Matin blogi

Henkiset yhteisöt

Keskiviikko 25.9.2013 klo 2:10 - Matti Kuusela

Yleensä enkelit toimivat yksityisten ihmisten kanssa ja ryhmien kanssa toimivat korkeammat enkelit, arkkienkelit. Enkelien yhteys meihin tapahtuu paljolti ajatusten välityksellä, ajatusten, jotka ovat tuntemisen ... pehmentämiä. Vai onko parempi sanoa: jotka tunteet tekevät joustaviksi, mukautuviksi, taiteellisiksi, kuunteleviksi. 

Kun ajattelun aluetta ihmisessä on varsinaisesti pää, elävät tunteet sydämissä tai sydämen ja keuhkojen yhteisessä virtauksessa ja sykkeessä. Silloin kun ryhmä ihmisiä kykenee näin avautumaan, voi arkkienkeli tulla mukaan ja antaa korkeampaa tietoa ja ymmärrystä. Se on tietoa ja ymmärrystä, jossa taiteellinen joustavuus ja toinen toistensa kuuleminen on mukana. Kun jokin ryhmä tai yhteisö vanhenee, se on aina vaarassa jäykistyä, jolloin tuoreiden ja avointen tunteiden sijaan esiin alkavatkin nousta tunteiden ja ajatusten varjot. Silloin ei uutta henkistä sisältöä pääse virtaamaan ryhmään enkelimaailmasta, vaan kaikki tulee yhä enemmän ennaltatiedetyksi ja ennalta-arvattavaksi. Siksi jatkuva uudistuminen on niin tärkeää. Ja uudistuminen merkitsee myös yhteisön tai ryhmän jäseniltä jatkuvaa avautumista ja itsensä alttiiksi panoa. Se on myös sitä pehmeyttä, joka on todellista voimaa, sisäistä voimaa.

Lainaan tässä lyhentänen joitakin otteita Rudolf Steinerin veljeskuntia ja olemassaolon kamppailua käsitelleestä esitelmästä vuodelta 1905 Berliinissä. 

Yhdistys merkitsee mahdollisuutta, että korkeampi olento voi ilmaista itseään yhteen liittyneiden jäsenten kautta. Se on kaiken elämän yleinen periaate. Viisi ihmistä, jotka toimivat sopusointuisesti yhdessä, niin ajattelussa kuin tunteissakin, ovat enemmän kuin viisi. Uusi, korkeampi olemus on heidän keskuudessaan, ja niin tapahtuu jo kahden ja kolmenkin kesken.

"Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä minä olen heidän kanssaan." Jotain aivan uutta syntyy yhteisön kautta, sellaista mikä ei ole vain osanottajien summa. Mutta se syntyy vain, kun yksi elää toisissa, kun yksilö ei ammenna voimaansa ainoastaan itsestään, vaan myös muista. Mutta niin voi tapahtua ainoastaan silloin, kun hän elää muissa epäitsekkäästi.

Näin ovat ihmisyhteisöt salaperäisiä paikkoja, joihin korkeammat henkiset olennot laskeutuvat vaikuttaakseen yksityisten ihmisten kautta, niin kuin ihmissielu vaikuttaa kehon kokonaisuuden ja jäsenten kautta.

Meidän materialistisena aikanamme ei aina ole helppo ymmärtää, että se ei ole vain symbolista vaan todellista, mitä korkeimmassa mitassa. Siten hengentutkija puhuu täysin todellisista henkisistä olennoista puhuessaan kansanhengestä tai kansansielusta, perheenhengestä tai minkä tahansa yhteisön hengestä. 'Tavallisin aistein näitä henkiä ei voi nähdä, mutta ne ovat olemassa näissä yhteisöissä vaikuttavien ihmisten veljellisen rakkauden ansiosta.

Yhteisöissä yhdessä vaikuttavat ihmiset ovat kuin taikureita siinä mielessä, että he kutsuvat piiriinsä korkeampia olentoja. Ei tarvita mitään erityisiä henkisiä merkkejä, kun veljellisessä rakkaudessa vaikutetaan yhteisössä. Korkeammat olennot tulevat niissä todellisiksi. Liittyessämme yhteisöön (jossa yhteinen rakkaus ja toinen toistensa hyväksyminen vallitsee) me vahvistumme, ja tuo vahvistuminen ulottuu aina meidän fyysiseen elimistöömme saakka.

