Matin blogi

Johannes-kolminaisuus

Perjantai 24.1.2014 klo 1:22 - Matti Kuusela

Apostoli Johanneksen olemus jäi viime lauantain kurssin jälkeen elämään itsessäni vielä voimakkaasti. Kurssin loppupuolella lainasin Judith von Hallen kirjasta kahta lausetta, ja voi olla että kerroin niistä jo edellisessä blogissa, mutta tässä ne tulevat jälleen. Ensimmäinen lainaus kertoo, miten jokaisella ihmisellä on mahdollisuus tulla siksi opetuslapseksi, "jota Jeesus rakasti", tai joka oli Jeesukselle rakas.

Tällä opetuslapsella eli apostoli Johanneksella oli se sisäinen ominaisuus, että hänessä yhtyivät sekä ikivanha ihmiskunnallinen Kainin linja että Abelin linja. Kain ja Abel olivat Aatamin poikia, mutta kuten Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa kerrotaan, Kain surmasi Abelin. Se merkitsee, että kautta Vanhan testamentin historian nämä kaksi suurta kehityslinjaa kulkivat rinnakkain ja erillään toisistaan. Kainin linja oli aurinkovoimaisten tekijöiden ja tutkijoiden, Abelin taas pappien ja paimenten.

Mutta sitten Johanneksen hahmossa nämä kaksi linjaa liittyvät yhteen, Jeesuksen johdattamana. Silloin syntyy ensimmäistä kertaa täydellinen  ihminen, jossa ovat kaikki ihmisen olemuspuolet. Samassa ihmisolemuksessa liittyvät yhteen Kainin linjan maallisen kehityksen myötä syntyneet sielunvoimat sekä Abelin (ja Seetin) linjan jumalallis-henkiset pappiskehityksen voimat

Lasarus ja Johannes Kastaja

Ne ihmiset, joiden olemuksen liittyivät yhteen apostoli Johanneksessa, olivat Lasarus ja Johannes Kastaja. Aikainkäänteessä kumpikin joutui menettämään henkensä kulkeakseen tähän suureen muutokseen, mutta nykyaikana meidän ei enää tarvitse kulkea kuoleman kautta voidakasemme jokainen kokea itsessämme sekä Kainin luovat aurinkovoimat että Abelin jumalallisen viisauden.

Johannes Kastaja, joka aikaisemmin oli ollut profeetta Elia, kantoi tähän yhteiseen ihmisolemukseen korkeammat olemuspuolensa. Rikas nuorukainen Lasarus, joka aikaisemmassa elämässään oli ollut temppelinrakentaja Hiiram, puolestaan palasti takaisin elämään Kristuksen kutsumana ja hän toi mukanaan lähempänä fyysistä kehoa olevat sielulliset voimat. Kristuksen vihkimänä ne olivat niin valmiit ja puhtaat, että Johannes Kastajan henkiset olemuksen oli mahdollista niihin liittyä.

Mutta niin kuin Jeesus sanoi Lasarukselle, että hänen on luovuttava rikkauksistaan eli tässä tapauksessa hyvin kehittyneestä mutta silti vanhaa luomista edustavasta fyysisestä kehostaan, niin siksi hän tarvitsee kokonaan uuden fyysisen kehon, joka muovaantuu yhden Jeesuksen kehittyneen opetuslapsen, Johannes Zebedeuksen eetterikehon mukaan. Toivon että pystyn ilmaisenmaan tämän ajan mittaan vielä paremmin, mutta tämä nuoren, silloin vain 19-vuotiaan opetuslapsi Johanneksen eetterikeho selittää sen, miksi kuulussa da Vincin Ehtoollismaalauksessa Kristuksen vierellä oleva apostoli Johannes on niin nuoren ja  naisellisen kauniin näköinen. 

Paljon ajatuksia herättää myös se, miten vain puolisen vuosituhatta sitten saattoi elää taiteilija, joka niin perillä kaikista näistä tapahtumista. Ja ihmeellistä on, miten nopeasti tämä henkinen katosi yleisestä tajunnasta.

