivan yksinkertaisesti voi sanoa, että jokainen Uudessa testamentissa mainittu henkilö on suuri mysteerisielu, olipa hänen asemansa tuossa teoksessa millainen tahansa.

Lauantaina päivitämme muutamien näiden keskushenkilöiden olemusta uusimpien tietojen ja ymmärryksen mukaan, ja voin taata että esiin nousee yhteyksiä, joista ei aikaisemmin ole puhuttu. Otamme esiin joitakin inkarnaatioita ja inkarnaatioryhmiä, ja maailma alkaa näyttää toisenlaiselta.

 

Maria Magdaleena

Minulla on vahva usko, että Maria Magdaleena on pitkän valmistautumisen jälkeen lähestymässä Suomen ja suomalaisten energioita entistä vahvemmalla tavalla.

Mutta melkein kaikkialla nousee esiin keskusmysteereitä, joita ehkä vasta meidän aikamme on valmis ottamaan vastaan, kolme Mariaa, kolme Johannesta.

 

Kolminaisuus

Rudolf Steiner on puhunut siitä, miten meillä suomalaisilla on ikivanha kolminaisuuden taju aivan lähellä nykytietoisuuden pinnan alla. Sen ilmausta meillä on Kalevalan sankarien kolminaisuus.

Ja kolminainen ymmärrys on jälleen tulossa nykyisen kaksinaisuuden tilalle, joka yksinkertaistaa maailman sellaisiksi vastakkaisuusiksi, joissa varsinainen henkisen kokemisen elävyys katoaa.

Siksi kolme Mariaa ja kolme Johannesta ovat niin tärkeitä. Uudesta testamentista alkaa avautua valtava sielujen seikkailu, joka on odottanut pitkään avautumistaan. Se on seikkailu, joka saa meidän sisäiset energiamme ja oman luovuutemme liikkeelle, kun aidot myytit herättävät meidän sisäiset voimamme.

Luultavasti kirjoitan koko tämän asian uudelleen. Tässä odottaa niin paljon asioita, että nämä sanat eivät oikein riitä välittämään niiden energioita. Koetan uudelleen, ehkä jos herään yöllä, niin aloitan sillin uudelleen ja kerron mitä varsinaisesti tahdoin sanoa :)

 

Rakkaudella

Matti

2 kommenttia . Avainsanat: Maria Magdaleena, Christian Rosenkreutz