Matin blogi

Vapun uusi alku

Keskiviikko 30.4.2014 klo 16:36 - Matti Kuusela

Hei ystävät, vappupäivä on numerologisesti yksi kaikkein voimakkaimpia kuviteltavissa olevia päiviä. Mitä silloin oikein tapahtuu?

Neljä ensimmäistä kuukautta muodostavat perustan. Neljä on tilallisen maailman ja maadottumisen luku. Koe, miten pöydässä on neljä jalkaa, samoin tuolissa. Neliö tai suorakaide on jalusta ja maassa olevan maton muoto. Myös ihmisen jalkaterät muodostavat maata vasten suorakaiteen ja melkein neliön.

Henkis-kosmisesti neljän merkitys maan lukuna tulee siitä, että me elämme nyt maapallon - tai oikeammin aurinkokuntamme - neljännessä inkarnaatiossa, jolle on ominaista juuri maan elementin aineellistuminen. Ja tällaista aineentäyttämää kosmosta ei tule toista kertaa. Kolmas maa oli joustavampaa, ja samoin taas maan viiden inkarnaatio on jo henkistyneempi rakenne, jossa kaikki menee uusiksi.

Viistähti

Samoin geometriana viisitähti luo aikaisempiin muotoihin aivan uuden ulottuvuuden. Ensimmäisestä ja toisesta muodosta ei vielä synny pintamuotoa. Kolmio on aika yksinkertainen, vaikkakin luova muoto. Neliö vuorostaan lukitsee liikkeen ja muodostuu sillä tavoin melkoisen tylsäksi. Mutta viides muoto viistähtenä luo aivan uuden liikkuvuuden, luovuuden ja joustavan dynaamisen tasapainon. Siinä missä neliä kuvaa aineellista ihmistä, viistähti on eetterisen ihmisen kuva. Tämän uuden viistähti-ihmisen sisäisen kuvan herättää viides kuukautemme, toukokuu, joka ilmentyy juuri silloin kun kevät viimeinkin on voittamassa ja muuttumassa kesäksi.

Vappu eli 1. viidettä on sitten tämän viidennen ykkönen, viidennen alku. Se herättää mielteen viistähden yhdestä sakarasta, ylimmästä, siitä, joka vastaa päätä ja älyllistä tietoisuutta. Vapun kevätvalo herättää sisäisen kuvan siitä, miten pään tietoisuuden uusi valo loistaa koko kehoon ja kaikkiin muihin neljään sakaraan, jotka vastaavat ihmisen käsiä ja jalkoja.

Kosminen valo

Mutta me voimme laajentaa kuvaa vielä kosmisemmaksi. Viistähden sakarat vastaavat kaikki planeettavoimia, jolloin viistähti tavallaan täyttää koko aurinkokuntamme. Ylin sakara vastaa Saturnus-voimia, aurinkokuntamme henkistä rajaa, jonka kautta vielä korkeammat kosmiset voimat virtaavat aurinkokuntamme piiriin. 

Mutta kun ajattalemme vapun juhlintaa ja symboliikkaa, niin se kertoo vahvasti kevään uusista eetterivoimista ja luonnonhenkien vaikutuksesta, voimista jotka ovat nousseet talven levosta maan alta ja ilmentyvät nyt valon ja ilman kevätleikissä. Vappu on oivallista aikaa toivottaa eetterisen maailman luonnonhenget jälleen tervetulleiksi. Samoin vappu on aikaa sisäiseelle uudistumiselle ja nuortumiselle, aistien avaamiselle.

piilolampi.jpg

Hei, laitankin tähän mukaan vielä Kristiina Keravuoren viestin kertomuksen vapun nimihenkilöstä:

Hyvää ja Rauhaisaa vappua 

Valburgin kertomuksen ja kuukausikirjeeni merkeissä 

 

Valburg tai Walburga (710 - Hildesheim 25. helmikuuta 779) on katolinen pyhimys, joka syntyi varakkaaseen perheeseen Englannissa. Ajan tavan mukaan hänet laitettiin 10 vuoden ikäisenä luostariin. Kyseinen luostari oli tarkoitettu erityisesti naisille, jotka eivät menneet naimisiin. Se tunnettiin hyvästä koulutuksesta. Luostarissa häntä valmisteltiin lähetystyöntekijäksi tuolloin vielä ei-kristilliseen Saksaan.

Vuonna 748 Valburg matkusti yhdessä veljiensä Willibaldin ja Winibaldin kanssa Württembergiin avustamaan Saksan apostoliksi kutsuttua pyhää Bonifatiusta, joka valtaosan lähteistä mukaan oli hänen enonsa. Tämä oli ensimmäisiä, joka kutsui naisia mukaan lähetystyöhön.

