Matin blogi

Kristuksen kanssa - Vuorisaarna

Perjantai 5.6.2015 klo 12:28 - Matti Kuusela

Meidän kevätkauden suuri tehtävämme, Vuorisaarna, avautui tosi upeasti. Nyt ensimmäistä kertaa todella oivaltaa, miten käsittämättömän tarkkaa kirjoitusta Raamatun monet osat ja etenkin Uusi testamentti on.

Vuorisaarnan autuaaksijulistusten yhdeksän lausetta käyvät läpi ihmiskunnan koko kehitystä, vaihe vaiheelta. Kirjoitus on niin tarkkaa, että sitä voi seurata yhä uusilta näkökulmilta ja aina se toimii ja antaa yhä syventävää tietoa.

Luonnollisesti ensin on tehtävä se työ, että vapautuu kaikista niistä yksinkertaistuksista, joita uskonnolliset tai tieteelliset käsitykset ovat Uuteen testamenttiin liittäneet. Se on ihmeen haastava tehtävä: vasta nyt koen itsekin päässeeni tilanteeseen, että voin katsella Uuden testamentin tekstejä aivan vapaasti.

Maa ja aurinkokunta

Mennään jälleen aivan Vuorisaarnan alkuun. Jeesus on tullut kiusaustensa jälkeen Galileaan, tuohon aurinkoiseen maahan, jota Genetsaretin järvi tuo oman siunauksensa. Tämä on maisema, jossa voi alkaa julistaa taivasten valtakunnan läheisyyttä.

Mitä taivasten valtakunta sitten on? Ensisijassa se tarkoittaa meidän aurinkomme ja aurinkokuntamme henkisyyttä, sitä henkistä rakennetta ja niitä henkisiä olentoja, jotka ovat olleet mukana luomassa omaa aurinkokuntaamme.

Kun me puhumme ihmiskunnan ja maan henkisestä kehityksestä, niin itse asiassa koko ajan on kysymys myös auringosta ja koko aurinkokunnasta. Toki me voimme tarkastella maata auringosta ja planeetoista erillään, mutta heti kun tahdomme nähdä asiat vähän syvemmin ja laajemmin, niin kaikki planeetat ovat mukana.

Auringon ja jokaisen planeetan kehitysvoimat kietoutuvat yhteen myös maan kehityksessä, samoin ihmisen kehityksessä. Ihminen muotoutuu ja elää koko aurinkokunnan voimista.

Kristus ja maa

Tiedämme, että ennen maan päälle tuloaan Kristuksen asuinpaikka oli aurinko, auringon henkinen olemus. Maan päälle tullessaan hän laskeutuu huomattavasti karkeampien energioiden piirii. On vain ajateltava, miten valtavana hänen on täytynyt kokea henkisen tehtävänsä merkitys tullessaan kohottamaan maan energiat uudelle tasolle.

Sen voi nähdä myös niin, että auringon luojavoimat näkivät, miten maa ja sen ihmiskunta on nyt tosin luotu, mutta yhä laajenevan vanhan luomisen vääjäämättmyys vie niitä yhä etäämmälle kohti aineellisuutta ja erillisyyttä, kohti tuhoa.

Siksi jonkun oli lähdettävä maahan tuomaan sille uusi henkinen suunta.

Tämän tehtävän Kristus otti itselleen. Ja nyt hän on ihmisasussa Kapernaumissa, Genetsaretin järven rannalla.

Kun hän julistaa, että taivasten valtakunta on tullut lähelle, niin hän itse asiassa kertoo itsestään. Taivasten valtakunta on lähellä, koska hän itse on täällä. Jeesuksen kaikissa puheissa on erityistä se, että hän ei vain kerro jostain, vaan kaikessa mitä hän kertoo, hän itse on mukana. Hän on itse mukana ja tekijänä kaikissa opetuksissaan.

Suuret kansanjoukot alkoivat seurata Jeesusta hänen kulkiessaan Galileassa, parantaessaan ja opettaessaan ilosanomaa. Aivan, Matteus puhuu ilosanomasta ja se on myös sanan evankeliumi alkuperäinen merkitys: ilosanoma.

Ilo tarkoittaa tässä siis sitä, että taivasten valtakunta eli luovat henkiset voimat ovat Kristuksen myötä tulleet maanpiiriin ja ihmisten käyttöön. Opetuksissaan hän kertoo siitä ja parantaessaan hän näyttää miten nämä voimat toimivat.