Lasaruksen sairaus - ja terveys

Lasaruksen on usein koettu kuolleen sairauden takia, mutta Jeesus sanoo selvästi, kun sitä näneltä kysyttiin, että Lasarus nukkuu. Se tarkoittaa tässä sitä, että Lasarus oli niin pitkälle kehittynyt, että hänessä oli valtava kaipuu henkeen, ja sen takia hän lopulta irrottautuu fyysisestä ruumiistaan. Merkittävää on, että Kristus on se, joka hänet kutsuu takaisin, maisiin tehtäviin.

Monien meidän henkisellä on polulla on kohta, jossa henkinen todellisuus äkkiä avautuu niin voimakkaasti, että me kohoamme enemmän tai vähemmän irti maallisesta elämästä, kuka pidemmäksi, kuka lyhemmäksi aikaa. Mutta Kristus on hän, joka kutsuu meidät takaisiin uuteen työhön.

Judith von Halle siis kirjoittaa, miten meidän on kehitettävä itseämme Lasarus-Johanneksen luoman ja Kristuksen kutsuman mallin mukaan. Ja hän lisää, miten meidän on, voidaksemme kulkea arkkienkeli Mikaelin ohjauksen mukaan, tultava sisäisesti sekä Kainin että Abelin virtausten edustajiksi.

Rakkaudella
Matti

PS. Yritin etsiä Kainista hyvää maalausta, mutta tajusin, että myös tämä ihmiskunnan alkudraama tarvitsee syvempää selostusta. Kerrottakoon tässä vain, miten Mooseksen 1. kirjan mukaan Kain perusti ensimmäisen kaupungin, hänen jälkeläisestään Jubalista tuli ensimmäinen harpun- ja huilunsoittaja ja ensimmäinen seppä oli Tubal-Kain, joka aloitti pronssin ja raudan takomisen. Yksinkertaisesti sanottuna Kain ja Abelin välinen veljessurma kertoo siitä, miten maallisen kulttuurin perustamiseen tarvittavat voimat surmaavat ihmiselämän henkisiä jumalvoimia.

Kristuksen edessä tämä kahtiajako saa sovituksensa, mutta voimme hyvin huomata, että viimeisen kahdentuhannen vuoden aikana meidän sisäisten Kain- ja Abeli-voimiemme yhdistyminen ei ole vielä pitkällekään edistynyt. Sehän tarkoittaisi sitä, että me luomme kulttuuria, joka vahvistaa ja eheyttää meidän henkisiä voimiamme. Se on myös sitä, mitä Steiner tarkoitti puhuessaan vuonna 1907 niin vahvasti siitä, miten meidän on perustettava koko kulttuuri uudelleen henkiselle pohjalle. 

2 kommenttia . Avainsanat: apostoli, Johannes, Lasarus, Johannes Kastaja, Judith von Halle, Ehtoollinen, Kain, Abel, Rudolf Steiner, kulttuuri

Johannes minussa

Sunnuntai 19.1.2014 klo 12:04 - Matti Kuusela

Terveisiä lauantain Kolme Johannesta kurssilta. Meitä oli Era Novan salissa lähelle kaksikymmentä henkeä ja piiri tulikin aivan täyteen. Mutta kyllä lisää mahtuu kun tuoleja järjestelee toisella tavalla. Nyt haluan läsnänolijoiden lisäksi kiittää erityisesti kaikkia teitä, joilla ei ollut mahdollisuutta osallistua tälle kurssille fyysisesti. Minulla on syvä tahto siihen, että kaikki voivat kokea olevansa mukana työssämme, joka on ainutlaatuista. Näillä lauantaikursseilla me pyrimme avaamaan ja todella avaamme henkisen maailmantapahtumisen kaikkein keskeisimpiä kysymyksiä.

Nyt kysymys oli Johanneksen evankeliumista ja apostoli Johanneksen henkilöllisyydestä. On paljon mietitty, kuka tämä opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, oikein oli. On jopa esitetty, että Johanneksen evankeliumin kirjoittaja olikin Maria Magdaleena. On myös ihmetelty tuota da Vincin ehtoollismaalausta, jossa Jeesuksen vierellä oleva Johannes on kovin nuoren ja kauneudessaan naisellisen näköinen.

Kaikkiin näihin kysymyksiin on ratkaisu, mutta yksi oleellinen näkökulma on, että tässä ei ole kysymys uskonnosta, ei uskosta vaan tiedosta. Johanneksen evankeliumin ymmärtäminen henkisenä harjoituskirjana on joskus vaikeaa sen takia, että se on niin vahvasti koettu uskonnollisesti teokseksi. Ja sitähän se saa olla, kkunhan pystymme lähestymään myös puhtaasti henkistä sisältöä.

