Matin blogi

Jouluaatto

Maanantai 24.12.2012 klo 12:04 - Matti Kuusela

Tervetuloa jouluaattoon, hyvät ystävät. Joulun taika vallitsee jo vahvana, vaikka meidän ihmisten energiat tässä puolen päivän alla ovat vielä lähestymässä täyttä joulun tunnelmaa.

Eilen illalla kuulin radiosta katkelman Aristoteleen kantapää -ohjelman esittelystä. Siinä yliopistomies olisi kertonut, miksi juuri Luukkaan evankeliumi valikoitui jouluevankeliumiksi.

Jouluevankeliumi

En tiedä mitä tämä eksegetiikan eli raamatun selitysopin professori olisi sanonut, mutta katsokaamme itse. Neljä evankeliumia eivät ole toistensa kanssa ristiriidassa, kuten maallisesti usein ajatellaan, vaan jokainen niistä kuvaa tapahtumia omalta näkökannaltaan, aivan kuin talosta voidaan piirtää neljältä eri suunnalta neljä useinkin hyvin erilaista kuvaa. Kaikki kuvan voivat olla erilaisia, mutta silti ne kuvaavat samaa taloa ja kaikki ovat yhtä tosia.

Samoin on evankeliumien laita. Jokainen evankeliumi kuvaa tapahtumia omalta tasoltaan. Matteuksen evankeliumi keskittyy eniteten fyysiseen todellisuuteen ja Jeesuksen syntymän yhteydessä kuninkaisii.

Markuksen evankeliumi puhuu elämanvoimien eli eetterivoimien kannalta ja Luukkaan evankaliumin painopiste on sielukehon eli astraalikehon tapahtumat. Tällä sielullis-tunteellisella tasolla me nykyisin koemme joulun niin voimakkaasti, sisäisen sielunlapsen syntymäjuhlana.

Johanneksen evankeli sitten on elää henkisellä tasolla. Se kertoo asioista kehittyvän, heräävän ja uudistuvan minuuden kannalta.

Tärkeää on huomata, että yksikään evankeliumi ei ole varsinaisesti historiaa, vaan evankeliumit ovat pyhiä tekstejä, jotka valmistavat ihmissielua korkeampaan ymmärrykseen.

Jouluilta

Jokaisen evankeliumin taustalla vallitsevat korkeat henkiset voimat.  Joskus tulee aika, jolloin me kykenemme näkemään kokonaisuutena sen, mistä neljä evankeliumia nyt kertoo neljästä eri suunnasta, tai neljän hyvin korkean enkeli- ja jumalolennon kautta.

Se kertoo myös siitä, että vaikka juuri jouluna, lasten, lapsenmielisyyden ja Luukkaan paimenten juhlassa sisäinen katseemme kääntyy voimakkaasti menneisyyteen ja omaan lapsuuteen, niin varsinainen kristinusko ei ole menneisyyden ja perinteiden juhla, vaan tulevaisuuden juhla.

Nyt kun jouluevankeliumin lukeminen kouluissa ja muissa julkisemmissa joulujuhlissa on ollut vähenemässä, perheiden merkitys joulujuhlan paikkana jälleen kasvaa. Siksi suosittelen lämpimästi esimerkiksi juuri jouluevankeliumin lukemista kotona.

Usein jouluohjelman suunnittelu on vaativaa: lapset odottavat lahjojaan ja jouluateria ja kynttilöiden vienti haudoille vie aikaansa, mutta siitä huolimatta pienilläkiin hiljaisella ja hartaalla hetkellä, jonka pystyy saamaan aikaan lasten kanssa, on suuri merkitys.

Joulun erityisissä henkisissä energioissa äiti ja isä edustavat isoilla kirjaimilla Äitiä ja Isää, Äiti-jumalaa ja Isä-jumalaa, Taivaallista Isää ja Maa-Äitiä. Se on mahdollisuus, joka kannattaa käyttää hyväksi.

Maanhenkien pyhä yö

Jouluaattoyö on ensimmäinen kolmestatoista pyhästä yöstä. Se on mineraalisen maailman tai kivikunnan yö, jolloin pyhä uusi syntymä tapahtuu aivan maan elementtien sisällä, kuten Luukkaan Jeesus-lapsi syntyi Beetlehemin eli Leivän talon luolassa.

Kun maanhenkisyys suuntautuu syvälle aina kivikuntaan saakka, se merkitsee sydäntasolla ulottumusta maan aivan ensimmäisen alkutulen pyhyyteen. Silloin maanhenget ovat hereillä ja enkelit ja suuret henkiset tähtivoimat pääsevät lähelle maata ja ihmissydäntä, lähelle ihmistunteita.

Hyvää Joulua!
Matti 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: jouluaatto, pyhä yöt, jouluevankeliumi