Kun me toimimme tai puhumme tällaisen yhteisön jäseninä, ei meissä puhu ja toimi yksittäinen sielu, vaan yhteisön henki. Siihen sisältyy tulevaisuuden ihmiskunnan henkinen edistys, toimia yhteisöjen pohjalta.

Tulevaisuuden tehtävänä on perustaa jälleen veljeskuntia, ja nimenomaan henkiseltä pohjalta, sielun korkeimpien ihanteiden pohjalta.

Nykykielellä on veljeskunnat luonnollisesti ymmärrettävä yhteisöksi, joissa vaikuttavat sekä miehet että naiset, miehiset ja naiselliset voimat. Vielä henkisemmin meidän on oivallettava, että juuri kosmisnaisellinen henkisyys on sitä, mitä yhteisöt tarvitsevat puhtaassa ja epäitsekkäässä muodossa, jotta korkeampi minä, Kristus-minä voi astua mukaan yhteisöön. Tuon naisellisuuden voiman toinen nimi on Sofia, maailmanviisaus. Ja yksityisissä ihmisissä Sofia ilmenee sielullisesti Mariana, tai oikeastaan kolmena Mariana, sillä ihmissielussa on useampia ulottuvuuksia, jotka jokainen tarvitsevat oman Mariansa, aivan niin kuin Golgatan ristin äärellä oli kolme Mariaa: Magdaleena, Kleopaan vaimo (josta lähiaikoina lisää) sekä Jeesuksen äiti.

Materialistis-miehisesti me ajattelemme helposti, että kovuus on vahvaa ja voimakasta, mutta nyt kun me olemme siirtymässä miehisen kulttuuriin painotuksesta uuteen naiselliseen kulttuuriin, meille tulee yhä enemmän ymmärrettäväksi, miten naisellinen elämänvoimien virtaavuus ja pehmeys on kovuutta voimakkaampaa.

Yhteisössä sen oivaltaminen on aivan keskeistä: ei taistelua vaan myönteisyyttä. Myönteinen ja kehittyvä minuus oppii yhä enemmän perustumaan elämään ja selkeytyviin tunnevoimiin. Ja silloin henkiset enkeliystävämme voivat tulla yhteisöissä tai ryhmissä mukaamme niin, että ryhmästä tulee enemmän kuin osanottajien summa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: henkiset yhteisöt, henkinen, yhteisöllisyys, ihanteet, Rudolf, Steiner

Suomalainen ho'opono

Perjantai 2.9.2011 klo 14:24 - Matti Kuusela

Hei ystävät, tervetuloa jälleen ho'oponon pariin. Minusta tuo havaijilainen menetelmä onnistuu hienosti yhdelläkin ponolla, ja kun googlasin sillä, niin selvisi, että ovat tuota lyhempää menetelmää muutkin käyttäneet. Se merkitsee oikaista tai laittaa kuntoon.

Vaikka kaikki ho'oponon ainekset ovat sinänsä olleet tuttuja jo aikaisemmin, niin ho'oponon suunnattoman suuri oivallus on luoda neljän toimen sarja. Se tekee sen mielenkiintoiseksi ja rytmikkääksi.

Olen aikaisemmin oikein vastustanut katumista, koska olen kokenut, että katumuksessa möyrimisestä ei ole kenellekään mitään hyötyä, eikä olekaan. Mutta kun sen liittää neljän teon kokonaisuuteen, se alkaakin saada aivan toisenlaista merkittävyyttä.

 

Olen pahoillani

Ho'oponon katumuslause Olen pahoillani laskee värähtelyjä. Jos on lausunut sitä ennen Rakastan sinua, silloin värähtelyt ovat kohonneet. Ne nousevat niin korkealle kuin se onnistuu, ja kun saavuttaa aallonhuipun, on hyvin miellyttävää laskeutua alemmas ... olen pahoillani.

Ja kun on päässyt niin hitaisiin värähtelyihin kuin tuntuu mukavalta ja mahdolliselta, tuntuu hyvältä tarttua asiaan miehekkäästi: Pyydän anteeksi! Tai jos olo tuntuu tosi surkealta, voi ottaa vielä syvemmältä: Anna minulle anteeksi! Se pysäyttää vajoamisen, tuo mukaan aktiivisuutta ja toisenlaista itsetuntoa, voi jopa sanoa nöyryyden itsetuntoa.