Laivamatka Englannin kanaalin yli oli myrskyisä ja laiva joutui merihätään. Legendan mukaan Valburg rukoili koko ajan polvillaan laivan kannella, kunnes laiva saapui satamaan. Sen tähden hän on yhä merimiesten suojelijatar ja suojelupyhimys myrskyä vastaan.

Aluksi Valburg asui nunnaluostarissa, mutta siirtyi vuonna 761 Heidenheimin miesluostarin johtoon. Se oli saksalaisen lähetystyön tukipaikkoja. Johtamalla vaikutusvaltaista luostaria Valburgista tuli yksi tärkeimmistä naisista kristillisessä Euroopassa. Hän on hyvä esimerkki niistä etenemismahdollisuuksista, joita lahjakkailla naisilla oli keskiajalla. Valburgin kerrotaan tehneen ihmeitä. Hän pelasti lapsen nälästä kolmella tähkällä ja rauhoitti raivotautisen koiran. Hänen kerrotaan myös pelastaneen lapsivuodekuumeessa olleen äidin. Niinpä Valburg onkin suojeluspyhimys sairauksia, raivotautia, nälänhätää ja katoa vastaan sekä sairaiden, vastasynnyttäneiden ja maanviljelijöiden suojelija. Korkeasti koulutettu Valburg saattoi tuntea parantavia kasveja.

Valburg kuoli Heidenheimin luostarin vuosikirjojen mukaan 25. helmikuuta 779. Hänen kuolemansa jälkeen Heidenheimin luostari menetti merkityksensä ja myöhemmin lakkautettiin. Valburgkin unohdettiin vuosisadaksi.

Sata vuotta myöhemmin paavi Hadrianus II julisti Valburgin pyhimykseksi, ja hänen muistopäiväkseen tuli katolisessa kalenterissa kuolinpäivä 25.2. Valburgin luut siirrettiin pyhimykseksi julistamisen jälkeen 1. toukokuuta 870 Eichstättin Pyhän ristin kirkkoon, joka on nykyään pyhän Valburgin benediktiiniläisluostari. Tästä tuli Valburgin muistopäivä, suomeksi vappu, ensin Englannissa ja myöhemmin myös Pohjoismaissa.

 

Tervehdys Etelä-Intiasta,

Rauhallista Vappua ja siunausta kevääseen.

Tämän ajan lähetyssaarnaaja

Evankelista Kristiina

walburga.jpg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: vappu, vapun numerologia

Kimmoisuus ja henkiset energiat

Keskiviikko 23.11.2011 klo 19:03 - Matti Kuusela

11:11:11 -päivänä eli 11. marraskuuta 2011 käsittelimme meditaatiossa huolellisesti siirtymää sekä kymmenestä yhteentoista että yhdestätoista kahteentoista.

Viesti oli selvä. On hyvä oppia tunnistamaan ja lepäämään lukuenergioissa, mutta varsinaiseksi uudeksi asiaksi on tulossa se, miten siirrytään lukuenergiasta toiseen.

Jos aivan tunnepohjaisesti tunnustelee lukua 10, niin huomaa valtavan eron lukuun 11 verrattuna. Parillinen kymppi on tasainen ja se sulkeutuu itseensä. Toisaalta siinä on ykkösen itsenäisyysvoima ja sitten nollan kosminen laajuus. Luja ja vakaasti itsessään pysyvä luku.

Yksitoista on siitä erikoinen luku, että se on pariton, eli se ei ole jaollinen kahdella. Mutta siitä huolimatta siinä on mitä voimakkain ykköspari, kaksi ykköstä. Parittomuus tekee siitä dynaamisen ja muutosvoimaisen lukuenergian, mutta nuo kaksi ykköstä seisovat lujasti porttina - johonkin uuteen. Yksitoista on mitä selvin porttiluku.

 

Siirtymän dynaamisuus

Tässä numerologisessa tai oikeastaan lukuenergioiden tarkastelussa tärkeää onkin, mitä tapahtuu, kun siirtyy kympistä yhteentoista. Meille nuo siirtymät eivät ole mitenkään luonnostaan selviä. Kun siirrymme huoneesta toiseen oven kautta, me tuskin koskaan koemme sitä hetkeä, vaan valmistaudumme jo uuden huoneen energioihin. Vaivumme siirtymäkohdalla jonkinlaiseen tajuttomuuteen tilan suhteen.

Salaisuus onkin siinä, että näissä siirtymäkohdissa meidän tietoisuutemme hieman irtoaa fyysiseltä tasolta ja nousee eetterimaailmaan - jossa me emme vielä ole itsenäisesti tietoisia. Sama tapahtuu puheessa esimerkiksi nimessä Mat-ti, jossa tietoisuus kahden t:en välillä katoa hetkeksi henkiselle alueelle.

