Matin blogi

Kristuksen seitsemän uutta käskyä

Keskiviikko 16.9.2015 klo 23:33 - Matti Kuusela

omenankukkajanuppu_600.jpg

Tänä iltana meitä oli Henkisessä workshopissa kaikkiaan yhdeksän. Mukava ilta, hyvää keskustelua ja aiheet henkisiä mutta käytännöllisiä. Matteuksen teksti kirkastuu ja selkenee.

Jeesuksen esittämiä uusia Mutta minä sanon teille -muotoisia käskyjä on kaikkiaan kuusi. Niitä edeltää kuitenkin yksi, joka on esitetty ilman alussa olevaa mutta-sanaa: Minä sanon teille...

Tästä lauseesta saa vaikutelman, että Jeesus esittää siinä jotain suurempaa ja henkilökohtaisempaa kuin sitä seuraavissa mutta-sanalla alkavissa käskyissä. 

Tämä ensimmäinen käsky on erityisasemassa siksi, että se käsittelee fyysisessä maailmassa toimimista. Fyysisen maailman varsinainen laki on oikeudenmukaisuus. Se on se ominaisuus, jonka kautta luomistyö virtaa välittömästi eteenpäin fyysisellä tasolla. Se on välttämätöntä, jotta Kristuksen työ voi tapahtua ihmisten kautta.

Kun mietin tätä käskyä, päädyin siihen, että kaikissa muissa ominaisuuksissa henkinen maailma voi hieman joustaa. Ihmisiltä ei odoteta täyttä rakkautta, täyttä myötätuntoa tai muutakaan, mutta oikeaudenmukaisuus on se ominaisuus, jonka on oltava läsnä, jotta jotta Kristuksen vaikutus voi toteutua heti ihmisen kautta.

Kaikilla hyvillä ominaisuuksilla on oma tärkeä tehtävänsä, mutta tässä Jeesus ilmaisee, että juuri ihmisten yksilöllisesti kokeman ja toteuttaman oikeudenmukaisuuden kautta myös hänen työnsä voi kulkea eteenpäin ihmisten välityksellä. Siksi oikeudenmukaisuus on erityisasemassa tällä kohtaa, jossa Jeesus kertoo omasta tehtävästään ja sen toteuttamisesta.

Omassa Uudessa testamentissani tämä lause kuuluu: Minä sanon teille, ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

1) Yksinkertaistan tämän lauseen seuraavasti: Ole oikeudenmukainen kaikissa tilanteissa.

Olemme jo aikaisemmissa blogeissa puhuneet siitä, että lauseessa oleva kreikankielinen alkutekstin sana on dikaiosune, joka tarkoittaa juuri oikeudenmukaista. Dikaiosune on myös kreikkalainen oikeudenmukaisuuden jumalatar, siis feminiininen voima. Voimme ymmärtää, että tämä oikeudenmukaisuus on luonteeltaan elävää ja sielullisesti koettua, sellaista joka kohoaa itse tilanteesta. Se ei ole kirjoista tai periaatteista johdettua oikeudenmukaisuutta, vaan sellaista mikä on paljon enemmän, yksilön itsensä luomaa. 

Kristus_Maria_vaaka.jpg

Kuusi uutta käskyä

Seuraavat kuusi käskyä muodostavat oman kokonaisuutensa. Ensimmäinen niistä käsittelee elämänmaailmaa, eetteritasoa. Toinen käsky kuuluu Uuden testamentin suomennoksessa seuraavasti.

"Teille on annettu tämä isiltä annettu käsky: 'Älä tapa.' ... Mutta minä sanon teille: jokainen joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion."

2) Puhu kaikille olennoille ainoastaan myönteisesti.

Nyt Kristus kohottaa vanhan tappamisen kieltävän käskyn uudelle tasolle antamalla ymmärtää, että kaikenlainen parjaaminen ja arvostelu on tappavaa elämänmaailmassa, niin läheltä kuin kaukaa ajatuksinakin.

Matteus käyttää esimerkkinä ihmisiä, mutta selvää on, että tämä ohje pätee kaikkiin olentoihin ja asioihin. Henkisellä tiellä oleva ihminen pyrkii sopuun ja sovintoon jokaisen kanssa.

*

"Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan."

3) Voita viettelykset.

Tämä on sielunmaailman tai astraalitason käsky. Ihmisen vapauden ja oman tiedon karmana oli viettelyksille altistuminen. Jeesus puhuu tässä miehestä ja vaimosta, mutta ohje tarkoittaa, että altistuminen viettelyksille vaikuttaa heikentävästi ihmisen henkeen.