Uudet voimat

Mutta sitten eräänä päivänä sanotaan että hän "näkee" kansanjoukot. Tietysti hän nähnyt nämä ihmiset joka päivä, joten tässä tuolla näkemisellä on erityinen henkinen merkitys. Hän näkee henkisesti, miten eksynyttä ihmiskunta on, ja miten henkinen opetus on kohotettava aivan uudelle tasolle.

Hän nousee saman tien vuorelle. Vuori tarkoittaa korkeaa henkistä tilaa, mutta kuten Jeesuksen toiminnassa usein, sisäinen tila ja ulkoinen tila yhtyvät. Mahdollisesti hän siis nousee myös fyysiselle vuorelle kohotessaan sisäisesti henkiseen todellisuuteen.

Mielenkiintoisesti sanotaan, että hän istuutui - ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. Muistammehan, että Vuorisaarnan kuvauksessa ei ole mitään keskusteluja. Opetuslapset eivät ihmettele mitään, he eivät kysele mitään, eikä mitään mainita myöskään kansanjoukoista opetuksen aikana.

Ilmeistä onkin, että opetuslapset tulivat tähän Jeesuksen ensimmäiseen korkeaan opetukseen mukaan sisäisillä tasoilla. Jeesus istuutui ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. Vain sisäisillä tasoilla henkisessä maailmassa oli mahdollista, että opetuslapset kykenivät ottamaan tämän vastaan tämän äärimmäisen korkean opetuksen, joka käsittelee koko ihmiskunnan tulevaitta, aivan viimeiseen vaiheeseen saakka.

Kristuksen aurinkovoima

Kristus aurinko-olentona on liittynyt maalliseen kehoon. Kristus on vielä aivan kolmivuotisen toimintansa alussa. Se merkitsee, että henkisten aurinkovoimien valtavuus on vielä hänen ympärillään mahtavana aurinkoaurana. Hänen ei tarvitse käyttää voimaa, ei julistaa kovalla äänellä, vaan hän istuu, opetuslapset ympärillään. Ja hän näyttää opetuslapsille tässä henkisessä tilassa, mikä on se uusi opetus, joka hänen kauttaan on tullut maailmaan.

Mehän muistamme, miten monen monta kertaa Uusi testamentti myöhemmin huomauttaa, ett opetuslapset eivät ymmärtäneet. Silloin he olivat maallisen tietoisuuden tilassa. Nyt he olivat mukana henkisessä kokemuksessa, henkisessä maailmassa, ja siellä he ymmärsivät.

Luultavasti tämän opetuksen sisältö alkaa palata heidän normaalitajuntaansa vasta sen helluntain pyhän hengen kokemuksen jälkeen, jolloin tulee heidän oma vuoronsa ryhtyä toimintaan.

Puhuessaan ihmisen autuuslauseissa ihmisen kehityksen yhdeksästä vaiheesta Kristus kuvaa siis omaa toimintaansa, mutta samalla hän kertoo, miten ihmisten on tehtävä voidakseen olla osallisia tässä kehityksessä.

Vapaaehtoisuus ja oivallus

Tähän ihmisen ja Kristuksen väliseen yhteisyyteen sisältyy suuri ja merkittävä asia. Varsinainen ilosanoma tarkoittaa sitä, että kun ilmoitus Kristuksen läsnäolosta oli annettu, henkiset maailmat odottivat että ihmiset ryhtyvät vapaaehtoisesti kulkemaan heille Vuorisaarnassa ensin henkisesti näytettyä kehitystietä - kohti taivasten valtakuntia.

Se oli opetus, joka kertoo, millä tavoin ihmiskunnan piiriin laskeutuneen Kristuksen ja ihmisten yhteistoiminta tapahtuu.

Mutta ihmiset ryhtyivätkin suurelta osin kiistelemään siitä, tapahtuuko pelastuminen ihmisen voimin vai Kristuksen voimin. Ja kuitenkin ratkaisu on niin selkeä, yksinkertainen ja kaunis. Kristus näyttää, miten ihmisen on kehityksessään käytettävä parhaita voimiaan voidakseen tulla autetuksi. Se on se kehitystie, jota henkiset maailmat ihmisiltä odottavat. Se on se ilosanoma, jossa kehitys tapahtuu vapaaehtoisuuden, oman oivalluksen, vapauden, rakkauden ja luovuuden kautta.