Uskonnot

On oikeastaan aika hullunkurista, miten henkisyys ihmiskunnan piirissä on jakautunut selvärajaisiksi uskonnoiksi ja niiden vielä rajatuimmiksi lahkoiksi. Se mitä Krisha tai Buddha tekivät, ei mitenkään rajoitu hindulaisuuteen tai buddhalaisuuteen. Se mitä Kristus tekin ihmiskunnan ja maan hyväksi, ei mitenkään rajoitu kristinuskon piiriin. Näiden suurten henkisten olentojen teot olivat koko ihmiskuntaa varten ja vaikuttivat koko ihmiskunnan kehitykseen, kaikista uskonnoista riippumatta.

Se ei tarkoita että uskonnot olisivat menettäneet merkityksensä, mutta se tarkoittaa, että henkisiin tapahtumiin on myös uskonnoista riippumaton näkökulma, totuus. Tajusin eilen, että jos me haluamme pitää kristinuskon merkityksessä kiinni menneisyydestä, niin mikä siellä on kaikkein keskeisintä: muutos ja kehitys. Se miten Kristus loi uudeksi kaiken sen, mikä Vanhassa testamentissa pohjaa menneisyyteen ja esi-esien työhön ja perinteeseen. Voisiko olla, että uskonto yhä enemmän tulee luottamukseksi muutokseen ja kehitykseen?

No, näistä asioista emme niinkään puhuneet, vaan tosiaankin apostoli Johanneksen yksilöllisyydestä, johon sulautuvat mukaan Johannes Kastaja, Lasarus ja Johannes Sepeteuksenpoika - sekä heidän menneet ja tulevat inkarnaationsa. Mielelläni tästä ytimestä puhun muuallakin, mutta nyt tahdon tuoda esiin yhden näkökannan, joka tulee vahvasti esiin Judith von Hallella ja Steinerilla:

"Jokaisen ihmisen, se on Kristuksen toive [meidän aikanamme], on tultava opetuslapseksi, jota Kristus voi rakastaa, kuten hän rakasti Lasarus-Johannesta."

Tuo on valtavan suuri ajatus, joka ulottuu suunnattoman kauas tulevaisuuden kehitykseen. Mutta silti me voimme hiljaa sieluissamme tutkia, mitä merkitsee se, että yksi ainoa opetuslasten miesten kahdentoista piiristä kykeni tulemaan mukaan Golgatan ristin äärelle. Siinä mielessä Johannes voi olla meidän kaikkien esikuva.

Tähän Johanneksena olemiseen liittyy vielä muita ihmiskunnan suuria kehityskysyksiä. Puhuimme kurssilla myös siitä, miten tässä apostoli Johanneksessa liittyy yhteen tai saa sovituksena ihmiskunnan alkuperheen syvä draama, se miten Kain surmaa Abeliin. Se oli suuri kehityksen välttämättömyys ja samalla yksi ihmiskunnan suurista kysymyksistä, miten Kainin käsityöläisten aurinkovirtaus voi päästä sopuun Abelin edustaman pappis-kuuvirtauksen kanssa - meidän jokaisen sielussa.

Kuten aikaisemmissakin lauantaiseminaareissa, ystäväni Markku Maula ja minä pidimme kurssin yhdessä vuorotellen, sillä tavoin että emme olleet sopineet ennalta kuka mistäkin kohdasta puhuu. Hyvin sujui jälleen. Suuren kiitoksen Markulle.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: apostoli, Johannes, Johannes Kastaja, Lasarus, Kristus, Judith von Halle, Markku Maula

Toinen toistemme tukeminen

Torstai 16.1.2014 klo 11:17 - Matti Kuusela

Hei ystävät,

On ihmeellistä miten päivät kulkevat. Näinä päivinä on paljon tapahtunut ja yksi voimakkaita kokemuksia oli eräs sunnuntai-illan kokoontuminen, jossa koin ihmeen voimakkaasti, mahdollisuutena, sen suuren voiman joka syntyy siitä, että ihmiset todella tukevat toisiaan.