Viettelykset voit siis työntää syrjään, mutta jos siitä seuraa tunteita, niin niiden salliminen on tärkeää. Meidän sisäiselle kasvullemme on olennaista, että me hyväksymme jokaisen itsessämme syntyvän tunteen. Otamme sen vastaan, koemme sen kaikessa rauhassa niin kauan kuin sillä on tehtävää kanssamme.

*

"On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja."

4) Pidä kiinni siitä, minkä olet havainnut hyväksi

Tätäkin käskyä Jeesus kuvaa avioliiton termein, mutta idea on se, että ihmishengen (jota tässä nimitetään mieheksi) on tyynesti jatkettava kaiken sen kanssa, minkä hän on havainnut hyväksi ja valinnut itselleen (vaimo). Ainoastaan siinä tapauksessa että tuo sielullinen asia kerta kaikkiaan menettää kantavan voimansa (haureus), voi siitä tietoisesti luopua (antaa tälle ominaisuudelle erokirja).

*

"Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä mitä olet Herralle valalla vannonut'. Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan."

5) Puhu tasapainoisesti ja avoimesti

Kun puhut toisille tai itsellesi, puhu rauhallisesti ja vapaasti. Sinun ei tarvitse yrittää vakuuttaa toisia, ei puolustautua, ei hyökätä. Kerro vain oma kokemuksesi. 

Tämä on itse asiassa enkelipuheen harjoittelua, todellista ihmisen puhetta. Puhuessasi puolueettomasti tulet lähelle enkeliäsi ja hän voi tulla lähemmäksi sinua. Näin lähestyt myös korkeampaa minääsi.

*

"Teille on opetettu: Silmä silmästä, hammas hampaasta. Mutta minä sanon teille: Älkää tehkö pahalle vastarintaa."

6) Älä vastusta pahaa

Me puhumme tässä koko ajan opetuksesta, joka tapahtui henkisessä maailmassa, vuorella. Kristuksen oppilaina meidän ei tule vastustaa pahaa, vaan muuntaa se. Se on koko ihmiskunnan suuri tehtävä. Kun toimimme yhteistyössä Kristuksen kanssa, meidän ei tarvitse suojautua pahalta, vaan me voimme kääntää sille toisenkin posken auttaaksemme sitä muuntumaan.

*

"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta.'

7) Rakasta vihamiehiäsi ja rukoile vainoojiesi puolesta

Muistakaamme, että nämä ovat todellisia ohjeita, jotka on tarkoitettu noudatettavaksi. Me ihmiset näyttelemme täällä maan päällä toinen toisillemme mitä erilaisimpia rooleja, mutta tarkoitus on, että rakastamme toinen toisiamme. Vain sillä tavoin me voimme yhdessä kulkea maankehityksen loppuun saakka.

Roolistamme riippumatta me kaikki kannamme toinen toistemme taakkoja, ja siksi me saamme olla kiitollisia jokaiselle, joka näyttelee osaansa kanssamme tällä planeetalla. Toistemme rakastaminen kokoaa yhteen meidän suorittamamme työn, niin että me voimme turvallisesti siirtyä maan seuraavaan ruumiillistumaan. Kuten Jeesus sanoi, ketään ei jätetä eikä voida jättää jälkeen.

Rakastamisen käsky on vaativa ja itseltäni meni aikanaan kauan ennen kuin pystyin vakuuttumaan siitä, että rakastaminen on järkevää myös hankalien ihmisten kohdalla. Rakkaus on voima, jolla on kyky asettaa asioita paikoilleen. Kun siis rakastan sellaista, mikä ei ole kohdalleen, se alkaa väistämättä etsiä oikeaa paikkaansa.

Kaukonäköisyys

Tämä osa päättyy Jeesuksen kehoitukseen, joka Uuden testamentin suomennoksessani kuuluu: Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. Mutta voi huomata, ettei Jeesus voi tarkoittaa tuota. Emme me vielä ole täydellisiä, me olemme vasta matkalla, hieman yli puolivälin.

Kreikan alkukielellä täydelliseksi suomennettu sana on teleios. Alussa on sama tele kuin meillä esimerkiksi televisiossa tai vanhassa telegraafissa. Tele tarkoittaa kauas ja niin voimme määrittää, että Jeesus tarkoittaa: Olkaa kaukonäköisiä ja kaukaa viisaita niin kuin teidän taivaallinen Isänne on.

Rakkaudella
Matti

Kirjoitus perustuu Matteuksen viidennen luvun jakeisiin 20-48.
Vuorisaarnaa koskevia blogeja on tämän vuoden helmikuusta saakka.