Siitä on hyvä jatkaa aktiivisesti uuteen nousuun: Kiitos tai Minä kiitän ... siitä että saan olla yhteistyössä kanssasi, siitä että olen saamassa tätä oppia ... mitä se sitten onkin.

Ja siitä sitten on upeaa jatkaa uuteen huippuun: Minä rakastan sinua.

Sarjan voi aloittaa mistä kohdasta vain, ja mihin tahansa kohtaan voi jäädä niin pitkäksi aikaa kuin haluaa.

Nämä ovat tietysti omia kokemuksiani, ja suositteleenkin Joe Vitalen kirjan hankkimista. Se antaa hyvin perspektiiviä ja senhän saa Enkelimaan nettikaupasta.

 

Yhteiskunnallisuus

On jotenkin hupaisaa, miten harvat ovat huomanneet, miten yhteiskunnallisesti tärkeä lehti Iltalehti on (voi olla Iltasanomatkin, sattumalta vain aloin aikoinaan ostaa tätä toista).

Nordea vähentää satoja työntekijöitä, vaikka pankilla menee hyvin. Yli satavuotinen suuri paperitehdas ostettiin vain lopettamista varten, jotta saadaan kilpailija pois markkinoilta.

Fordilla oli 1900-luvun alkupuolella yksi alue, jossa autojen menekki oli pienempi kuin muualla, San Francisco. Oli helppo selvittää sen johtuvan kaupungin hyvästä raitiovaunuverkosta. Ford osti kaupungin julkisen liikenteen ja lopetti sen saman tien. Jo alkoi autoja mennä kaupaksi.

Kun aikoinaan tuosta luin, jotenkin hirvitti ja nauratti, ja ajattelin että onneksi meillä Suomessa ei ole aivan tuollaista. No, nyt on.

Noilla kahdella tapahtumalla, Nordea ja Myllykoski, on ainakin yksi yhteinen nimittäjä, hallintoneuvoston puheenjohtaja Björn Wahlroos. Hänen sanomansa mukaan yrityksellä ei ole moraalia. Yrityksellä on ainoastaan yksi tehtävä, tuottaa voittoa omistajilleen.

Niinpä, ja jotta se on mahdollista, korkein johto täytyy lahjoa riittävän suurilla palkkioilla. Ja jotta se on mahdollista, päättäjät täytyy lahjoa riittävän suurilla eduilla.

Niistäkin on taas ollut Iltalehdessä puhetta. On jotenkin hellyyttävää lukea, miten S-ryhmän itselleen ja perheilleen ansiottomia etuja saavat ylätason edustajat kokevat saavansa etuja tekemästään työstä. Minulla on kyllä sellainen käsitys, että työstään he saavat aivan riittävän korkeat palkkiot jo tavallisina kokouspalkkioina.

Eduskunnasta poisjääneet kokevat saavansa ansaitusti sopeutumiseläkettä, koska omalla firmalla menee vähän hiljaisesti. Monet saavat sopeutusmiseläkettä siksi, että ovat kikkailleet muualta saamansa vakiotulot "toimenpidepalkkioiksi", jotka eivät estä tätä ylimääräistä eläkettä - jonka he saavat ymmärtääkseni muiden etujen lisäksi. Lehtilausuntojen mukaan tämä kikkailu on aivan luonnollista heidän mielestään.

 

Miten sitten oikaista asioita

Nämä ovat kaikki sellaisia asioita, jotka tarvitsevat oikaisua, eli ho'oponoa. Henkisiä oikaisu- ja puhdistuslauseita voi käyttää ja on hyvä käyttää todella kaikkiin asioihin, joiden kokee olevan millä tahansa tavalla oikaisun tai puhdistuksen tarpeessa.

Ymmärrän oikein hyvin, että suhteettomista eduista luopuminen on epämiellyttävää. Oikeiin hauskalta ei tunnu myöskään luoda oma selkeä käsitys siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Mutta kun alkaa ho'oponottaa näitä asioita, niiden energiavirrat pääsevät jälleen liikkeelle ja ne alkavat silloin väistämättä korjaamaan itseään.

Sanon suorastaan, että meidän jokaisen henkinen velvollisuus on puhdistaa yhteisten asioittemme energioita. Kun niihin tulee jälleen riittävästi valoa, silloin enkelit voivat tulla mukaan meitä auttamaan. Sellaisiin asioihin, joiden luovan ja henkisen ajattelun me ihmiset hylkäämme, eivät enkelitkään voi tulla luovasti ja ohjaavasti mukaan. - Silloin on vain odotettava, että asiat menevät niin huonosti, että alkaa rytistä tavalla tai toisella.