Tosin on sitten toinen tie, joka on se, että kun Kristus on täällä nyt kanssamme, hän kyllä tavalla tai toisella huolehtii siitä, että kaikki jotenkuten selviävät eteenpäin kehitysvaiheesta toiseen. Mutta jokainen ihminen, joka kulkee kehitystietään vapaaehtoisesti ja kuuntelee omaa oivallustaan, on mitä tärkein. Se on meidän suuri mahdollisuutemme tuottaa iloa henkisille maailmoille.

rosenkrantz_kristus.jpg

1 kommentti . Avainsanat: Vuorisaarna, Kristus, Valentin Tomberg

Vuorisaarnan siunaukset - yhdeksän henkistä ohjetta

Lauantai 7.6.2014 klo 21:00 - Matti Kuusela

Hei rakkaat ystävä,

Kehimme vielä auki Vuorisaarnan salaisuutta, sitä miksi tuo suuri opetus kohoaa kuin henkisenä vuorena ensimmäisen evankeliumin alkuosassa. Kun normaalisti ensimmäinen julistus suomennetaan "Autuaita ovat hengellisesti köyhät" - tai kuten jossain englanninkielisessä käännöksessä, onnekkaita - niin oikeampi suomennos kreikan sanalle makarioi on siunattuja: Siunattuja ovat... Ja sen voi täydentää: Siunattuja ovat ne, jotka ovat avoimia uudelle henkiselle tiedolle ja kokemukselle.

Mutta Tomberg ei näe tässä köyhyydessä pelkästään autuutta, vaan hän käsittää sen niin, että "ihmiskunnan positiivinen karma muodostuu, ei pakona kärsimyksestä ja tuskasta, vaan uudenlaisen kärsimyksen ja tuskan kokemisesta."

Hänen mukaansa Kristuksen vaikutus voi loistaa ihmisen kärsimykseen - ja siitä muodostuu Golgatan mysteerin jälkeen ihmiskunnan positiivinen karma.

Karma ja koko ihminen

Kun meidän aikanamme usein kerrotaan, että ihmisen tulevaisuus, menestys ja onni ovat täysin seurausta hänen ajattelustaan, niin se on hyvin kapea näkemys. Luulet että jokaisen oma todellinen elämänkokemus jo kertoo, että me kohtaamme paljon muuta kuin mitä meidän ajattelumme on luonut. 

Meidän on hyvä herätä ajattelun valtavalle merkitykselle, mutta meidän elämämme ja varsinkin karmamme on paljon muuta. Jos ajatellaan karmaa elämästä elämään, niin se ei muotoudu vain sen mukaan, mitä me ajattelemme, vaan vielä vahvemmin tulee mukaan se, mitä tunnemme ja valitsemme tuntea, ja vielä vahvempana vaikuttaa tulevaisuuteen se, mitä me olemme tehneet ja tahtoneet, siis se mikä todellistuu meidän käsiemme ja jalkojemme kautta, vaikka toki voimme tehdä asioita ilman niitäkin.

Näin Vuorisaarnan julistuksen yhdeksän kohtaa ovat ymmärrettävissä henkiseksi muistilistaksi siitä, mitkä asiat vaikuttavat henkiseen kasvuumme, tai laajemmin: mitkä asiat saavat karman virrassa henkisen tuen ja siunauksen. 

Voimme nyt katsoa yhdeksää ohjetta tältä kannalta:

1. Avoimuus hyväksyä omat kokemuksemme.
2. Murhe - se että kokee tunteissaan myös muiden ihmisten ja olentojen kohtalon.
3. Kärsivällisyys - se että jaksaa aina tehdä sen mihin kulloinkin kykenee, itsensä, läheistensä tai maailman hyväksi.
4. Nälkä ja jano - avautuminen henkiselle ravitsemukselle.
5. Anteeksianto - vapautuminen menneen, tulevan ja nykyajan kokemusten itsekkyydestä.
6. Puhdassydämisyys - avautuminen viisaudelle.
7. Rauhantekeminen - tässä astutaan jo aktiiviseen toimintaan maailmankehityksen hyväksi.
8. Joita vanhurskauden tähden vainotaan - kyky vastata omasta sisäisestä todellisuudestaan.
9. Joita minun tähteni vainotaan - kyky toimia puhtaasti oman henkisen minuutensa. pohjalta ajattelusta ja tunteista aina tekoihin saakka.
Ei myöskään voi välttyä ajatukselta, että nämä ohjeet ovat niitä, joita Kristus itse todellisti omassa olemuksessaan, mutta jotka Vuorisaarnassa ilmentyivät alkumuodossaan henkisenä tai jumalallisena sanana.
Koen myös, että nämä ohjeet ovat täysin esimerkiksi omasta uskonnosta riippumattomia. Oman elämän ja omien kokemusten hyväksyminen kehityksen lähtökohtana on riippumatonta uskonnoista, ja samoin kasvu ja kehitys kohti yksilöllisen minuuden henkistymistä, siinäkin ihminen tavallaan kasvaa kohti universaalia ihmisyyttä, jossa hän tulee sisäisesti yhdeksi koko maan ja sen kaikkien olentojen kanssa, jopa aurinkokuntamme kanssa, sillä myös kaikkien planeettojen kehitysvoimat aaltoavat meissä.
Maa merkitsee tuloa sopusointuun neljän elementin kanssa, aurinko ja kiertotähdet merkitsee sopusointua seitsemän chakramme ja niiden kunkin välittämän kosmisen yhteyden kanssa.
Rakkaudella
Matti