5 kommenttia . Avainsanat: Vuorisaarna, Jeesus, seitsemän käskyä, seitsemän uutta käskyä, teleios, pahan vastustaminen

Kolme iskua ajassa

Sunnuntai 12.4.2015 klo 23:08 - Matti Kuusela

Viikonloppuseminaarissaan israelilainen Yesayahu ben Aharon kuvasi paljon niitä samoja ihmiskehityksen kaara, joita mekin olemme käyneet läpi keskiviikkojen workshopeissa ja kirjoituksissa.

Tänään Yesayahu puhui kansojen välisistä suhteista ja päätyi vahvaan kuvaan siitä, miten kehityksessä vaikuttavat pahan voimat työskentelevät. Olen vähän pahoillani siitä, että joudun joudun käyttämään tuota paha-sanaa, mutta ei sitä voi kokonaan välttääkään. Jos tahdomme kulkea keskitietä, on meidän nähtävä sekä kehitystä edistävien että niitä vastustavien voimien puolelle.

Yksi aikamme onglemia on siinä, että emme riittävästäi kykene sulattamaan sitä, mitä paha oikein on. Kun yksi tulevaisuuden tehtäviämme on pahuuden muuntaminen ja voittaminen, Emme voi pelkästään torjua sitä, mitä koemme pahaksi. Niin kauan kuin mealitajuisesti vain kavahdamme sitä mitä koemme pahaksi, on sen muuntuminen vain osittaista. Voi käydä jopa niin, että yhden pahuuden torjuminen luo enemmän pahaa kuin se mistä kaikki lähti liikkeelle.

Pahuuden ja kehityksen voimia

Hyvin syvässä mielessä pahuus ihmiskunnassa on samaa kuin edistyminen. Kun ihmistietoisuus nykymuodossaan edistyy, se samalla erkaantuu maailmankaikkeuden elävyydestä ja sopusoinnusta. Sitä voi pitää pahuuden tai erillisyyden ensimmäisenä vaiheena.

Ihmiskehityksen suurta alkutragediaa on, että pyrkimys kehitykseen ja edistykseen saa samalla aikaan erillisyyttä mahdollisuuden erehdyksiin.

Toinen aste on se, että tietoisuuden kasvaa vain jollain yksipuolisella alueella niin, että siitä syntyvät teot eivät enää ota huomioon kokonaisuutta, vaan edistävät jonkin osa-alueen etua. Siitä syntyy niitä erehdyksiä, joita me varsinaisesti alamme pitää pitää pahoina.

Tämä pahuuden toinen vaihe on sitä, että pidän omaa näkemystäni niin totena ja oikeutettuna, että alan estää tai jopa rangaista niitä, joilla on toinen näkemys tai kokemus asioiden kulusta.

Kolmas pahuuden aste on sitten sitä, että me teemme aivan tieten tahtoen sellaista, mikä vahingoittaa toisia tai itseamme. Tässä vaiheessa ei ole enää mitään epäilystä siitä, että asiat ovat todella huonosti.

Neljäs vaihe eroaa huomattavasti näistä kolmesta. Se on sitä, että me annemme omantuntomme tai minuutemme nukahtaa ja osallistumme johonkin sellaiseen, mihin yleinen käytäntö, auktoriteetit tai kollektiiviset energia ohjaavat. Monet kokeet ovat osoittaneet, että yleisesti ottaen me ihmiset olemme hämmästyttävän alttiita tekemään ikäviä asioita, jos niitä perustellaan jollain hyvältä tai oikealta kuulostavalla syyllä.

Kolme pahaa ajassa

Mutta palataan Yesayahuun. Hän tosiaankin päätti esityksensä siihen, miten 1900-luvun alkupuolella ja tarkemmin 1930-luvulla odotettiin Kristuksen laajaa ilmenemistä ihmisille. Kristuksen yksöllisen kohtaamisen avautumisen olisi pitänyt alkaa tapahtua kaikkialla, mutta Keski-Euroopan alueella oli aivan erityinen henkinen tehtävä: minuusvoimien herääminen.

Nyt sitä on osittain vaikea ymmärtää, koska tuo minuuden kristillistyminen tai henkistyminen, mitä sanoja tahtookiin käyttää, jäi silloin kesken. Nyt minuuden henkistyminen etenee eräältä osalta niin, että ihmiset kokevat juuri minuuden huonana ja itsekkäänä. Mutta silti varsinainen minuus on se, joka noin kokee.

Kun katsomme asiaa pahojen voimien kannalta, niin ne onnistuivat 1930-luvulla iskemään minuuskehitykseen ajan kolmessa tärkeässä aallossa.

Nykyisyyden isku tapahtui siihen henkisyyteen, jota esimerkiksi saksalainen idealismi ja Rudolf Steinerin työ valmistelivat: ihmisen vapaan ja eettisen henkisyyden kehitykseen.

