Matin blogi

Sisäisen Marian juhla

Lauantai 18.5.2013 klo 19:34 - Matti Kuusela

Lapsuuden helluntaipäivistä tulee voimakkaasti mieleen valkoisina kukkivat tuomet ja niiden tuoksu ja vierailut jonkun sukulaisperheen luona. Toiseksi vahvimpana kohoaa muistiin Aleksis Kiven runo Keinu... heilahda korkeelle keinu..

Edelleenkin koen helluntaissa vahvasti lapsuuden tunnun. Ja eräällä tapaa helluntai liittyykin vahvasti ihmisolemuksen lapsuuteen, minuuden syntymään. Tosin ihmisminuutta eli varsinaisesti henkistä puolta maallisen ihmisen sisäisyydessä on valmisteltu jo pitkään, mutta silti ihminen on ollut minuudessaan vahvasti siduttuna perinteeseen ja sukuun: Minä ja Isä Aabraham olemme yhtä.

Sitten kosminen minä-olento Kristus saapuu maan päälle ja julistaa vahvasti sitä, mitä kaikkea minä on: ylösnousemus ja elämä, maailman valo, hyvä paimen, elämän leipä ... minuus on niin paljon. Kaikki ihmiskehitys maan päällä oikeastaan huipentuu siihen, miten me omasta henkisestä läsnäolostamme, minuudestamme käsin opimme katsomaan kaikkea mitä teemme, Minuuden neulansilmä on se, jonka läpi kaikki kulkee ja missä me yhä enemmän koemme jokaisen tekomme henkisen merkityksen. Jopa kaikkien tekojemme merkitys tulevaisuudelle alkaa meille avautua.

Helluntaiminä

Tämä suuri muutos tapahtuu Golgatan mysteerissä, jossa kaikki henkisyys menee niin uusiksi, että jopa taivas ja maa järkkyvät, niin kuin kerrotaan. Mutta sitten viisikymmentä päivää myöhemmin tapahtuu jotain hyvin ihmeellistä ja salaperäistä.

Jeesus on noussut maan aistimaailman piiristä "taivaaseen", maan elämänvoimien näkymättömään piiriin helatorstaina. Nyt kahdentoista opetuslapsen piirin keskuksena maan päällä ei olekaan Kristus itse, vaan hänen äitinsä, Neitsyt Maria.

Merkittävää Neitsyt Mariassa on, että hänen koko olemuksensa, nimenomaan sielullinen olemus, astraalikeho on täysin puhdas ja tahraton. Miten se on ollut mahdollista, ja miten hänestä nyt on tullut korostetusti "neitsyt" tai armoitettu, johtuu ihmeellisistä henkisistä asioista. Hänessä yhtyy monta suurta maailmankaikkeudeen salaisuutta, mutta yksi niistä on se, että hän samalla kertaa on sekä ikivanhan naisellisen viisauden ja puhtaudenharjoituksen että luonnollisen ja viattoman puhtauden täyttämä.

Maria on sielullisesti niin puhdas, että se pyhän hengen voima, joka alkuhelluntaina lasketaan opetuslasten piiriin, saa heissä aikaan aivan ennenkokemattoman muutoksen. Aikaisemminkin hengen jumalallinen voima oon laskeutunut ihmisten piiriin ja tehnyt heistä merkittäviä opettajia, kuten profeetat juutalaisuuden piirissä. Mutta profeetat opettivat ja julistivat sitä, mitä jumalallinen ilmestys heille antoi välitettäväksi.

Nyt tapahtuu jotain aivan muuta. Kuten Uusi testamentti kertoo, Pyhän hengen virta kulkee jumalallisen tulen muutosvoimana Marian kautta opetuslapsille niin, että se synnyttää ja herättää heissä muutoksen, sellaisen minävoiman, joka antaa heille mahdollisuuden julistaa henkisiä totuuksia oman ymmärryksensä pohjalta.

Nyt ensimmäistä kertaa tapahtuu se, mikä on ominaista juuri apostoleille: he osaavat opettaa sitä, mikä on totuus, vaikka he jokainen tekevät sen täysin yksilöllisesti, oman kokemuksensa pohjalta.