1 kommentti . Avainsanat: vuorisaarna, autuudet, chakrat, karma, Kristus, Valentin Tomberg,

Ihmiskunnan sydänpiiri

Lauantai 31.5.2014 klo 23:43 - Matti Kuusela

Ihmiskunnan elämässä vaikuttaa ihmeellinen tasapaino, vaikka sitä päivittäisessä elämässä ei aina huomaakaan. Kun me esimerkiksi nyt keväällä kohoamme sisäisesti yhä ylemmäs valoon ja lämpöön, niin syksen tullen me tuomme saamamme uudet kosmiset päivitykset jälleen maan päälle uusiksi työvirikkeiksi.

Tosin kesällä meidän sisäisyytemme kohoaa niin korkealle arkkienkeli Urielin opastuksen piiriin, että me emme pysty sitä tietoisuudellamme seuraamaan. Koemme vain olevamme kesän kuumuudessa jollain tavalla unessa. Mutta mitä vahvemmiksi tulemme henkisesti, sitä enemmän pystymme ottamaan kesän lahjoja vastaan sisäisyytemme tietoiseen puoleen.

Kohti helluntaita

pentecost_maria.jpgLapsuudestani muistan vahvasti helluntaiset automatkat sukulaisten luon. Silloin tuomet tuoksuivat ja kukkivat valkoisina usein juuri helluntain aikaan. Vanhemmat sukulaiset istuivat pihakeinussa ja kävivät läpi sairauksiaan, ja me nuoremmat koimme jotain ihmeellistä taianomaista aikaa.

Samaa lapsuuden lumoa voi nyt vain muistella, mutta muisteluissakin on ihmeellinen uudistava ja vahvistava voima, jossa yhtyy enkeleiden ja luonnonhenkien läsnäolo, samoin Kristuksen ja Sofian, vaikka sitä ei vielä silloin ymmärtänyt..

Helluntaina erityisyys näissä muistoissa on siinä, että juhlan tunnelma oli jollain tavoin hyvin tasapainoisesti läsnä fyysisessä ja sielulllisessa ja henkisessä kokemuksessa, tai lämmössä, ilmassa, värien kauneudessa, tuoksuissa, kukkien alkavassa kesäloistossa.

Helluntai on juhla, joka vahvistaa ihmistä tämän luonnon ja hengen yhteyden kokemissa.

Mutta nyt me olemme kulkemassa vielä helluntaita kohti. Helatorstain taivaaseenastumiseensa saakka Jeesus oli ollut opetuslastensa ja seuraajiensa kanssa lähes päivittäin, opettaen ja valmistaen. Nyt kaikki muuttui. Helatorstain jälkeen Neitsyt Maria ja opetuslasten piiri koki valtavaa yksinäisyyttä Jeesuksen jätettyä heidät. Jatkan tästä suoralla lainauksella Valentin Tombergilta:

Tuosta päivästä alkoi opetuslapsille surullinen aika. He tunsivat itsensä hylätyiksi ja syvästi yksinäisiksi... heidän sielunsa vajosivat pimeyteen ja yksinäisyyteen. Heidän tuona aikana kokemaansa surua voi tuskin verrata mihinkään tuskaan, jota ihminen voi kokea tavallisessa elämässä. Sillä sen... aiheutti kaiken sen poissaolo, mikä antaa mikä antaa sielulle elämän ja merkityksen...