Menneisyyden isku tapahtuu juutalaisia vastaan, heitä jotka menneisyydessä olivat minä-kehityksen kantajia ja edelläkävijöitä – ja mistä he edelleenkin ovat maksamassa kovaa hintaa.

Ja tulevaisuuden isku tapahtui venäläisiä vastaan. Venäläisen sielun tarkoitus on henkisen tiedon mukaan kehittää erityisen läheistä suhdetta omaan enkeliin ja tulla kaukaisessa tulevaisuudessa sen henkisen virikkeen kantajaksi, jota me kutsutaan esimerkiksi Vesimiehen ajaksi tai kuudenneksi kulttuurikaudeksi.

Näiden henkisten virtausten puhdistamisessa kaikkein suurinta, mitä me voimme tehdä, on loistaa enkelimme kanssa omaa puhdasta valoamme. Siinä Vuorisaarnan opetus toisenkin posken kääntämisestä tarkoittaa, että me olemme valmiit käymään sisäisesti läpi kaikki ne prosessit, kaikki ne erilaiset kokemukset joita maailma meille tuo.

Se tarkoittaa, että meidän tehtävämme on kuunnella omaatuntoamme.

Rakkaudella Matti.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: paha, minä. minuus, ben Aharon

Hyvinkäällä

Lauantai 26.5.2012 klo 15:39 - Matti Kuusela

Kuulin juuri autoradiosta Hyvinkään
tapahtumista. Kun olenvalkoruusu.jpg syntynyt ja
kasvanyt Hyvinkäällä, on aina tuntunut oudolta kuulla sieltä jälkeenpäin ikäviä uutisïa. Tämä viimeinen ampumistapaus aivan Hyvinkään keskustassa tuo esille kaikki jo aivan pahimmatkin visiot.

Mutta se tuo esiin myös sen, miten unohduksissa on ollut ollut kristinuskon ydin. Kun Suomikin niin monella tavalla on vahvasti kristillinen maa ja kirkolla on valtavat taloudelliset ja henkilöresurssit käytettävissään, niin on jo viimeistään nyt aika alkaa puhua ja toteuttaa sitä, minkä Kristus antoi viimeiseksi ja ainoaksi käskykseen. Siis ehtoollisillan lopulla:

"Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä."

Tuo oli Johanneksen evankeliumista 15, 11-12. Se on niin selkeää puhetta. Tietysti minä ymmärrän, että rakkaudesta - kaikkine tasoineen - puhuminen ei ole helppoa, mutta minulla ei myöskään ole tietoa mistään muusta voimasta, joka voi parantaa kaiken, kuin rakkaus.

 

Pelko ja rakkaus

Silloin kun pahoja asioita tapahtuu, on aivan sallittua kokea pelkoa ja järkytystä, ja on tärkeääkin tuntea niitä, jos ne kerran nousevat esiin. Tai jos vihaa ja suuttumusta nousee esiin, niitä saa tuntea ja sillä tavoin vapauttaa ne, mutta samalla on tärkeää muistaa, että meillä on myös korkeampi minä. On viisas enkeliminä ja rakasta Kristus-minä. Ne auttavat meitä ymmärtämään, miten voin työskennellä kokemaani surua, epäilystä, vihaa, järkytystä ja muita kielteisiä tunteita niin, että ne vapautuvat ja muuntuvat, eivätkä aiheuta enää lisää pahaa.

Monasti on niin, se mikä yksityisellä ihmisellä tai yhteisössä kärsii rakkaudettomuudesta, ei pääse parantamaan ennen kuin se jollain tavoin pääsee esiin. Hyvinkään ampumistapauksessa voi kokea selvästi sen, miten jossain on niin suuria kielteisten energioiden rakkaudettomia koostumia, että ne vain jossain tulevat esiin.

Tällaisissa tapauksissa on tärkeää ymmärtää, että vaikka jokaisella ihmisellä on oma henkilökohtainen vastuunsa, niin meillä kaikilla on myös yhteinen vastuu. Ja kaikkein keskeisin tapa sen vastuun kantamiseksi on jatkuva oman itsensä kasvattaminen yhä rakastavammaksi olennoksi.

Mitä enemmän jokainen meistä oman enkelinsä kanssa oppii olemaan rakkaus, sisästämään rakkautta ja säteilemään ja loistamaan rakkautta ja hyväksymistä, sitä pienemmäksi käyvät väistämättä ne nimettömät kielteisten voimien koostumat, joita myös väistämättä kehittyy siellä, missä ihmisillä on vapauden mahdollisuus. Sillä vapauteen kuuluu myös vapaus tehdä erehdyksiä, niin onnettamalta kuin se kuulostaakin.