Yhteinen ja yksilöllinen totuus

Se että meillä nyt on mahdollista tavoittaa totuus, että voimme jokainen tavoittaa totuuden oman yksilöllisyytemme kautta, on mahdollista juuri Kristuksen ansiosta. Se on mahdollista siksi, että Kristus on koko ajan läsnä kaiken maallisen tapahtumisen taustalla. Hän on myös se, jonka ansiosta esimerkiksi Buddha ja Krishna ovat mukana samassa totuudessa.

Voi kokea, että jos vaikka kristitty ja buddhalainen tai muu henkisen tien kulkija menevät yksiöllisen olemuksensa ytimeen, sieltä tulee vastaan yhteinen totuus, se Kristus-totuus, josta Kristus sanoi, että rikkaan on vaikeaa tai jopa mahdotonta kulkea neulansilmän läpi. Neulansilmä on tässä se minuuden sisäinen polttopiste, joka asettaa jokaisen ihmisen oman yksilöllisyyden oman maailmankaikkeutensa keskukseen niin, että sen totuus avautuu hänelle.

Tuo mahdollisuus on perustuu juuri Kristuksen kosmisen tai makrokosmisen minän läsnäoloon ja yhdistymiseen ihmisminuuksien kanssa.

Se että tämän Kristuksen jumalallisen makrokosmisen minuuden ja ihmisten mikrokosmisen minuuden yhdistyminen saattoi tapahtua, vaati sen että Kristuksen oli kuljettava kuoleman läpi. Se oli se makrokosmisen minän äärimmäinen yksilöllistyminen, joka ikään kuin sisäkautta liitti Kristusminän yhteyteen jokaisen ihmisminän kanssa. Ja samalla teki hänestä yhdeltä osaltaan ihmisten veljen.

Mutta siihen, että muutama ihminen kykeni ottamaan tämän yksilöllisyyden henkisyyden lahjan vastaan, tarvittiin siis vielä helluntain juhla. Mielenkiintoista siinä on, että sen vastaanottamiseksi, minkä Kristus ihmiskunnalle antoi, tarvittiin juuri naisellisen olemuksen välittämä täydennys, Pyhän hengen tai enkelten läsnäolon välitys ensin näille kahdelletoista Marian kautta.

Voimmeko ymmärtää sen niin, että ottaaksemme todella sisäisesti ja sielullisesta vastaan Kristuksen antamat lahjat, meidän on vahvistettava itsessämme sisäistä yhteyttä Mariaan? Käytännössä se merkitsee ennen kaikkea sitä, että pelkkä äly, ajattelu tai pohdinta ei riitä, vaan me tarvitsemme tunteiden harjoittamista, tunteiden elpymistä.

Meidän on harjoitettava tunteitamme yhdessä sisäisen Marian kanssa!

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kristus, helluntai, Neitsyt, Maria, apostolit

Tuliset liekit ja Plejadit

Torstai 19.5.2011 klo 10:17 - Matti

Muistattehan miten Uudessa testamentissa kerrotaan helluntaista: Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.

Selkeästi tässä puhutaan yliaistisesta tai
henkisestä kokemusta. pentecost.jpgTuulenpuuska on enkelien läsnäoloa, mutta mitä ovat tulenlieskat?

Tärkeää alkuhelluntain kokemuksessa on, että tuli saapuu ensin yhtenäisenä, mutta sitten se jakaantuu jokaiselle läsnäolijalle yksilöllisesti. Aikaisemmin Vanhan testamentin aikaan totuudet olivat olleet yhteisiä. Totuus virtasi yksittäisiin ihmisiin Jahven, Abrahamin, profeettojen kautta. Mutta Jeesus valmisti ja opetti kahtatoista oppilastaan yksilöllisen hengen vastaanottamiseen: jokainen opetuslapsista saa nyt ensimmäistä kertaa oman tulensa, oman liekkinsä, yksilöllisen minuusvoiman. Elementeistä tuli vastaa juuri minävoimaa.

Opetuslapsilla tuo yksilöllistyminen ei kuitenkaan merkinnyt totuudesta eriytymistä, vaan kuten aina kahdessatoista on kysymys, Kristuksen läsnäolon voima jakaantuu kahdeksitoista, kahdentoista Eläinradan merkin mukaisesti. Nykykielellä yksinkertaisten voisi sanoa, että jokainen opetuslapsista alkoi "julistaa" oman horoskooppimerkkinsä mukaisesti.