Tuossa kokemuksessa tukeminen tarkoitti minulle ennen kaikkea sitä, että katson jokaista läsnäolijaa sisäisillä silmilläni tahtoen ja suoden hänelle kaikkein parasta, mitä hänen kehityksensä voi antaa. Jo tuosta ajatuksesta tuli ihmeen hieno ja voimallinen tunne. 

Koin myös sen, että on upeaa kun voi turvallisesti astua toisten joukkoon, mutta ennen kaikkea tuo turva kuitenkin pulppuaa omasta henkisyydestä, tai oman henkisyyden kautta. Kun täytän itsensi hyvää tarkoittavalla luottamuksella, hyvät voimat ympärilläni tuntuvat loputtumilta.

Keskinäinen tukeminen

Aivan loogisesti ajatellen toistemme keskinäinen tukeminen kohottaa jokaisen energiatasoja ja mahdollisuuksia, ja etenkin henkisen kasvun mahdollisuuksia ja voimaa. Jos on vaikka kymmenen henkeä, ja jokainen sisäisesti tukee toistaan, niin silloin silloin jokainen saa jo yhdeksän hengen tuen. Ja se on valtavan paljon enemmän kuin se, että joutuisin aina vain yksin tukemaan itseäni.

Jos jokainen kymmenestä tukee itseään, siinä toki vaikuttaa kymmenen voimayksikköä, mutta jos jokainen samalla tukee toisiaan, niin tuo voima lisääntyy moninkertaiseksi. Jo se, että me näemme toisemme eri tavoin kuin itsemme, antaa meille aina jotain sellaista uutta, mitä itse en tajua itsestäni. Ja kun vuorottainen tuki aaltoaa ryhmässä, se luo sellaista valoa ja rakkautta, mihin monet henkiset ystävämme, enkelit ja muut, tulevat mielellään mukaan. 

Tässä on myös hyvä muistaa, että henkisen puolen ystävämme odottavat jatkuvasti tilaisuuksia saada auttaa. Suurenmoisinta heidän apunsa on juuri silloin, kun ihmiset itse lähdemme liikkeelle ja tekevät jotain sellaista, mihin muiden tasojen ystävätä voivat tulla mielellään mukaan. Kyllä he auttavat silloinkin kun me olemme suruissamme tai yksin, mutta silloin myös meidän todellinen vastaanottavaisuutemme on kaventunut. Hädässä me odotamme että avun täytyy tulla juuri tietyllä tavalla, jotta voimme tajuta sen, mutta silloin kun iloisia, luottavaisia, hartaita tai ystävällisiä, me olemme laajasti avoimia ottamaan vastaan ja toimimaan. Se on suuri ilo enkeleille ja luonnonkunnille.

Kolme Johannesta

Kolmen Johanneksen kurssi lauantaina lähestyy.
Se on jälleen yksi noita tilaisuuksia, joissa varmastijohannes_kastaja.jpg avautuu paljon uutta, sekä sisäisissä rakenteissamme että Johanneksen evankeliumin ymmärtämisessä. Johanneksen evankeliumi on yksi todella suuria henkisiä kirjoituksia, se on todellinen henkisen kasvun voima, mutta jokaisen ajan on luotava sille oma ymmärryksensä. Sen henkinen voima voi virrata sieluihimme täydellisesti puhtaasti vasta sitten, kun me myös ymmärrämme, mistä tuo evankeliumi puhuu.

Uudet henkiset ajatukset aivan kuin luovat meille uutta sisäistä järjestystä, johon henkinen tieto ja henkinen voima voi asettua. Kun me ymmärrämme ja saamme uutta henkistä tietoa, me kykenemme kantamaan sisäisyydessämme paljon enemmän, ja samalla ottamaan vastaan enemmän ja monisävyisempää parantavaa voimaa.

Kolmen Johanneksen - apostoli Johannes ja hänen henkilölisyytensä, Johannes Kastaja ja Johannes, Jaakobin veli - sisäinen ja todellinen yhteistyö Jeesuksen ristin äärellä on todella suuri ja merkittävä tapahtuma, jonka selvittämiseen Steiner oli tulossa viimeisessä esitelmässään, mutta hän oli silloin jo niin sairas, ettei hän kyennyt viemään tuota esitelmää loppuun. Näin tämä kysymys on elänyt pitkään ratkaisemattomana ja alkanut selvitä vasta meidän aikanamme. Kolme Mariaa, kolme Johannesta ja Kristus on seitsentähti, jossa on piste keskellä. Ja se on tähti, joka avautuu seitsemäksi. Kurssilla on vielä tilaa, ja olet sydämellisesti tervetullut.