 

Rakkauden filosofia

Filosofisesti rakkauden ymmärtäminen ja etenkin ymmärtää rakkauden suhdetta hyvään ja pahaan, on kovasti vaativaa. Olen aikaisemminkin kirjoittanut siitä, miten hämmentynyt olin kuullessani ensimmäisen kerran, että myös pahaa tulee rakastaa.

Sittemmin vuosien kuluessa se on tullut täysin selväksi: Ainoa voima, joka maan päällä voi muuntaa pahan hyväksi ja vapauttaa sen voimastaan, on rakkaus. Se että rakastan kaikkia ihmisyyden ilmentymiä ei aiheuta sitä, että paha kasvaisi ja vahvistuisi, vaan sitä, että kaikki paikoiltaan pois suistuneet hyvät voimat alkavat jälleen palata oikealle paikalleen.

Nykyään me vielä yleisesti ajattelemme niin, että minä ja pahuus olemme vastakkain. Silloin aivan luonnollisesti nousee esiin ajatus taistelusta pahaa vastaan.

Mutta Jeesus puhui ja näytti toisen tien, joka on keskellä olemisen tie. Hän itse oli ristillä kahden ryövärin välissä, ei heitä kumpaakaan vastaan.

Kun itse uskallan siinä rakkaudessa, joka minulle on mahdollista, asettua oman universumini keskukseen ja olla siinä rakkaus niin itselleni kuin kaikille muille, alan tajuta, että minun ei rakkaudessani tarvitse erotella hyviä ja pahoja. Kun olen keskellä itsessäni (mikä on oikeastaan Vuorisaarnan tarkoittaman rakkauden tila), voin rauhassa loistaa rakkautta tai asettua rakkaudelliseen vuorovaikutukseen kaiken kanssa ympärilläni.

Niin Jeesuskin teki ristillä. Hän jutteli niiden toisten ristillä olevien kavereiden kanssa, ja heti ainakin toinen tuli uusiin ajatuksiin.

Niinhän meillä kaikilla on ristimme, mutta rakkaus antaa meille silti mahdollisuuden olla rakentavassa yhteydessä ympäristöömme. Mitä useammin me toteutamme tuota Kristuksen yhtä ja ainoaa käskyä rakastaa toisiamme, sitä enemmän meille ja jokaiselle meistä tulee myös mahdollisuus kokea sitä iloa, josta Kristus puhui. Sillä eiköhän kaikkien näiden lisääntyvien dramaattisten tapahtumien suurin syy ole siinä, on ihminen kokee jäävänsä yksin, ilman että häntä rakastetaan ja tuetaan.

Nyt saa odottaa ja jopa vaatia, että kirkot ja muut henkiset yhteisöt alkavat tosissaan miettiä ja edistää rakkauden opetusta. Sillä rakkauden oppi on myös se, joka lopulta antaa meille voiman itse sitä hyvää, mitä me kuitenkin syvällä itsessämme tahdomme tai tahtoisimme olla.

Syvä myötätuntoni kaikille Hyvinkää tragedian kokeneille!

Rakkaudella
Matti

1 kommentti . Avainsanat: Hyvinkää, tragedia, rakkaus, hyvä, paha, Johanneksen evankeliumi, Kristus

Käärme-energiaa

Keskiviikko 23.5.2012 klo 23:13 - Matti Kuusela

Maapallo kaikkine olentoinen muodostaa hyvin täyden kokonaisuuden. Harvoin tulee ajatelleeksi, että maan eläinkunta heijastaa ihmiskunnan ominaisuuksia. Vaikka samaa pätee myös kasvi- ja eläinkuntaan.

Niin kauan kuin ihmiskunnalla on tiettyjä ominaisuuksia, niin kauanperisynti_200.jpg on myös eläimiä, jotka kantavat näitä samoja voimia. Laiskiainen on yksi hyvä esimerkki siitä. Niin kauan kuin ihmisten piirissä esiintyy laiskuutta, on myös laiskiaisia. Suuri ero ihmisten ja eläinten välillä tässä on se, että jokainen eläin kantaa edustamaansa voimaa itseoikeutetulla ylevyydellä, riippumatta siitä, pidetäänkö samaa asiaa ihmisellä hyvänä vai huonona.

Tähän ilmiöön, että eläimillä ja kasveille myös ihmisten harmilliset ja sairauksina ilmenevät ominaisuudet ovat täysin tasapainoisesti omalla kohdallaan, perustuu se, että me voimme saada kasveilta ja eläimiltä lääkkeitä, jotka asettavat noita ihmisessä pois tasapainosta suistuneita energioita jälleen paikoilleen.

