Sofia ja Mikael

Soph Ea - Maailmanviisaus

 

”Mutta ajan virrassa tapahtui tiamaatissa muutoksia. Niin sanottiin ja opetettiin mysteerien oppilaille. Elämän kutoilusta syntyi demonihahmoja, hevosenkaltaisia muotoja, joilla oli ihmispää, leijonankaltaisia muotoja enkelpäin. Niitä nousi esiin tiamaatin aaltoilusta. Se, mitä demonimuodoissa eli, tuli vihamieliseksi ihmisiä kohtaan.

Mutta silloin astui maailmaan mahtava olento: Ea. Se joka vielä tänään ymmärtää äänteitä, kokee e:n ja a:n yhteissoinnissa yhteyden siihen mahtavaan olentoon, joka vanhan mysteeriopetuksen mukaan tuli ihmisten avuksi silloin kun tiamaatista nousevat demonit kasvoivat mahtaviksi: Ea, Ia, josta myöhemmin kun sen eteen asetettiin partikkeli ’soph’, syntyi Soph Ea, Sofia.

Ea merkitsee suunnilleen samaa kuin se mitä me tarkoitamme abstraktilla käsitteellä Viisaus - joka vallitsee kaikessa olevassa. Ia on kaikessa vallitseva viisaus, Sofia. Soph on partikkeli, joka merkitsee suurin piirtein ’olevaa’. Sofia, Sofea, Sofeia on vallitseva, olemassa oleva viisaus, joka lähetti ihmisille Pojan, sen pojan jota tuolloin kutsuttiin nimellä Marduk, hänet jota me olemme myöhemmin tottuneet nimittämään Mikaeliksi, arkkienkelien ryhmästä käsin hallitsevaksi Mikaeliksi. Hän on sama olento kuin Marduk, Ean, Viisauden poika, Marduk-Mikael.

Ja Marduk-Mikael – näin siis mysteeriopetuksessa – oli mahtava, suuri ja valtava. Ja kaikki nuo demoniset voimat kuten ihmispäiset hevoset, enkelipäiset leijonat, kaikki nuo aaltoilevat ja muuntelevat demonit seisoivat häntä vastassa suuren tiamaatin yhteydessä. Hän oli mahtava – Marduk-Mikael – kuten hänen tuli olla hallitakseen sitä myrskyä, joka nyt vyöryi läpi maailman. Kaikki tiamaatin olennot… kaikki nämä demonit yhdessä muodostivat mahtavan lohikäärmeen, tiamaatista, yöstä syntyneen demonivaltojen raivoavan liekin yhteisvoiman.

Kun tämä tultasyöksevä olento syöksyi Marduk-Mikaelia vastaan, iski se ensin muilla aseillaan ja sitten koko myrskytuulensa täydellä voimalla, ja silloin tiamaatin olemus särkyi ja sen osat hajosivat kaikkeen maailmaan. Ja Marduk-Mikael loi yläpuolelle Taivaan ja alapuolelle Maan. Ja näin syntyi se mikä on ylhäällä ja se mikä on alhaalla.

Näin opetettiin mysteereissä: Ean, Viisauden suuri poika pakotti tiamaatin synnyttämään osasta itseään Yläisen, Taivaan, ja toisesta osastaan Alaisen, Maan. Katso taivaan tähtiä, Oi Ihminen, ja silloin näet osan siitä, mitä Marduk-Mikael tiamaatin hirvittävistä kuiluista loi yllemme ihmisten kehitykseksi.

Ja kun katsot alas, missä kasvit kasvavat, missä eläimet muotoutuvat mineraalisuuden täyttämästä maallisuudesta, silloin kohtaat toisen osan siitä mitä Viisauden eli Ean poika loi tiamaatista ihmiskunnan hyväksi.

Ja niin katsoi tuo vanha kaldealaisen ajan ihmiskunta maailmaa ja näki sen olennollisena… Ja nämä yötä kansoittavat demoniset olennot… muodonsi Marduk-Mikael… kaiken mikä maassa kasvaa…”

Näin kertoi Rudolf Steiner elokuussa 1924 Torquaissa, Brittein saarten lounaisrannikon kaupungissa, jonka nimi jo huokuu ikivanhaa menneisyyttä. Näissä Vihkimystietoisuutta käsittelevissä esitelmissä on harvinaislaatuista syvyyttä, joka tuntuu liittyvän siihen samaan salaperäisyyteen, joka leijuu kaupungin läheisyydessä avautuvien Dartmoorin nummien yllä.

Yksi kysymys kuuluu: Miten tämän Steinerin kertomuksen kuvaamat asiat näkyvät Kalevalassa?

Sen pohtimisen ohella voimme vielä tyytyväisesti huomata miten rauhalliseksi nykyinen yö on tullut. Miten Novalis Hymneissään yölle niitä ylistää.

Myös vanha atlantislais-kiinalais-lusiferis-ahrimaninen lohikäärme on kesyyntynyt. Kansansaduissa taistelemme edelleen lohikäärmettä vastaan, mutta lasten- ja nuortenkirjoissa myötätunto ja rakkaus herättävät jo vanhan lohikäärmeen ihmisten auttajaksi ja ystäväksi. Uuden Kristus-valon loisteessa lohikäärme kutsuu yhä enemmän sisäisten lapsuusvoimiemme rakkautta ja myötätuntoa.

Maailmanviisaus Sofia astuu yhä loistavampana Kristus-Mikaelin päivänvaloon. Siitä kertoo juuri ilmestynyt Robert A. Powellin ”Pyhä Sofia-kolminaisuus”. Myös Novaliksen Hymnit yölle ovat tulossa suomeksi: voidaksemme ymmärtää päivän koko loistoa on hyvä ymmärtää myös yötä.

Matti Kuusela

matti@hopeasulka.com
www.hopeasulka.com