Tämä on aihepiiri, joka kietoutuu moneen merkittävään henkiseen hahmoon, Kainista, Eliaasta ja Hiramista esimerkiksi Christian Rosenkreutsiin ja Rafaeliin. Kun alamme sisäisesti oivaltaa, miten valtavan suuret ihmiskunnalliset voimat kokoontuivat yhteen Jeesuksen ristin äärelle, alamme samalla oivaltaa syvemmin myös Kristuksen toisen tulemisen, ja siinä missä aikaisemmin olemme puhuneet uskonnoista, tulee mukaan jotain aivan uutta ja todella suurta.

6 kommenttia . Avainsanat: keskinäinen tuki, kolme johannesta, apostoli, Johannes, Kastaja, kolme Mariaa

Sisäisen Marian juhla

Lauantai 18.5.2013 klo 19:34 - Matti Kuusela

Lapsuuden helluntaipäivistä tulee voimakkaasti mieleen valkoisina kukkivat tuomet ja niiden tuoksu ja vierailut jonkun sukulaisperheen luona. Toiseksi vahvimpana kohoaa muistiin Aleksis Kiven runo Keinu... heilahda korkeelle keinu..

Edelleenkin koen helluntaissa vahvasti lapsuuden tunnun. Ja eräällä tapaa helluntai liittyykin vahvasti ihmisolemuksen lapsuuteen, minuuden syntymään. Tosin ihmisminuutta eli varsinaisesti henkistä puolta maallisen ihmisen sisäisyydessä on valmisteltu jo pitkään, mutta silti ihminen on ollut minuudessaan vahvasti siduttuna perinteeseen ja sukuun: Minä ja Isä Aabraham olemme yhtä.

Sitten kosminen minä-olento Kristus saapuu maan päälle ja julistaa vahvasti sitä, mitä kaikkea minä on: ylösnousemus ja elämä, maailman valo, hyvä paimen, elämän leipä ... minuus on niin paljon. Kaikki ihmiskehitys maan päällä oikeastaan huipentuu siihen, miten me omasta henkisestä läsnäolostamme, minuudestamme käsin opimme katsomaan kaikkea mitä teemme, Minuuden neulansilmä on se, jonka läpi kaikki kulkee ja missä me yhä enemmän koemme jokaisen tekomme henkisen merkityksen. Jopa kaikkien tekojemme merkitys tulevaisuudelle alkaa meille avautua.

Helluntaiminä

Tämä suuri muutos tapahtuu Golgatan mysteerissä, jossa kaikki henkisyys menee niin uusiksi, että jopa taivas ja maa järkkyvät, niin kuin kerrotaan. Mutta sitten viisikymmentä päivää myöhemmin tapahtuu jotain hyvin ihmeellistä ja salaperäistä.

Jeesus on noussut maan aistimaailman piiristä "taivaaseen", maan elämänvoimien näkymättömään piiriin helatorstaina. Nyt kahdentoista opetuslapsen piirin keskuksena maan päällä ei olekaan Kristus itse, vaan hänen äitinsä, Neitsyt Maria.

Merkittävää Neitsyt Mariassa on, että hänen koko olemuksensa, nimenomaan sielullinen olemus, astraalikeho on täysin puhdas ja tahraton. Miten se on ollut mahdollista, ja miten hänestä nyt on tullut korostetusti "neitsyt" tai armoitettu, johtuu ihmeellisistä henkisistä asioista. Hänessä yhtyy monta suurta maailmankaikkeudeen salaisuutta, mutta yksi niistä on se, että hän samalla kertaa on sekä ikivanhan naisellisen viisauden ja puhtaudenharjoituksen että luonnollisen ja viattoman puhtauden täyttämä.

Maria on sielullisesti niin puhdas, että se pyhän hengen voima, joka alkuhelluntaina lasketaan opetuslasten piiriin, saa heissä aikaan aivan ennenkokemattoman muutoksen. Aikaisemminkin hengen jumalallinen voima oon laskeutunut ihmisten piiriin ja tehnyt heistä merkittäviä opettajia, kuten profeetat juutalaisuuden piirissä. Mutta profeetat opettivat ja julistivat sitä, mitä jumalallinen ilmestys heille antoi välitettäväksi.