 

Käärmeet ja valhe

Käärmeet ovat loistelias esimerkki siitä, miten ihmiskunnan huonona pidetty ominaisuus esiintyy varsin loisteliaana ja näyttävänä, vaikka usein pelottavana ja jopa vaarallisena eläinkunnassa. Käärmeet ovat valheen edustajia, kertoo Hampurin eläintarhan käärmeiden hoitajahenki Salmissra Flensburger Hefte -julkaisussa 105.

Salmissra kertoo, että se, miten kaikki myrkylliset käärmeet eivät ilmoita myrkyllisyydestään ulkonäöllään, johtuu juuri siitä, että ne ovat olentoja, joille valhe on ominaista.

Käärmeille itselleen oleminen valheen ilmentymänä on kaunista, ja sen vetovoiman kokevat myös monet ihmiset. Pahalla on myös lusiferinen, kauneutta ilmentävä puolensa. Se aiheuttaa ihmiselle monesti hankaluutta päättää mielessään, ovatko käärmeet lopultakin pahoja, vai ovatko ne kauniita.

Juuri tällä kohden käärmeen tietoisuus pääsee vaikuttamaan ihmiseen, kun ihminen ei oikein tiedä olisiko hänen kauhistuttava vai ihastuttava. Silloin syntyy tietoisuudessa halkeama, josta käärme - energiana - pääsee läpi. Käärme pääsee luikertamaan kaikkialle, missä näitä tietoisuuden repeämiä ilmenee.

Käärmeet ovat sopusoinnussa kaikkien elementtien kanssa. Jotkut käärmeet osaavat jopa lentää ainakin lyhyitä matkoja, ja monet uivat, vaikkeivät aina mielellään. Myös aavikon hiekassa ne kokevat veden kaltaisen virtaavuuden. Aivan kylmässä ne eivät kuitenkaan tule toimeen, koska ne eivät ole vaihtolämpöisiä, vaan tarvitsevat lämpöä toimiakseen.

Elääkseen paha tarvitsee Kristuksen valoa, sanoo Salmissra. Vain silloin kun paha tulee valaistuksi, se on olemassa ja voi elää. Se on suuri salaisuus!

Salmissra jatkaa siitä, miten hyvyys on tahtonut pahuutta ja myös luonut sen. Sillä aurinko lämmittää käärmeitä ja mahdollistaa niiden elämän. Tämä on ihmisten tärkeää selvittää itselleen!

Sitten Salmissra selittää luomisesta niin vaativaa käärmeiden syntyyn liittyvää asiaa, että en sitä vielä kyllä aivan tajua. Mutta ei se mitään. Kirjoitan sen tähän kuitenkin, ja eiköhän se selviä. Käärmeet sisällyttävät kuitenkin niin suuria olemassaolon salaisuuksia, joita olemme pitäneet pimennossa, että eiköhän ole jo aika selvitellä niitä.

 

Uhrista ja sen hyväksymisestä

Ensimmäinen käärme on luikertanut tilan maailman kautta sen johdosta, että alkuperäisesti hyvät olennot ovat uhranneet toisia alkuperin hyviä olentoja, mutta nämä toiset hyvät olennot eivät tunnustaneet tätä uhria. Näin syntyi tästä hyvästä olennosta ensimmäinen käärme.

Siihen tietenkin liittyi surua, mutta nyt käärmeet ovat surun ulottumattomissa. Käärmeen on mahdotonta olla surullinen.

Käärmeet ja niiden munat ovat ikivanhoja ja ne ovat peräisin jo maapallon ensimmäisesti inkarnaatiosta, Saturnus-tilasta, jossa munamuodolla oli tärkeä kehitystehtävä. Lintujen muniminen on paljon uudempaa perua.

Valheen syntymisen ymmärtäminen on vaikeaa myös siksi, että valhe on syntynyt jo aikana, jolloin mitään puhetta ei ollut, sanoja tosin jo oli.

Kuitenkin ensimmäisen uhrin kieltämisen kautta, mistä jo puhuimme, syntyi maailmaan ensimmäinen Ei (mikä hauskasti on saksan sana "muna"), syntyi maailmankaikkeuteen jotain täysin uutta, sellaista mikä mahdollisti aivan uudenlaisen ja dynaamisen kehityksen. Mutta samalla syntyi todellisuuteen myös kuilu, jonka avulla kosmokseen pääsi virtaamaan voimia, jotka saavat aikaan hajoamisen. - Saksaksi tässä on verbi "vermodern", jonka voisi ymmärtää myös ei-äiti.

Ja siitä syntyy liikkeen hidastus, josta taas syntyy lämpöä, ja sitä että kaikki tulee aivan uudeksi, toisenlaiseksi, erilaiseksi.