Opetuslasten sielun kuoleman kokemus edelsi helluntain tapahtumaa ja oli sille välttämätöntä valmistusta, sillä tuossa tapahtumassa oli kysymys sielun ylösnousemuksesta, kokemuksesta jonka saattoi saada ainoastan sielunkuoleman jälkeen.

Mutta tuotta tuskallista kokemusta lievensi yksi tosiasia, nimittäin se, että se oli kaikkien opetuslasten yhteinen kokemus ja sillä tavoin jaettu. Opetuslasten yksinäisyys oli henkinen kokemus; ihmisyyden kannalta se oli side, joka liitti heidät ryhmäksi mitä syvimmällä tavalla. Sillä jaettu suru on jotain, mikä liittää ihmiset yhteen mitä vahvimmalla tavalla, ja tämä opetuslasten jakama yhteinen suru oli se, mitä tarvittiin yhdistämään opetuslasten piiri helluntaitapahtuman vastaanottajaksi.

Sillä opetuslasten piirin oli muodostuttava aivan erityiseksi piiriksi voidakseen ottaa vastaan sen, mitä helluntaina oli tulossa. Tuon ykseyden... oli ulotuttava tunne-elämän kaikkein syvimmille tasoille saakka. Opetusten sisäisten olemusten tuli kutoutua yhdeksi kuin yliaistisen ihmissydämen kaksitoista virtausta. Opetuslasten ryhmän oli muodostuttava yhdeksi sielulliseksi keskukseksi, joka vastaa ihmissydämen henkistä rakennetta.

Sillä sielun ylösnousemus on koettava sydämessä, se oli koettava sydämessä, joka edustaa koko ihmiskuntaa. Ja sellainen sydän oli valmistettava, sydän joka muodostui sellaisesta ihmisryhmästä, jota yhdisti yhteisen surun kärsimyksen kokemus, aivan niin kuin kukan terälehdet muodostavat yhden kokonaisuuden.

Rakkaudella

Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Helluntai, helatorstai, opetuslapset, Valentin Tomberg

Enkeli- ja muita kirjoja

Tiistai 4.10.2011 klo 1:53

Hei Ystävät, Turun, Helsingin ja Tampereen Steiner-illoista lähti tosiaankin sellainen energiavirta liikkeelle, että kirjoittamaan ei ole ehtinyt moneen päivään, ei ainakaan pitkään aikaan.

Tänään otin kuitenkin vähän rennommin ja kävin Helsingin keskustassa. Mervin kanssa juteltiin Era Novassa ja sovittiin, että kun Plejadien tähtisisaret valmistuvat, pidän siellä esittelyn, johon kuuluu myös meditaatio.

Mutta se tapahtuu varmaan marraskuussa. Nyt on niin, että Plejadisisaret siirtyivät toiseen kirjapainoon, ja valmistumispäivä on nyt lokakuun lopulla. Näyttää siltä, että ehdimme Sinikan kanssa lähettää ennakkotilaukset ennen kuin siirrymme taas runsaaksi viikoksi Kolille, myöhäiseksi kesälomaksi tällä kertaa.

 

Suomalainen ho'opono

Uusi kirjasuunnitelma on oma versio havaijilaisesta ho'oponoponosta, josta jo olemme paljon puhuneetkin. Olen yhä voimakkaammin kokenut sen menetelmän ainutlaatuisuuden ja tunne on se, että jokaisen hoitoasiakkaan kannattaisi myös kokeilla sitä.

Tosiasia tietysti on, että vaikka menetelmä olisi kuinka hyvä, toisille se sopii paremmin kuin toisille, mutta olen vakuuttunut siitä, että pienikin ho'opono-tekniikan käyttö auttaa, myös hoidossa.

Tästä kirjasta ei varmaan tule kovin pitkä. Perusasiat, perustekniikka ja soveltaminen. Ja hieman noista neljästä osiosta, rakastaminen, anteeksianto, kiitos ja tuo 'olen pahoillani' -osa, joka on kokonaisuudessa yhtä tärkeä kuin kolme muutakin, ja jota ilman systeemi ei toimi.

Olisikohan tämä sellainen kirja, jonka saa nopeasti valmiiksi! Vitalen Ei rajoja -kirja on silti hyvä edelleenkin. Se kertoo asiasta amerikkalaiseen tyyliin ja hyviä onnistumistarinoita.

 

Enkelit kanssamme

Tänään sitten käydessäni kaupungilla kahvilla päätin, että minun on lopultakin ratkaistava Enkelit kanssamme -kirjaan sisältyvä pulma. Kun toisaalta haluan siihen jatkuvasti lisää enkelitietoa ja toisaalta haluan siitä mahdollisimman sujuvalukuisen ja miellyttävän, niin aineisto on jaettava kahdeksi kirjaksi.