Nyt tapahtuu jotain aivan muuta. Kuten Uusi testamentti kertoo, Pyhän hengen virta kulkee jumalallisen tulen muutosvoimana Marian kautta opetuslapsille niin, että se synnyttää ja herättää heissä muutoksen, sellaisen minävoiman, joka antaa heille mahdollisuuden julistaa henkisiä totuuksia oman ymmärryksensä pohjalta.

Nyt ensimmäistä kertaa tapahtuu se, mikä on ominaista juuri apostoleille: he osaavat opettaa sitä, mikä on totuus, vaikka he jokainen tekevät sen täysin yksilöllisesti, oman kokemuksensa pohjalta.

Yhteinen ja yksilöllinen totuus

Se että meillä nyt on mahdollista tavoittaa totuus, että voimme jokainen tavoittaa totuuden oman yksilöllisyytemme kautta, on mahdollista juuri Kristuksen ansiosta. Se on mahdollista siksi, että Kristus on koko ajan läsnä kaiken maallisen tapahtumisen taustalla. Hän on myös se, jonka ansiosta esimerkiksi Buddha ja Krishna ovat mukana samassa totuudessa.

Voi kokea, että jos vaikka kristitty ja buddhalainen tai muu henkisen tien kulkija menevät yksiöllisen olemuksensa ytimeen, sieltä tulee vastaan yhteinen totuus, se Kristus-totuus, josta Kristus sanoi, että rikkaan on vaikeaa tai jopa mahdotonta kulkea neulansilmän läpi. Neulansilmä on tässä se minuuden sisäinen polttopiste, joka asettaa jokaisen ihmisen oman yksilöllisyyden oman maailmankaikkeutensa keskukseen niin, että sen totuus avautuu hänelle.

Tuo mahdollisuus on perustuu juuri Kristuksen kosmisen tai makrokosmisen minän läsnäoloon ja yhdistymiseen ihmisminuuksien kanssa.

Se että tämän Kristuksen jumalallisen makrokosmisen minuuden ja ihmisten mikrokosmisen minuuden yhdistyminen saattoi tapahtua, vaati sen että Kristuksen oli kuljettava kuoleman läpi. Se oli se makrokosmisen minän äärimmäinen yksilöllistyminen, joka ikään kuin sisäkautta liitti Kristusminän yhteyteen jokaisen ihmisminän kanssa. Ja samalla teki hänestä yhdeltä osaltaan ihmisten veljen.

Mutta siihen, että muutama ihminen kykeni ottamaan tämän yksilöllisyyden henkisyyden lahjan vastaan, tarvittiin siis vielä helluntain juhla. Mielenkiintoista siinä on, että sen vastaanottamiseksi, minkä Kristus ihmiskunnalle antoi, tarvittiin juuri naisellisen olemuksen välittämä täydennys, Pyhän hengen tai enkelten läsnäolon välitys ensin näille kahdelletoista Marian kautta.

Voimmeko ymmärtää sen niin, että ottaaksemme todella sisäisesti ja sielullisesta vastaan Kristuksen antamat lahjat, meidän on vahvistettava itsessämme sisäistä yhteyttä Mariaan? Käytännössä se merkitsee ennen kaikkea sitä, että pelkkä äly, ajattelu tai pohdinta ei riitä, vaan me tarvitsemme tunteiden harjoittamista, tunteiden elpymistä.

Meidän on harjoitettava tunteitamme yhdessä sisäisen Marian kanssa!

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kristus, helluntai, Neitsyt, Maria, apostolit

Magdaleena -kurssi tiistaina

Tiistai 31.1.2012 klo 3:25 - Matti Kuusela

Tiistai-illan Maria Magdaleena -seminaari tuntuu mukavalta lähestyessään. Magdaleenassa on jotain hyvin erityistä ja puhuttelevaa ja hänen elämänsä on aikamoinen mysteeri - myös aikaisemmat elämät. Miten tullaan ihmiseksi, joka on läsnä juuri hyvin kriittisellä hetkellä? Jeesus on juuri noussut ylös, eli vapautunut aineellisesta kehostaan ja on nyt uudessa ylösnousemuskehossaan hyvin lähellä fyysistä maailmaa, mutta silti eetteritasolla eli elämänvoimien maailmassa.