Tuo hyppy on hyvin alkuvoimaisen kielen merkki ja hyvin vaikea esimerkiksi englantilaisille, jotka ääntävät nimeni jotenkin Ma-thii. Tuo hyppy eetterimaailmaan tapahtuu myös musiikissa kahden sävelen välillä, ja on sanottukin, että tärkeintä eivät ole sävelet itsessään, vaan se mitä niiden välillä tapahtuu.

 

Yhdestätoista kahteentoista

Toista hyppyä harjoittelimme meditaatiossa yhdestätoista kahteentoista. Yksitoista on dynaaminen, liikkuvainen ja siinä on vahva jännite noiden kahden ykköspilarin välillä.

Kaksitoista on jotain aivan muuta. Se on kyllä myös luova, mutta korkealla henkisellä tasolla: yksi ja kaksi, joista tulee yhteensä kolme. Mutta muuten kaksitoista on kerubien muodostama Eläinradan enkelipiiri, astraalipiiri.

Kahdessatoista on valtava kosminen tasapaino. On ihmeellistä kokea, miten vaikea on meditaatiossa löytää mitään yhteistä kymmenen ja yhdentoista tai yhdentoista ja kahdentoista välillä. Ne ovat niin eri maailmaa jokainen.

Siirtymän lukujen välillä voi kuitenkin meditoida elävästi kokemalla, miten kymmenen piiri luo harmonisoituessaan keskustaansa uuden yhteisen ykkösen. Ja kun sitten siirrämme tuon uuden ykkösen mukaan ympäryspiiriin, saamme yksitoista.

Samalla tavalla yhdentoista piiri synnyttää keskuudessaan uuden ykkösen, joka ulkokehälle siirtyessään luo kaksitoista.

Tälla tavoin voimme harjoitella eetteri- eli elämänmaailman lainalaisuuksia ja sävyjä. On jännittävää huomata, miten myös noissa kymmenen ja yhdentoista piirin synnyttämissä uusissa ykkösissä on kummassakin aivan oma sävynsä.

Vastaavasti voimme luoda siirtymän suuremmasta luvusta pienempään, kun yksi piirin jäsenistä uhrautuu ja siirtyy piirin keskelle ja - minne se häviää? Todella suuri salaisuus! Piiri pienenee yhdellä, kun yksi sen jäsenistä palaa takaisin henkiseen maailmaan.

Piiri kasvaa yhdellä, kun sen keskukseen inkarnoituu henkisestä maailmasta uusi ykkösluku.

Nämä ovat myös suuria luomisen salaisuuksia, joita on oikein hyvä harjoitella mielessään ja tunnustella eri lukujen sävyjä. Kun tähän pääsee sisälle, luvut alkavat kertoa kukin omia tarinoitaan ja lukuyhdistelmät näyttelevät suuria maailmandraamoja.

 

Kimmoisuus

Mutta se, mikä näissä siirtymissä oli varsinainen opetus, oli sisäinen kimmoisuus, joka nyt on tullut esiin useammissa yhteyksissä. Hyppy luvusta toiseen, tai lukunenergiasta toiseen antaa meille sisäisten voimiemme kimmoisuutta ja lujuutta, jos sitä harjoittelemme.

Aivan samalla tavalla voimme ajatella, miten fyysinen hyppy askeleesta toiseen lisää voimiamme kun teemme sen tietoisesti, sen sijaan että vain laahaisimme jalkojamme askeleesta toiseen.

Myös meditaatioissa tämä kimmoisa hyppy tilasta toiseen on tärkeä. Nyt vasta alan oikein ymmärtää, mitä Steiner jossain meditaatio-ohjeessa tarkoittaa puhuessaan siitä, miten meditaation jälkeen ei saa jäädä uinailemaan meditaatiotilaan.

Ei, vaan siitä on tultava selkeästi ulos, kimmoisasti noustava arkitajuntaan. Kun harjoittelee näin, tajuaa miten meditaatio todella vahvistaa myös arkielämää, ja miten tapahtuu tuo suuri jakautuminen: meditaatiotilan antama fyysinen vahvistuminen ulospäin - samalla kun sen henkisen hedelmät vapautuvat toimimaan sisäisessä maailmassa.

Ellei tee tuota kimmoisaa eroa meditaatiotilan ja arkitietoisuuden välillä, meditaation henkisen hedelmät jäävät roikkumaan tilaan, josta ne eivät pääse kunnolla rakentamaan uutta sisäistä maailmaamme.

Kaiken tämän opetus siis: harjoittele kimmosia energiasiirtymiä tilasta toiseen, työstä toiseen, tietoisuudesta toiseen, askeleesta toiseen. Silloin jokaisessa siirtymässä eetterikehosi ja fyysisen kehosi suhde uudistuu ja elpyy!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommenttia . Avainsanat: 11:11, 12, 10, numerologia, lukuenergiat, meditaatio, eetterikeho, henkinen kehitys, lukujen energiat, eetterimaailma