Matin blogi

Ritarillisuus kunniaan - koulukiusaamiseen nollatoleranssi

Keskiviikko 14.9.2011 klo 0:46 - Matti Kuusela

Kiitos kaikille, jotka kommentoitte eilistä koulukiusaamisblogia. Olen miettinyt asiaa lisää, ja ainoa järkevä teesi asian suhteen on mielestäni: nollatoleranssi koulukiusaamisen suhteen.

Sivistysvaltiolle ei oikein mikään muu vaihtoehto ole mahdollinen. Millainen nykyaikainen sivistysvaltio olisi sellainen, joka sallii heikompia kiusattavan?

Ymmärrän kyllä sen, että niiden joilla on sisäsyntyinen ja luontainen puolustautumismekanismi itsessään, voi olla joskus vaikea ymmärtää, miksi joillekin pitäisi opettaa itsepuolustusta. Juttelin sähköpostitse erään opettajan kanssa, ja kun hän kysyi, että pitäisikö sitten koulussa alkaa opettaa itsepuolustusta, niin tajusin heti: monille nousee itsepuolustuksesta aivan väärä kuva, jotakin kielteistä, väkivaltaista, jopa pahaa.

Mutta ainoa vastaus tuohon on: tietenkin pitää! Se on vain ajateltava oikein! Olen jopa joitakin vuosia sitten, luulisin, lukenut jostain koulukiusaamista vastustavasta projektista, jossa oli kehitelty metodeja, joilla voi puolustautua.

 

Kävellä vain pois

Ilmeisesti monet vahvat ihmiset pitävät itsestään selvänä, että kiusaamistilanteesta voi vain kävellä pois. Että se on jotenkin oma syy, jos antautuu kiusattavaksi.

Mutta ei se ole niin. Kiusaaminen on nimenomaan sitä, että ei anneta mahdollisuutta poistua. Sinua pidetään kiinni, tavalla tai toisella: psyykkisen voiman käytöllä, uhalla, joukkovoimalla tai puhtaasi fyysisesti.

Kiusaamishalukkaat kyllä löytävät uhrinsa, joilla jostain syystä ei ole tuota puolustautumisautomaattia. Ja sitten loppu onkin heille helppoa.

Uskon kuitenkin, että on melko yksinkertaista opettaa käytännössä toimivia selviytymiskeinoja. Meillä on Suomessa aivan varmasti sekä turvallisuusalan että joidenkin muiden alojen asiantuntijoita, joille olisi yksinkertainen juttu kehittää opetusohjelmat sanotaan 5-15 vuotiaiden selviytymistekniikoiksi.

Siispä Enkelimaa esittää tässä ensimmäiset vaatimuksensa maailmanhistoriassa:

- Koulukiusaamisen estäminen ja luova konfliktinratkaisu on otettava syvällisesti mukaan kaikkien tasojen opettajakoulutukseen!

- On alettava välittömästi kehittää kouluitsepuolustusohjelmia, sekä fyysisellä, käyttäytymistieteellisellä että yleisellä pedagogisella tasolla!

- Ja pyydän: te, jotka olette samaa mieltä, viekää tätä viestiä ja näitä vaatimuksia eteenpäin mahdollisuuksienne mukaan!

 

Ritarillisuus

On hienoa, jos opettajat pystyvät tekemään koulusta turvallisen paikan jokaiselle oppilaalle. Koen, että tähän turvallisuuteen kuuluu olennaisena osana se, että jokaista rohkaistaan puolustamaan omia oikeuksiaan ja omaa elintilaansa.

Ja toiseksi siihen kuuluu vanha kunnon ritarillisuus. Kaikkein parasta on, että jokainen saa sellaista tukea, että hän kykenee itse puolustamaan itseään ja kasvaa psyykkisesti riittävän voimakkaaksi. Usein kysymys on myös pelkästä oivaltamisesta: ai jaa, saanko minäkin puolustaa itseäni! Mutta aivan suurenmoista on kehittää kulttuuria, jossa kukaan ei salli toisia kiusattavan!

Hyvin suuri merkitys kokonaisuudelle on niillä, jotka ovat epävarmoja sen suhteen kenen puolelle asettuvat, ollako vain passiivisesti tukemassa kiusaamista vai ollako sitä vastaan. Ja sitten tosi tärkeää on rohkaista sitä, että kiusaaminen on kerta kaikkiaan estettävä.

Ja kolmanneksi on tärkeää se, että kiusaamisesta saa aina raportoida ylöspäin. Ellei tällaista luottamuksen ja välittämisen kulttuuria tueta, todellisesta kiusaamisesta ei kerrota eteenpäin tai sitten siihen ei todenteolla puututa, kuten siinä iltapäivälehdessä kerrottiin, jota eilen luin.

Tämä on ongelma, joka ei selviä pelkillä puhelinsoitoilla ja kokouksilla. Tarvitaan määrätietoista uutta kasvatusta: menetelmien kehittämistä, niiden opettamista ja tiedottamista niin vanhemmille kuin opettajille.

Rakkaudella
Matti

 

Hyvää huomenta ja tervetuloa tähän päivään, ystäväni. Sinä olet syvästi rakastettu. Ota tänään vastaan jumalan armo / maailmankaikkeuden voima / Äidin rakkaus / Isän tuki - anna sille nimi joka tuntuu Sinusta hyvältä. Tunne että on jotain suurempaa ja mahtavampaa, joka tukee, kantaa ja rakastaa sinua, joka hyväksyy sinut täydellisesti, jolle voit olla juuri sitä mitä olet.

 

3 kommenttia . Avainsanat: ritarillisuus, koulukiusaaminen, opettajakoulutus, itsepuolustus, koulukiusaamisen nollatoleranssi