 

Tuoksut ja maut

Kaksihaaraisella kielellään käärmeet maistavat tuoksuja, mikä liittää ne hyvin syvään todellisuudentasoon.

Käärmeiden silmät ovat aina avoinna, sillä paha ei koskaan nuku ja ne ovat sopeutuneet erityyppisiin valheisiin. Käärmeet, jotka kykenevät näkemään vain värieroja, luovat yhdessä tunnealueen valheiden kanssa.

Käärmeet, joiden silmät havaitsevat kaiken, luovat tavallisten maailmassa olevien valheiden mukana, kuten poliittisten ja yhteisöllisten valheiden, jotka koskevat kaikkia ihmisiä.

Ja käärmeet, jotka kykenevät näkemään vain mustavalkoisesti, luovat älyllisten valheiden myötä. Se on siis käytännössä samaa kuin mustavalkoinen ajattelu, jolle jokin asia voi olla vain joko oiken tai väärin, mutta joka ei kykene näkemään niiden sävyeroja.

Käärmeistä olisi vielä paljon kerrottavaa, mutta otetaan tähän vielä yksi syvästi merkittävä asia, joka liittyy syntiinlankeemukseen ja käärmeen osuuteen siinä.

Tiedämme, miten kirkon piirissä ennen vanhaan syyllistettiin naista siitä, että hän lankesi käärmeen viettelykseen, mutta asiahan on niin, että käärme energeettisesti vastaa miehen sukupuolielintä. Nainen vieteltiin, mutta mies (tai miehinen sukupuolivoima) oli se, joka vietteli.

Rakkaudella
Matti

 

4 kommenttia . Avainsanat: käärmeet, pahuus, pahan synty, uhri, kehitys, valhe, politiikka, Kristus

Juhannuksen lähestyessä

Torstai 23.6.2011 klo 2:35 - Matti Kuusela

Hyvää juhannuksen aatonaattoa kaikille täältä Länsi-Pasilan yöstä. Aivan kuten viime yönäkin, yö on ihmeellisen pimeä. Talvella tottui siihen, että valoa riitti hohtavien hankien takia yli koko yön ja kevään eli lisääntyvän valon ihmeessä. Nyt hämmästyy kun katsoo ulos. Pitäisi olla vuoden pisimmät päivät, mutta pimeä vallitsee.

Onneksi se on kuitenkin hyvää, pehmeää ja lämmintä kesäyön pimeää. Vielä valoisan aikaan kävin ensimmäisen kerran elämässäni hiihtamässä rullasuksilla. Sukset olivat Sinikat tosivanhat mutta hyvälaatuiset sukset, joihin kävin vaihdattamassa siteet Etelä-Haagan urheiluliikkeestä, alkoikohan sen nimi jotain Kallen ... tai vastaavaa. Palvelu nopeaa, valikoima pieni, mutta yllätys: kun siteitä vaihdettiin, kiertelin ympäri ja kaikkea löytyi mitä vaan osaa toivoa, ja vähän enemmänkin.

On hyviä uusia suuriakin liikkeitä, mutta ehdottomasti kannattaa muistaa myös lähiseudun erikoisliikkeitä, joissa saattaa olla tosiasiassa parempi valikoima kahdella neliömetrillä kuin suurmyymälässä kahdellakymmenellä, tai kahdellasadalla.

 

Rullahiihtoa

Kävelin suosiolla alas loivan mäen Keskuspuistoon. Hiihto lähti kulkemaan oikein mukavasti. Vauhti tosin ei huumannut, koska suksista joutui pitämään tarkkaa lukua vaikka niitä vain kaksi olikin. Jokaista lievääkin alamäkeä piti harkita tarkkaan, mutta ylöspäin pääsi helpolla, sillä pitoa riitti. Suksi ei nimittäin luista taaksepäin lainkaan.

Metsäteiltä poikkesin laajoille pysäköintialueiden asvalteille, ja mukavaa se oli. Paluun aikana sattui kaksi useamman metrin pätkää, jolloin huomasin hiihtäväni ilman suksien jatkuvaa tarkkailua. Ensi kerralla voi mennä jo pidempäänkin, ja parin päivän päästä jalat kertovat mitä tuosta pitivät.

 

Juhannustuulet

Tuulten puheesta olen varmaan kirjoittanut jo liiankin kanssa, mutta jälleen tänään ja eilen tuulet olivat jotenkin erityisen puhuttelevat ja koskettavat. Niin tuttuja, lieneekö sitten ollut tuttuja ilmanhenkiä, ehkä lapsuudesta saakka. Kiitos että saan kohdata teitä uudelleen.