Uusi Enkelit kanssamme tulee muistuttamaan enemmän vanhempia painoksia, joissa oli vähemmän tietoa ja jotka oli luettavissa kohtuullisessa ajassa. Tämä enkelikirja kertoo ennen kaikkea ihmisen ja ihmistä lähellä olevien enkelien yhteydestä.

Sitten tulee toinen kirja, jossa keskitytään enemmän enkelikuntiin ja korkeampiin enkeleihin. enkeleihin luonnossa ja maailmankaikkeudessa ja eri aikoina.

Se on siis jatkokurssin enkelikirja. Voin sitten kuvitella vielä kolmannenkin enkelikirjan, jossa kerrotaan enemmän enkeleiden ja enkelikuntien yhteistoiminnasta.

 

Steiner-energiat

Steiner-energioiden avautuminen innosti taas katsomaan lähemmin joitakin henkilöitä, jotka tavalla tai toisella olivat lähellä Steineria: Ita Wegman, Elisabeth Vreede - ei mitään suomeksi.

Pietarilaissyntyinen Valentin Tomberg, jonka elämä kokonaisuudessa noudatti aika monelle tuttua traagista kaavaa, mutta jolla on yllättävän paljon viime vuosina julkaistua henkistä aineistoa enkeleistä, vanhasta ja uudesta testamentista, Johanneksen ilmestykirjasta, vanhan testamentin inkarnaatioista, Isä meidän rukouksesta, henkisestä kehityksestä, chakroista.

Lisäksi viime Takojassa oli kirjoitus Steinerin ainoasta tieteellisessä ympäristässä pitämästä esitelmästä. Hän puhui keväällä 1911 filosofisessa kongressissa Bolognassa hengentieteen filosofis-tieteellisistä perusteista.

No, jotkut fenomenologisesti suuntautuneet filosofit pitivät siitä, jotkut kantilaisesti suuntautuneet taas naureskelivat. Kävin lainaamassa tuon esitelman sisältävän kirjan, ja toden totta. Se pitäisi saada ehdottomasti suomeksi. Steiner itse oli sitä mieltä, että ihmiset voivat alkaa ymmärtää sitä vasta tulevaisuudessa, ehkä kahdensadan vuoden kuluttua. Mutta me olemme jo sata vuotta tulevaisuudessa, juuri tänä vuonna.

 

Etsiä tietoa - vai ajatella itse

Jos ihmiset ajatteluvoima oli Steinerin aikaan heikentymässä, niin se lienee sitä nyt yhä enemmän. Mielestäni on tosiasia, että me ajattelemme yhä vähemmän: me keräämme tietoa. Siinä me olemme loistavia.

Ja me olemme, ainakin nuoremmat, suunnattoman loistavia käsittelemään monimutkaisia loogisia tiedostoja, mutta eläytyminen ajatusten hellittuun virtaan eli vanha kunnan filosofinen ajattelu on heikoilla. Ja kuitenkin Steiner korostaa sitä, että kaikesta henkisestä tiedosta huolimatta vain se tieto tulee meille todelliseksi ja omaksi, jonka itse olemme työstäneet ajatuksillamme.

Jos sanotaan, että me emme voi ottaa mitään mukaamme kuoleman rajan yli, niin se tietysti pätee moneen asiaan, myös sellaisiin ajatuksiin, jotka ovat vain 'tietoa'. Mutta sellainen, minkä olemme itse todella ajatelleet, se säilyy.

Tämä Bolognan esitelmä näyttää olevan juuri sellainen ajatusharjoitus, joka voi auttaa luomaan jotain aivan uutta ajattelun piirissä. Onneksi ajatuslihaksia voi harjoittaa ja jumpata myös miellyttävästi - siitä on pari ensimmäistä harjoitusta Plejadien tähtisisarissa.

Olen joskus nuorena suomentanut myös Steinerin aivan nuorena Wienin Goethe-yhdistyksessä pitämän esteettisen esitelmän Goethe uuden estetiikan isänä. Siitäkin voisi ottaa uuden painoksen.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Enkelit kanssamme, enkelikirjat, Goethe uuden estetiikan isänä, Valentin Tomberg, Plejadien tähtisisaret, suomalainen ho'opono, Steiner, Elisabeth Wreede, Ita Wegman