Mieluummin ajatellaan asiat oikeaan suuntaan heti.

Se on myös sitä oikaisua ja suomalaista rehtiyttä!

Rakkaudella
Matti

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ho'opono, ho'oponopono, katumus, yhteiset asiat, yhteiskunnalliset asiat

Steiner, Rosenkreutz ja eurooppalaisen ihmisen tehtävä

Maanantai 15.8.2011 klo 5:08 - Matti Kuusela

Hei ystävät, niin suuria ajatuksia pyörii mielessä, että parempi nyt vain kirjoittaa ja jatkaa edellisestä Valkoisen veljeskunnan mestari-blogista ja Rudolf Steinerista. Tuon blogin siis kirjoitin Judith von Hallen uusimman kirjan pohjalta, ja jatkan uudelleen kirjaan liittyviä ajatuksia.

Kun olen aikaisemmin ihmetellyt,
miten Rudolf Steiner silloin
1900-luvunrauhankilpi_200.jpg saattoi äkkiä siirtyä
käsittelemään esimerkiksi jotain sanskritinkielistä mantraa tai kiinankielistä henkistä käsitettä, niin yritin löytää mielessäni jonkin sisäisen lenkin, jonka kautta tuo yhteys voisi olla. Nykyisin intialaiset mantrat ja kiinalainen henkisyys ovat kirjallisuudesta tuttuja, mutta sata vuotta sitten oli aivan toisin. Kirjoja ja tietämystä oli hyvin rajoitetusti.

Nyt tietysti asia tulee aivan selväksi. Seitsemäntenä tai pyhän hengen mestarina Steinerin ei tarvinnut välttämättä etsiäkään noita tietoja mistään ulkopuoleltaan, vaan henkisen kehityksen mestarina ne olivat hänelle omaa sisäistä tietoa.

 

Aistien kautta henkeen

Mestarina eläminen maan päällä ei välttämättä ja todellakaan ole helppoa. Viime blogissa luetteloin niitä alueita, joihin Steiner on antanut uusia lähtökohtia, mutta kun seuraa hänen esitelmiään, huomaa miten hän on jatkuvasti joutunut keskeyttämään uusien asioiden esittelyä. On runsaasti kohtia, joissa hän innoissaan kertoo, miten tulemme jatkamaan siitä ja siitä aiheesta, mutta niin ei tapahdu.

Yksi syy siihen toki on, että koko ajan tulee niin paljon uutta. Mutta toinen syy on yhtä varmaan se, että ihmiset eivät olleet yksinkertaisesti valmiita ottamaan enempää vastaan.

Steinerin idea henkisestä tiedosta oli jatkuvasti se, että sen on tultava käytäntöön: henkinen ihminen on sellainen, jolla oikeaksi koettu henkinen idea johtaa suoraan toimintaan, toteutukseen!

On totta, että Steinerilla oli paljon kuulijoita, jotka perustivat kouluja ja taidekursseja ja maatalousta ja kokeilivat uusia yhteisöllisiä tuotantomuotoja, kirjoittivat kirjoja, mutta silti voi kokea äärimmäisen tuskallisena sen, miten vähän hänen syvintä sanomaansa ymmärrettiin.

Kun hän muistaakseni 1904 tahtoi puhua käytännöllisistä karmaharjoituksista, se loppui lyhyeen, sillä ihmiset eivät yksinkertaisesti halunneet kuulla mitään sellaista, ei käytännöllistä henkisyyttä.

1907 Steiner puhuu suurella kuulijakunnalle siitä, miten koko kulttuuri on perustettava uudelleen henkiselle pohjalle.

1909 muistaakseni hän alkaa puhua intensiivisesti Kristuksen toisesta tulemisesta henkisessä maailmassa, tai eteerisessä, jotta tuo tapahtuma ei menisi ihmisiltä huomaamatta.

Suomessakin hän puhui 1912 siitä, miten ihminen voi päästä aistitarkastelun kautta henkiseen kokemiseen.

Kaikki nämä odottavat edelleenkin laajenmpaa tietoisuutta. Toisaalta, Kristus antoi aikanaan vain "yhden käskyn": rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut!