 

CD-valinta

Lisäilen vähitellen uusia meditaatioäänitteitä cd-listaan. Näiden sivujen tekniikalla ei taida saada uusimpia esille mitenkään omalla toiminnallaan, mutta pyrin ilmoittamaan niistä Enkelimaa-viesteissä ja ehkä uutisiin voi myös laittaa listan uusimmista tulokkaista.

Oli väliaika, joiden äänityksiä alan myös työstää listalle. Sellaisia on erityisesti viime vuoden Siriusryhmän äänitteet, jotka eivät ole vielä koskaan olleet esillä.

Olen messumyynneissä usein koetellut energisesti, mikä meditaatio kullekin sopii, ja se on ollut hauskaa minulle ja ymmärtääkseni myös niille joille niitä olen valinnut. Se on aina saanut innostuneen vastaanoton. Siksi päätin lisätä saman mahdollisuuden myös Enkelimaapuotiin.

Voit siis ostaa yhden tai useamman äänitteet ja minä sitten valitsen ne sinulle energioiden mukaan. Kuulostaako mukavalta. Tervetuloa kokeilemaan!

Ja mielellään saa kertoa kokemuksia ja myös toivomuksia kaikesta mitän Enkelimaasivuihin liittyy. Sinunkin näkemyksiäsi tarvitaan!

 

Kauniisti sanottua

Olen kevään mittaan lueskellut itäsuomalaisen
näkijän ja parantajan Niina-niina-matilda.jpgMatildan (Niina-Matilda Juhola) kahta kirjaa, joilla on yhteinen nimi Näkijä. Jälkimmäisessä, Rakkauden tiellä, hän aivan alussa kirjoittaa ihmeellisen kauniisti ja koskettavasti:

Olen tässä. Nämä sanat tuovat minut luoksesi. Vain olemalla avoin edessäsi voin todella kertoa sinulle, mitä minulle on tapahtunut. Jos tahdot tulla lähelleni, huomaat itsesi kuoriutuvan samaan avoimuuteen sitä mukaa, kun kuljetan sinua hellästi läpi monen näkymättömän kerroksen. Jos annat, kosketan sydäntäsi syvältä ja kerron sinulle suurimpia salaisuuksiani. ...

 

Esoteerista

Tuo varmaan riitti tällä kertaa, ja mielelläni palaan Niina-Matildan kertomuksiin vielä uudelleen. Otan tähän vielä otteen Steinerilta:

Hyvä meissä tulee ilmentämään itseään niin, että me tunnemme sen kasvavan, tunnemme sen kasvavan aina kaukaiseen tulevaisuuteen, jossa se kantaa hedelmää; ja me tunnemme, miten sen pahan, jota meissä vielä on ... on tultava ravinnoksi kasvavalle hyvälle.

Jos tämä kuulostaa vallankumoukselliselta nyt, sen on täytynyt kuulostaa vielä vallankumouksellisemmalta vuonna 1914, jolloin Steiner lausui nämä sanat esoteerisella tunnilla Berliinissä. Ja täytyy vielä ottaa huomioon, että nuo olivat ensimmäisen maailmansodan aikoja, jolloin paha maailmassa todella tunnettiin Keski-Euroopassa. Steiner jatkaa:

Me tunnemme, miten paha on jotain kuolevaa, kun taas hyvä on jotain kasvavaa, mutta me tunnemme myös, miten hyvyyden jatkuva kasvu riippuu siitä ravinnosta, jota se voi saada kuolevasta pahuudesta. Meidän on voitava tuntea molemmat samanaikaisesti, hyvä ja paha, ja samaan aikaan tietää, että se paha, jonka me voimme ideana kuvitella, ei milloinkaan saa tulla toiminnaksi: että meidän tulee tietää, mutta ei milloinkaan tehdä.

Nämä ovat monumentaalisia sanoja. Olin luullut, että ensimmäinen, joka puhui tällä tavoin hyvyyden ja pahuuden kysymyksestä, oli virolainen parantaja-lääkäri Luule Viilma, ja erittäin vahvasti tästä on yhä uudelleen puhunut Jukka Hirvonsalo.

Nämä ovat asioita, joiden on annettava pikku hiljaa kypsyä sielussa. Niitä voi tuumailla sinne ja tänne, mutta on erityisesti varottava, ettei tee henkisistä opetuksista johtopäätöksiä liian varhain. Oikeat johtopäätökset henkisistä opetuksista ovat niitä, jotka tulevat omasta sydämestä, ajatuksina ja tekoina, kun aika on kypsä.

Rakkaudella
Matti

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hyvä ja paha, Rudolf Steiner, Luule Viilma, Jukka Hirvonsalo, Niina-Matilda, Niina-Matilda Juhola, Näkijä