 

Suuri harppaus

Tämä yksilöllinen harppaus oli erittäin suuri askel, sillä aikaisemmin Kristuksen välitön läsnäolo oli vaikuttanut opetuslapsissa. Hän tavallaan puhui heissä jokaisessa. Nyt Kristuksen kosminen henki asettuu tukemaan jokaista erikseen, niin että Pyhän hengen eli enkeliensä kanssa jokainen kykenee kertomaan Kristuksen elämään liittyvistä tapahtumista omalta näkökannaltaan.

Se oli tuohon aikaan jotain aivan uutta. He kykenivät kääntämään opetuksensa myös kuulijoiden mukaan. Ja näin opetuslapsista tulee apostoleja, jotka kykevät opettamaan kukin omalla tavallaan.

 

Plejadit

Robert A. Powellin yksi suuri löytö on se, että tuolloin ensimmäisen helluntain aikaan Plejadit näyttelivät hyvin merkittävää osaa. Historiallisen helluntain aikana vallitsi Auringon ja Plejadien konjunktio: aurinkohenki vahvisti Plejadien eli Seulasten yksilöllis-yhteisöllistä voimaa.

Apostolien synnyssä on huomattavaa, että samalla kuin heistä tulee yksilöllisiä totuuden opettajia, heissä avautuu sen vastapainoksi uusi yhteisöllisyys, joka on mahdollista vain yksilöllisen henkisen minä-kokemuksen pohjalta.

Plejadien yhteydessä olemme myös puhuneet paljon niiden naisellisuudesta: useimmat alkuperäiskansat ovat kokeneet Plejadit neitoina, tanssijattarina, kätilöinä tai sairaanhoitajattarina tai Otavan suurten mestareiden vaimoina.

Helluntaina tämä naisellisuuden henkinen osuus toteutuu Neitsyt Marian kautta, joka toimii sellaisena yhteissieluna, jona kautta yksilölliseen henkeen herääminen tulee opetuslapsille mahdolliseksi.

 

Sofia

Helluntaina Neitsyt Mariasta voidaan puhua Maria-Sofiana: häneen laskeutuu Maailmanviisaus Sofia. Maria Sofia kantaa yhteisöllisesti sitä kosmisen viisauden auraa, jonka kautta Kristus kykenee herättämään jokaisen opetuslapsen yksiöllisyyden.

Nyt huomenna perjantaina 20.5. alkaa meidän aikanamme Auringon ja Plejadien konjunktio, sama joka aikoinaan vallitsi ensimmäisen helluntain aikaan.

Tuohon hengen virtaan me liitymme tämän illan meditaatiossa, johon olet sydämellisesti tervetullut.

Tapahtumat-palstalla on tarkemmat tiedot, mutta meditaatioilta alkaa siis tänään torstaina klo 18.30 luonani Länsi-Pasilassa, ja osallistumismaksu on 20 euroa.

 

Facebook

Facebook on muuten yksi hyvä paikka vaihtaa kokemuksia ja oppia tuntemaan toisamme paremmin. Olette tervetulleita myös Facebook-ystäviksi. Minut löytää sieltä tarkemmin esimerkiksi osoitteella facebook.com/matti.kuusela1. (Toimiikohan tuo linkki suoraan?)

 

Apostolien teot

Kun aloin tätä kirjoittaa, hämmästyin kovasti, kun huomasin että helluntaikertomus ei olekaan evankeliumeissa vaan vasta Apostolien teoissa. Se on kai ymmärrettävissä niin, että Apostolien teoissa neljän evankeliumin neljä linjaa yhdistyvät: nelinäinen valmistus muodostuu ykseydeksi, jossa syntyy se uusi ihminen, joiden esikuvia apostolit ovat. Kaksitoista sielua, jotka Kristus oli erityisellä tavalla valmistanut.

Kun kirjoitin alussa olevaa lainausta, oli myös jännittävää huomata, että oli aivan kuin olisi kirjoittanut Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen rivejä!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: helluntai, pyhä henki, Kristus, Neitsyt Maria, apostolit, Plejadit, apostolien teot, Aleksis Kivi, Seitsemän veljestä