On hyvin luonnollista, että Kristus elämänvoimien maailmassa esiintyy juuri puutarhurina, sillä Hän on juuri se olento, joka tulee hoitamaan maan elämänvoimia - ja tehdessämme uutta hoitotyötä me liitymme juuri Kristuksen työhön, juuri tekemisemme kautta.

Tuona pääsiäisaamuna Magdaleena kohoaa haudalla henkiseen näkemiseen. Hän ei vielä tunnista puutarhuria, mutta äänestä joka soi hänelle ja kutsuu häntä nimeltä, hän tunnistaa Kristuksen. Hän näkee kuvan, hän kuulee äänen, hän tunnistaa Kristus-minän ja oman minänsä. Hänelle avautuu henkinen maailma kolmella tasolla. Hän saa tehtävän, ja noutaa etenkin Johanneksen ja Pietarin saadessaan tehtävän: Mene ja kerro opetuslapsilleni, että Minä olen ylösnoussut.

Sehän tarkoittaa myös paljon enemmän. Aina kun Kristus puhuu minästään, se tarkoittaa samalla jokaisen ihmisen minän kehitystä, sen uutta perustaa ja mahdollisuuksia.

Näistä puhumme lisää siis tiistai-iltaän. Sydämellisesti tervetuloa. Ainakin ilmoittaumisten perusteella pitäis vielä mahtua mukaan. Jos istut mielelläsi lattialla, sekin on nyt mahdollista, jopa oikein mielellään.

 

Ajnaart

Seminaarin paikka on hienosti "keskellä" vanhaa Helsinkiä. Tajusin juuri, miten monta paikkaa Helsingissä on "keskellä", mutta tuo paikka juuri Johanneksenkirkkoa vastapäätä tuntuu todella energeettisesti olevan vanhemman ja perinteellisemmän Helsingin aivan keskuksessa. Siellä tehty henkinen työ tuntuu tarttuvan todellisuuteen aivan toisenlaatuisella pehmeydellä kuin missään muualla. Tuntuu kuin se liittyisi enemmän ihmisten elämään ja historiaan, elämänvoimiin. 

Ja Ulla Kihlmanin ateljeeympäristössä on jo henkisyyttä valmiina.

Tästä tulikin lyhyempi kirjoitus kuin kuvittelin. Henkisten ystäviemme mukaan tuo mitä kirjoitin Magdaleenasta, tarvitsee nyt henkisellä puolella sen verran työstämistä (huomistakin varten) että nyt riittää :)

Rakkaudella
Matti

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Maria, Magdaleena, apostoli, selvänäköisyys, herääminen, Kristus, puutarhuri

Tuliset liekit ja Plejadit

Torstai 19.5.2011 klo 10:17 - Matti

Muistattehan miten Uudessa testamentissa kerrotaan helluntaista: Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

Selkeästi tässä puhutaan yliaistisesta tai
henkisestä kokemusta. pentecost.jpgTuulenpuuska on enkelien läsnäoloa, mutta mitä ovat tulenlieskat?

Tärkeää alkuhelluntain kokemuksessa on, että tuli saapuu ensin yhtenäisenä, mutta sitten se jakaantuu jokaiselle läsnäolijalle yksilöllisesti. Aikaisemmin Vanhan testamentin aikaan totuudet olivat olleet yhteisiä. Totuus virtasi yksittäisiin ihmisiin Jahven, Abrahamin, profeettojen kautta. Mutta Jeesus valmisti ja opetti kahtatoista oppilastaan yksilöllisen hengen vastaanottamiseen: jokainen opetuslapsista saa nyt ensimmäistä kertaa oman tulensa, oman liekkinsä, yksilöllisen minuusvoiman. Elementeistä tuli vastaa juuri minävoimaa.

Opetuslapsilla tuo yksilöllistyminen ei kuitenkaan merkinnyt totuudesta eriytymistä, vaan kuten aina kahdessatoista on kysymys, Kristuksen läsnäolon voima jakaantuu kahdeksitoista, kahdentoista Eläinradan merkin mukaisesti. Nykykielellä yksinkertaisten voisi sanoa, että jokainen opetuslapsista alkoi "julistaa" oman horoskooppimerkkinsä mukaisesti.