Miten vaikeaa sen toteuttaminen on edelleenkin.

 

Steiner ja Rosenkreutz

Judith von Hallen kirjan mukaan nykyisen kulttuurin mestari on Christian Rosenkreutz, mutta kohtalon tarpeesta Rudolf Steiner seitsemäntenä mestarina ja eräänlaisena vapaana agenttina toimii vahvasti Rosenkreutzin kanssa yhdessä ja läheisessä yhteydessä Mestari Jeesuksen eli Zarathustran kanssa, joka on varsinaisesti Lännen toinen mestari.

Näkyvän maailman kannalta henkisen temppelin Lännen alttarilla ovat siis rinnan nämä henkiset veljekset Christian Rosenkreutz ja Rudolf Steiner. Heidän impulssinsa liittyvät voimakkaasti ja voisi kai sanoa saumattomasti yhteen.

Se käy selväksi, jos vaikka muistelee Christian Rosenkreutsia aikaisemmassa elämässään Salomonin temppelin rakentajana ja Steineria Ensimmäisen Goetheanumin arkkitehti-rakennusmestarina.

Steiner korostaa usein myös sitä, miten hänen opetustaan on oikein kuvata aitona rosenkreutzilaisuutena. Pyhän hengen mestarina Steiner pystyy siis maanpäällisellä tasolla ilmaisemaan omaa opetustaan täydellisesti sopusoinnusta Christian Rosenkreutsin kanssa, joka pysyy näkymättömänä taustalla, elää hän sitten maallisessa inkarnaatiossa tai henkisessä maailmassa.

 

Eurooppalainen ihminen

 Eräässä esitelmässään Steiner sanoo:

Eurooppalaisen ihmisen tehtävä on voittaa egoismi, muuntaa se, muuntaa se korkeampaan muotoon: vapaaksi, vieteistä vapautuneeksi, jumalallisuutta tahtovaksi, vahvaksi minuudeksi. Sen se voi tehdä vain tietoisuusvoimien hallinnalla, tiedolla ... Nuo vahvat voimat voidaan hänelle nykyaikana antaa, kun hänessä elää tahto maailman, ihmisen ja maan tiedostamiseen. Se on aitoa rosenkreutzilaisuutta ...

Tässä mielessä koen vahvasti, että nyt eurooppalaisina ja EU: jäseninä meidän on ryhdyttävä tällaisiksi rosenkreutzilaisiksi - tai mitä ikinä sanaa tällaisesta henkisestä asenteesta tahdommekin käyttää - joilla jokaisella on luja usko ja luottamus siihen, että kaiken poliittisen ja sillä tavoin vapaata ihmisyyttä rajoittavan toiminnan keskellä hän pystyy olemaan aito henkinen itsensä.

Koen edelleen vahvasti, että niin tarpeellisia ja välttämättömiä henkiset yhteisöt ja poliittiset ja yhteiskunnalliset liikkeet ovatkin, on meidän itsemme ja Suomen ja Euroopan henkiselle kehitykselle aivan välttämätöntä, että on myös ihmisiä, jotka ovat sisäisesti vapaita kaikista ryhmistä ja yhteisöistä totuuden suhteen.

Yhteisöt ovat käytännöllisiä ja ne voivat auttaa meitä eteenpäin niin käytännöllisillä kuin henkisillä teilläkin, mutta nykyhenkisyys ei tue enää yhteisöllisiä totuuksia, vaan totuus voi olla ainoastaan yksilöllinen.

Se on meidän aikamme ehkä kaikkein keskeisin henkinen tieto.

Sillä en siis tarkoita, ettei voisi kuulua henkisiin yhteisöihin, vaan sitä, että varsinainen totuus ihmisessä voi syttyä vain hänen ja hänen enkelinsä yhteistyönä - vielä korkeampien henkisten voimien avulla.

Tällaisen totuuden hengen kokemuksen avulla me voimme luoda jotain pysyvää uutta ja ehkä pysyvää turvaa niin Suomessa kuin EU:ssakin.

Rakkaudella
Matti

 

Kuva www.sinikkalaurikainen.fi

3 kommenttia . Avainsanat: Steiner, Rudolf Steiner, minuus, minuuden kehitys, egoismin voittaminen, Christian Rosenkreutz, Valkoinen veljeskunta, pyhän hengen mestari, Goetheanum, totuus, totuudet, yhteisöt, eurooppalaisen ihmisen tehtävä