 

Suuri harppaus

Tämä yksilöllinen harppaus oli erittäin suuri askel, sillä aikaisemmin Kristuksen välitön läsnäolo oli vaikuttanut opetuslapsissa. Hän tavallaan puhui heissä jokaisessa. Nyt Kristuksen kosminen henki asettuu tukemaan jokaista erikseen, niin että Pyhän hengen eli enkeliensä kanssa jokainen kykenee kertomaan Kristuksen elämään liittyvistä tapahtumista omalta näkökannaltaan.

Se oli tuohon aikaan jotain aivan uutta. He kykenivät kääntämään opetuksensa myös kuulijoiden mukaan. Ja näin opetuslapsista tulee apostoleja, jotka kykevät opettamaan kukin omalla tavallaan.

 

Plejadit

Robert A. Powellin yksi suuri löytö on se, että tuolloin ensimmäisen helluntain aikaan Plejadit näyttelivät hyvin merkittävää osaa. Historiallisen helluntain aikana vallitsi Auringon ja Plejadien konjunktio: aurinkohenki vahvisti Plejadien eli Seulasten yksilöllis-yhteisöllistä voimaa.

Apostolien synnyssä on huomattavaa, että samalla kuin heistä tulee yksilöllisiä totuuden opettajia, heissä avautuu sen vastapainoksi uusi yhteisöllisyys, joka on mahdollista vain yksilöllisen henkisen minä-kokemuksen pohjalta.

Plejadien yhteydessä olemme myös puhuneet paljon niiden naisellisuudesta: useimmat alkuperäiskansat ovat kokeneet Plejadit neitoina, tanssijattarina, kätilöinä tai sairaanhoitajattarina tai Otavan suurten mestareiden vaimoina.

Helluntaina tämä naisellisuuden henkinen osuus toteutuu Neitsyt Marian kautta, joka toimii sellaisena yhteissieluna, jona kautta yksilölliseen henkeen herääminen tulee opetuslapsille mahdolliseksi.

 

Sofia

Helluntaina Neitsyt Mariasta voidaan puhua Maria-Sofiana: häneen laskeutuu Maailmanviisaus Sofia. Maria Sofia kantaa yhteisöllisesti sitä kosmisen viisauden auraa, jonka kautta Kristus kykenee herättämään jokaisen opetuslapsen yksiöllisyyden.

Nyt huomenna perjantaina 20.5. alkaa meidän aikanamme Auringon ja Plejadien konjunktio, sama joka aikoinaan vallitsi ensimmäisen helluntain aikaan.

Tuohon hengen virtaan me liitymme tämän illan meditaatiossa, johon olet sydämellisesti tervetullut.

Tapahtumat-palstalla on tarkemmat tiedot, mutta meditaatioilta alkaa siis tänään torstaina klo 18.30 luonani Länsi-Pasilassa, ja osallistumismaksu on 20 euroa.

 

Facebook

Facebook on muuten yksi hyvä paikka vaihtaa kokemuksia ja oppia tuntemaan toisamme paremmin. Olette tervetulleita myös Facebook-ystäviksi. Minut löytää sieltä tarkemmin esimerkiksi osoitteella facebook.com/matti.kuusela1. (Toimiikohan tuo linkki suoraan?)

 

Apostolien teot

Kun aloin tätä kirjoittaa, hämmästyin kovasti, kun huomasin että helluntaikertomus ei olekaan evankeliumeissa vaan vasta Apostolien teoissa. Se on kai ymmärrettävissä niin, että Apostolien teoissa neljän evankeliumin neljä linjaa yhdistyvät: nelinäinen valmistus muodostuu ykseydeksi, jossa syntyy se uusi ihminen, joiden esikuvia apostolit ovat. Kaksitoista sielua, jotka Kristus oli erityisellä tavalla valmistanut.

Kun kirjoitin alussa olevaa lainausta, oli myös jännittävää huomata, että oli aivan kuin olisi kirjoittanut Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen rivejä!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: helluntai, pyhä henki, Kristus, Neitsyt Maria, apostolit, Plejadit, apostolien teot, Aleksis Kivi, Seitsemän veljestä